Denne spreke familiebilen er supersjelden
Diskret fartsmonster og utstyrsbombe - som likevel er både familie- og miljøvennlig.

BMW 5-serie er ikke akkurat et sjeldent syn i trafikken. Den velvoksne familiebilen til BMW har tvert imot solgt veldig bra. De florerer rett og slett.
Men én modell skal du ha flaks om du klarer å snuble over - og det er den som har et stort emblem på c-stolpen der det står Actice Hybrid.
Den står ikke i prislista en gang hos norske forhandlere. Under panseret er det, som navnet tilsier, både en el- og en bensinmotor som sørger for framdriften.
Og hvilken framdrift! Totalt snakker vi 340 hk. Det er "miljøbil" etter vårt hjerte.
Les mer om denne sjeldne bilen her
Hyggelig prisnedgang
Denne modellen blir ikke solgt ny i Norge, men hadde den gjort det, vil vi anta at du måtte ut med godt over millionen med den utstyrslista.
Nå kan du altså kjøpe en som har gått beskjedne 22.000 kilometer, der du kan få med 3 års garanti, for 639.000 kroner.
Kanskje noe for deg som liker å skille deg ut - uten at noen ser det...
Les også: Fjernlys: Denne teknologien kan redde liv
Rask og gjerrig
Hybrid-modellen var tilgjengelig med en helt spesiell, lys blåfarge - men det har ikke denne. Ikke har den M-pakke heller. Dermed vil du ikke dra til deg mye oppmerksomhet.
Men om den er diskret når den står parkert, vil nok folk kunne legge merke til den når du gir gass ut av lyskrysset. Den gjør unna 0-100 km/t på under 6 sekunder.
Til tross for det friske frasparket og at den er en fullverdig familiebil som også er full av luksusutstyr, er den likevel det vi må kunne kalle miljøvennlig. I alle fall om vi ser litt stort på det.
Listen over biler med tilsvarende størrelse, ytelser og forbruk er nemlig svært kort. 5-seriens hybrid er oppgitt med et blandet forbruk på imponerende 0,68 l/mil.
Egentlig ikke så mye mer enn en vanlig Passat med bensinmotor ...
Les også: Denne billigbilen går over 200 mil - på en tank!
Bruker navigasjonen
For å få et så lavt forbruk, er det en masse systemer i aksjon. Dekk med lav rullemotstand, regenerering av strøm og start/stopp-system sier seg selv - men i tillegg er administrasjonen av hybridsystemet integrert med navigasjonsanlegget. Det gjør at bilen selv kan planlegge hvordan det er smartest å bruke kreftene:
Ser bilen at det snart er lange nedoverbakker i vente, der batteriene vil få "gratis" lading, kan den anse det som fornuftig å bruke opp den oppsparte elektriske energien på å forsere stigningen opp til toppen for å redusere bensinforbruket og lage plass til ny strøm i batteriet.
Klikk her for å se hele annonsen
Mindre plass
Lithium-ion-batteripakken med 96 celler er plassert i et temperaturkontrollert rom mellom bakhjulene i bagasjerommet, og reduserer bagasjevolumet med 145 liter i forhold til en vanlig 535i.
Kraften fra dette holder ved vanlige kjøreforhold til å få bilen opp til 60 kilometer i timen uten hjelp av bensinmotoren, og kan drive bilen i 35 kilometer i timen opp til fire kilometer.
Les også: Slik skal BMW redde planeten
Utstyrt til det ekstreme
Som nevnt er det mer enn nok av komfort- og luksusutstyr å velge mellom her. Vi snakker bakseteunderholdning, night vision, soft close på dørene, ryggekamera med surroundview, head up og aktive, radarbasert cruise control.
Kort sagt, den har det aller, aller meste.
Men husk altså at bagasjerommet, som til vanlig rommer 520 liter, i denne utgaven rommer 375. Det er omtrent som en Golf.
Les også: Her er en annen luksusbil som er snill mot miljøet