Bilen startet, men så var det brått helt dødt. Da er det ikke hyggelig å være bileier. Illustrasjonsfoto.
Bilen startet, men så var det brått helt dødt. Da er det ikke hyggelig å være bileier. Illustrasjonsfoto.

Etter to sekunder døde bilen helt

Mette tauet bilen til verkstedet - og lurer på hva dette kan være.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
annonse

Benny Christensen er Brooms bilekspert.

I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

 

 

Hei til deg!

Trenger en ide til løsning på ett problem! Har er Bmw 2007 318 i E90 som jeg skulle starte! Den startet, men stoppet brått etter bare 2 sekunder. Alt døde, turtellerviser der den var, varselblink virker ikke.

Har sjekket batteri og poler, sikring for start/stopp og motor. Bilen er nå tauet til verksted uten at de ante hva det var! Phu - hjelp. Enkel sak eller? Håper du kan svare! Hilsen Mette.

Benny svarer

 

Hei Mette. Huff - dette er kjedelig og passer alltid dårlig.

Selv om det alltid er vanskelig å stille noen fornuftig diagnose uten å så mye som ha sett bilen, har jeg i alle fall noen tanker rundt dette.

Akkurat i dette tilfellet skulle jeg gjerne hatt noen minutter med et voltmeter sammen med bilen, så skulle vi nok funnet ut av det. For slik som du beskriver dette så høres det for meg ut som et opplagt strømproblem. Derfor hadde litt enkel feilsøking trolig gjort susen.

Feilen er derfor trolig ganske enkel. Det er ikke dermed sagt at det IKKE kan bli dyrt. Dessverre.

Men la oss ikke ta noen sorger på forskudd.

Det aller første jeg ville gjort er å sjekke batteriet en gang til. Hva er spenningen her - både med og uten belasting? Samt kontaktpunkter og batteripoler.

Slik bruker du startkabler

Hvor er strømmen?

Det høres nemlig ut som om bilen er helt tom for strøm. Det er litt merkelig at dette skjer så fort og brått, men det kan skyldes en kortslutning - for eksempel i dynamoen. I så fall må både dynamo og batteri skiftes.

Noen biler har også "hovedsikringer" på hovedkabelen(e) fra batteriet. Særlig en del japanske og koreanske biler har det. Jeg vet ikke om det gjelder din bil, men det er verdt å sjekke. Dessuten vet garantert et merkeverksted om nettopp det.

Jeg går ut fra at du IKKE har startet den med startkabler? Om du har gjort det så håper jeg du har brukt kontaktene i motorrommet og ikke koblet direkte på batteriet i bagasjerommet med kabler uten overspenningsvern?

Da kan vi i aller verste fall snakke om "blåst styreenhet" til motorelektronikken - og da vet du hva feriepengene i år skal brukes til ...

Jeg vet også at noen eiere med BNW E90/91 har hatt litt trøbbel med immobiliser (startsperre) systemet. Men slik du forklarer dette - så høres det ikke helt ut som om det er det som er saken hos deg. Men det er nå verdt å forsøke med en annen nøkkel om du har - allikevel.

Håper dette løser seg og at verkstedet fort finner ut av saken!

Du skal lete lenge etter smartere bilkjøp

Lykke til!

Stort arkiv

Alle spørsmål Benny svarer på, legger seg automatisk inn under de ulike bilmerkene her på broom.no.

Du kan også lese alle svarene i Spør Benny-seksjonen

Les også: Etter 5 år er det halv pris på de fleste biler