Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Benny Christensen er Brooms bilekspert.

I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei Benny.

Jeg drømmer om og ser etter en klassisk Opel GT1900.1968-72 mod. Hva burde jeg se etter som typiske svakheter på denne modellen?

Hva er smartest. Kjøpe i Norge - eller kanskje importere fra Sverige eller USA?

Jeg har opptil 75.000 kroner å bruke på dette. Men funderer også på å kjøpe et prosjekt til kanskje 30.000 - 40.000 kroner. Hva vil du råde meg til her?

På forhånd takk for svar :-)Hilsen Terje i Trondheim

Benny Svarer: 

 

Hei Terje!


Dette har jeg sansen for, skjønner du! Opel GT er er en liten tøffing - fra den gang det virkelig var morsomt med Opel! Fra 1968 til 1973 ble det produsert 103.464 eksemplarer av den lille Corvette-liknende tassen. Primært for at Opel skulle få fotfeste i USA - hvor også mer enn 70 prosent av bilene havnet.

Som du kanskje vet, baserer den seg primært på Opel Kadett fra samme tid, men 1900-utgaven har motor fra Opel Rekord. Den fantes også med 1100-motor fra Kadett.
Det vil si at alt det mekaniske er veldig enkelt og at den slik sett er en grei "gjør det selv"-veteran.

Sjeldne Opel-klassikere dukket opp på uventet sted

Dette må du sjekke

Men det er absolutt ting å se opp for. Sjekk girkassen. Den kan lekke olje i forkant. For lite olje her over tid vil bety slitte synkroniseringsringer og skrapelyd ved giring. Original-forgasseren kunne være litt kranglete og mange er derfor byttet ut - uten at det er noen stor sak.

Sjekk også vippe/snu-mekanismen til hovedlyktene. Det er ikke elektrisk, men ett sinnrikt, mekanisk wiresystem.

Sjekk også ledningsnettet til lyktene. Det er ofte slitt på grunn av denne snu-mekanismen. Et annet elekrtisk problem kan være tenningslåsen. Ellers er det meste både enkelt og greit - i kjent Opel-stil.

Rust

Men så er det dette med rust, da. Det er nok bilenes største fiende og krever en nøye gjennomgang. Særlig biler som har blitt fikset opp en gang eller to gjennom livsløpet - og det gjelder de fleste. Her kan det skjule seg dårlig arbeid og elendighet som både kan bli tidkrevende og dyrt. Så en nøye sjekk - på løftebukk - er et "must".
Støtdempertårn, gulv, kanaler, under batteriet, skjermkanter, rundt frontruten, i bunn av dørene er typiske steder du MÅ kontrollere nøye.

Sjekk også interiør. Som vanlig er det et stort pluss om bilen er komplett med listverk, emblemer osv. En del biler har også blitt bygget om med store spoilere. skjermbreddere, store hjul etc. Personlig synes jeg den er finest i original stand.

Opel GT: Sportsbil-comebacket som endte i fiasko

Dette er billig og tøff klassiker

Prisene

En bil i grei og pen bruksstand som trenger litt omsorg, ligger ofte på rundt 80.000 kroner. Skikkelig fine biler passerer 100.000,- Objekter - om du kommer over ett - ligger fra 20.000 og oppover.

Jeg vil helt klart råde deg til å kjøpe en kjørbar og noenlunde fin bil med en gang. Det er sjelden at man klarer å fikse opp en halv-løen bil - om man skal gjøre det skikkelig - til samme pris.

Kjøp norsk

Det tryggeste og dermed det enkleste er å finne en bil i Norge. Det ligger ett eksemplar på finn.no akkurat nå. Ta gjerne kontakt med Opel-registeret også. Der er det mye kompetanse og sikkert også noen som har - eller vet om - biler til salgs.

Når det gjelder import fra Sverige eller USA så tilkommer moms og en liten engangsavgift (+ frakt fra USA) Fra USA blir det ofte slik at man må kjøpe usett, med den risikoen det innebærer.

Da er Sverige et bedre alternativ. Dit er det enklere / billigere å reise for å se på / prøvekjøre tross alt, selv om jeg tviler litt på om du vil vinne noe økonomisk på det.

Håper du fikk noen tips her og ønsker deg lykke til med morsom bil etter hvert.

Stort arkiv


Alle spørsmål Benny svarer på, legger seg automatisk inn under de ulike bilmerkene her på broom.no.

Du kan også lese alle svarene i Spør Benny-seksjonen

Les også:  Slik importerer du drømme-veteranen