Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Bilsalget i Norge går på høygir akkurat nå. 

Fjoråret var det beste salgsåret på 27 år, og så langt i 2014 er det opp ytterligere 2,1 prosent.

Men ikke alle bilmerker er med på festen. Ett av de som virkelig sliter nå er Hyundai. Så langt i år har de redusert salget med nesten 50 prosent sammenlignet med 2013.

Denne Hyundaien kommer ikke til Norge - men vi har testet den

Måtte re-eksportere biler 

Og 2013 var såvisst ikke noe jubelår for den norske Hyundai-importøren det heller. Nå skriver bransje-nettstedet Bilnytt.no at fjoråret ble et svært dårlig år for Hyundai i Norge.

Salget falt kraftig, omsetningen gikk ned med 25 prosent - og resultatet før skatt endte på minus 117 millioner kroner.

Til Bilnytt sier den norske Hyundai-sjefen Thomas Rosvold at dette har flere årsaker. Han peker blant annet på få nyheter i fjor, feil modellmiks i forhold til konkurrentene - også at Hyundai mangler elbiler. Hyundai måtte også re-eksportere 200-300 usolgte biler i fjor.

Dette er en Hyundai for direktørene

Nede på 17.-plass

Totalt sett ble Hyundai nummer 14 på registreringsstatikken i fjor. En nedgang i salget på 24,7 prosent i forhold til året før, ga til slutt en markedsandel på til sammen 2,9 prosent.

Fem måneder ut i 2014, fortsetter den negative utviklingen med forsterket kraft. 

Hyundai er nå på plass nummer 17 på registreringsstatistikken og markedsandelen er nede i 1,8 prosent. Med det er de forbikjørt av merker som Opel, Suzuki, Kia - og den store kometen Tesla.

Ingen spydspisser

- Dette er en vanskelig situasjon, og dessverre for Hyundai tror jeg ikke det finnes noen enkle løsninger. Salget har falt lenge, og de mangler modeller som kan sette ny fart på det, sier Broom-redaktør Knut Skogstad som følger bilbransjen tett.

-  Det er mange merker som egentlig bare selger godt av én modell og sliter med resten av bilene sine. Men det kan man på mange måter leve med. Problemet til Hyundai er at de nå ikke har en eneste bil som selger bra. Ingen spydspiss som trekker kundene inn i forretningen og sørger for omsetning. Og da er det tungt å komme seg opp igjen, mener Skogstad.

Beste nybilsalg på 27 år:

Ikke lenger lavpris

- Hva med posisjoneringen av merket. Hyundai er ikke lenger noe billigmerke?

- Det er riktig, og her ligger nok også mye av problemet. Hyundai solgte tidligere veldig mange biler på pris og kampanjer. Så la de om kursen, og skulle fokusere mer på utstyr og design. Det er ingen enkel sak å få til. 

- Hyundai sliter også i forhold til norske avgifter. Flere av de viktigste motorene begynner nå å bli utdaterte, og blir dermed straffet av det norske avgiftssystemet. I sum blir dette mange ting som trekker ned - og som gjør det krevende å få snudd skuta før eventuelt nye, attraktive modeller er på plass, avslutter Knut Skogstad.

Blir du overrasket? Dette bilmerket vokser mest i Europa

 

Kompakt-SUVen ix35befinner seg i en klasse der salget stadig øker - men klarer ikke å hevde seg særlig mot konkurrentene her hjemme.
Kompakt-SUVen ix35befinner seg i en klasse der salget stadig øker - men klarer ikke å hevde seg særlig mot konkurrentene her hjemme.

Billig og stor familiebil - sjekk denne!