Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

En forsommerdag - 16 mai i det Herrens år 1957 - triller det en vakker og helt nybygget Aston Martin DB 2/4 Mark III med skinnende blank "Storm Grey"-lakk ut av fabrikkportene i England.

Bare 11 dager senere kan den hentes av en stolt eier i Ohio, USA. En eier som bruker den eksklusive bilen varsomt og som tar godt vare på den. Som seg hør og bør med en slik bil.

Kun 515 biler produsert

Så langt et altså alt vel og forholdsvis normalt i et bil-liv. Selv om bilen er rimelig spesiell. Faktisk ble det ikke produsert mer enn 551 eksemplar av Mark III modellen mellom 1957 og 1959. Igjen fordelt på flere varianter.

Med bare 551 eksemplarer bygger totalt - og i forskjelligeversjoner så er bilen mildt sagt uvanlig. Foto:Hemmings
Med bare 551 eksemplarer bygger totalt - og i forskjellige versjoner så er bilen mildt sagt uvanlig. Foto: Hemmings

Det kvalifiserer vel til å kunne bruke ordet unik om denne. Ikke mange ble bygget - enda færre er igjen ...

Unik Aston Martin funnet på låve

Stått siden 1973?

Hva som siden skjedde med akkurat dette eksemplaret vites ikke helt. Annet at den en gang  på 70-tallet ble satt bort på en låve. Skiltoblater og en gammel avis som ble funnet i bagasjerommet tyder på at det var i 1973.

Siden har bilen stått. Vi snakker altså over 40 år inne på låven. Uten dagslys. Uten luft gjennom luftfiltrene og uten rød superbensin gjennom de to klassiske SU-forgasserne.

Nå selges den

Nå er den endelig til salgs og har atter muligheten til å få kjenne varm asfalt under tynne diagonaldekk. Det er anerkjente Hemmings som nå selger klenodiet.

Avisen som ble funnet i bagasjerommet er fra 1973. Mye tyderpå at det var det året bilen ble parkert. Foto: Hemmings
Avisen som ble funnet i bagasjerommet er fra 1973. Mye tyder på at det var det året bilen ble parkert. Foto: Hemmings

Bilen som altså hat vært i bruk i 16 år og stått lagret i over 40 år, skal visstnok ha klart seg veldig bra.
Se hele annonsen og alle bildene her:

En gang under livsløpet har den grå originalfargen blitt skiftet til mørk blå. Ellers skal bilen være svært komplett og ha både original motor, gir, hjul og vinduer samt at alle "vanskelige" deler på plass.

Grand Tourer

Motoren her er en 2,9-liters rekkesekser. Med "singel-eksos" som denne bilen ser ut til å ha, er effekten 162 hestekrefter. Valgte man "dual-eksos" ble man velsignet med 16 ekstra hestekrefter. Bilene fantes også med 195-hesters motor, og hadde da tre Weber-forgassere.

Denne bilen skal gjøre unna 0-100 km/t på 9,3 sekunder om den er frisk og rask. Et anstendig siffer i 1957 det. Toppfarten skal være på 193 km/t. Ikke mange som holdt følge med denne den gang...

Som allerede nevnt fantes DB 2/4 Mark III i diverse versjoner. Akkurat denne er en slags kombi og har blant annet nedfellbart baksete.

Det er liksom litt gammel, britisk herreklubb over det vakreog patinerte interiøret. Merk også at rattet er på "riktig" side. Deter ingen selvfølge på engelske biler. Foto:Hemmings
Det er liksom litt gammel, britisk herreklubb over det vakre og patinerte interiøret. Merk også at rattet er på "riktig" side. Det er ingen selvfølge på engelske biler. Foto: Hemmings

Vi vil vel også beskrive bilen mer som en Grand Tourer - enn en rendyrket sportsbil. Altså en bil som er - eller var - mer beregnet på lange, komfortable reiser nedover kontinentet i høy fart, enn en bil man hiver rundt krappe hårnålssvinger og bruker til banekjøring.

Aston Martin: Bor det en James Bond i deg?

Drøye 1,5 millioner kroner - før moms...

Med bilen følger det også et Heritage Truste Certificate - som gir alle tenkelige opplysninger om den sjeldne bilen. I følge selger skal bilen ha vært god stand den gang den ble parkert i låven.

Selger forteller også at etter en liten "tune-up" (hva nå det måtte innebære...) så startet bilen og motoren går fint og den skal etter det vi forstår også være kjørbar.

Prisen blir deretter. Vi snakker 259.500 dollar, eller godt og vel 1,5 millioner kroner. Har du planer om å ta den til Norge, velsignes du med 25 prosent moms på toppen av det igjen...

Det er hevet over enhver tvil om at bilen også er moden for en skikkelig gjennomgang etter mer enn 40års stillstand.

Selv om de færreste av oss har pusset opp en Aston Martin noen gang - så trenger man ikke være rakettforsker for å skjønne at her svir man fort av en anselig bunke kroner, i tillegg til de man allerede har brukt på kjøpet her.

Enekte Grand Tourer for raske og komfortable turer nediver kontinentet
En ekte Grand Tourer for raske og komfortable turer nediver kontinentet

Den originale "Goldfinger-bilen"!

Som en liten digresjon helt til slutt: James Bond er en kar vi ofte forbinder med nettopp Aston Martin. Da kanskje særlig Aston Martin DB5 fra den legendariske filmen Goldfinger.

Men visste du at i originalromanen Goldfinger fra James Bonds "far" Ian Flemming, så kjører mister Bond en Mark III, slik som denne? Grunnen til at det er slik er selvfølgelig at romanen ble filmatisert noen år etter at boken kom ut.


Aston Martin Lagonda: Dette er billig ekstrem-luksus