Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Elbil-produsenten Tesla er i kraftig medvind om dagen. Norge er uten sammenligning største marked i forhold til folketallet, men Tesla begynner også å markere seg i en rekke andre europeiske land.

En av utfordringene så langt er at deres eneste bil - Model S - er svært kostbar og dermed har en begrenset målgruppe. I Norge gjør mangel på avgift og til og med momsfritak, at Model S koster flere hundre tusen mindre enn sammenlignbare biler med bensin- eller dieselmotor. Den fordelen har ikke Tesla i noen andre markeder.

For å kunne bli en volumprodusent, er det derfor helt avgjørende for Tesla å komme med flere og rimeligere modeller.

Sponser staten elbilkjøperne - eller?

Kommer i 2017

I et intervju med engelske Autocar  bekrefter Tesla-sjef Elon Musk nå tidshorisonten på de to neste bilene fra merket.

Den mye omtalte SUV-en Model X (som har veldig mye til felles med Model S), skal komme på markedet neste år.

Så - i 2017 - kommer det en modell som vil bli helt avgjørende for om Tesla vil klare å ta steget fra nisje - til volumprodusent.

 En av de rimeligste

Da er det nemlig klart for en bil som ifølge Musk blir "20 prosent mindre enn Model S - til halvparten av prisen".

Her blir det antydet av vi kanskje skal helt ned i 30.000 dollar, eller rundt 180.000 kroner.

Dermed bør Teslas minste modell også bli svært interessant for det norske markedet. Forutsatt at de klarer å holde denne prisen, vil den gå inn som en av de rimeligste elbilene på markedet - men både størrelse og ikke minst rekkevidde vil gå utenpå de fleste konkurrentene.

Model X er forsinket - men ingen dramatikk bak

320 kilometer

Tesla skal ha brukt BMW 3-serie som en av referansemodellene så langt i utviklingen av den nye bilen.

Det betyr altså at vi på ingen måte snakker om noen småbil. Det som så langt har blitt sagt om rekkevidden, tyder på at Tesla sikter seg inn mot rundt 320 kilometer.

Det er mindre enn Model S, men langt høyere enn det de øvrige konkurrentene tilbyr i dag.

 Vi har testet grundig - og Model S er ikke perfekt:

Tesla har gått helt nye veier i dashborddesign med den digre skjermen sin. Her kommer konkurrentene nå etter i full fart.
Tesla har gått helt nye veier i dashborddesign med den digre skjermen sin. Her kommer konkurrentene nå etter i full fart.

 Så billig kan du få alle elbil-fordelene