Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Benny Christensen er Brooms bilekspert.

I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

 

Hei og takk for mange gode artikler på biler med høyt verditap! Men kan du si litt mer om hvordan dette slår ut på "vanlige" biler. Jeg regner med at verditapet sikkert varierer en hel del, men finnes det noen "fasit" man kan bruke som utgangspunkt?

Selv har jeg aldri kjøpt nybil, men holdt meg til to-tre år gamle der mye av verditapet er tatt. Kan nesten lure på hvorfor noen i det hele tatt kjøper nybil, når man ser hvor mye de taper på dem bare de første årene. Hilsen Ronny.

 

Benny svarer:

Hei Ronny! Hyggelig at du liker sakene våre rundt verditap. Det er jo nesten utrolig hvor fort enkelte biler ramler i pris. Ille for første eier(e) - men naturligvis langt hyggeligere for de som er ute og leter på bruktmarkedet. Det er mange drømmebiler som blir oppnåelige for langt flere etter noen år.

Noen soleklar fasit for størrelsen på verditap finnes nok ikke. Dette varierer mye fra bilmodell til bilmodell. Men som et litt løselig utgangspunkt kan vi si at de aller fleste bilene minst har halvert verdien sin etter fem år. Hos enkelte går det mye fortere (tre år er ikke helt uvanlig), mens noen få biler er verdt litt mer enn halvparten etter fem år.

Da snakker vi normalt kurante biler, med gjennomsnittlig kilometerstand.

De virkelige verdtap-bombene er vanligvis kostbare luksusbiler, som i tillegg er godt fylt opp med ekstrautstyr. Da blir nybilprisen høy, samtidig som dette er biler som har en begrenset målgruppe i bruktmarkedet. 

Disse bilene taper du mest på

Bestselgere holder seg godt

Verst av alle er ofte store sedaner, eventuelt digre SUV-er med de største motoralternativene. Vi har også sett mange eksempler på biler som er dårlig utstyrt eller har en sjelden/sær farge - de kan få verditap langt over gjennomsnittet. 

Dette handler jo og tilbud og etterspørsel. Og har man en bil som svært få etterspør, blir verdien deretter.

I motsatt ende finnes det modeller som er verdt litt mer enn halv nybilpris etter fem år. 

I de siste årene er det en biltype som har utmerket seg her: Nemlig litt høyreiste crossovere/SUV-er med fornuftig motorisering og litt over snittet med utstyr. Typiske eksempler er Nissan Qashqai, VW Tiguan og Mitsubishi ASX. Svært populære som nybiler - og tilsvarende attraktive i bruktmarkedet.

Det er som regel også en svært nær sammenheng mellom hvor bra en bil selger som nybil - og hvor godt den holder seg i verdi. Slik sett er det tryggeste helt klart å gå for bestselgere når du kjøper nybil. Biler som ikke slår til i nybilmarkedet, har en tendens til å veldig fort bli glemt som bruktbiler også. Og glemt bil = få interesserte kjøpere - og dermed lav verdi.

Jeg håper dette oppklarer litt.

Noen eksempler - disse bilene taper seg minst 

Stort arkiv

Alle spørsmål Benny svarer på, legger seg automatisk inn under de ulike bilmerkene her på broom.no.

Du kan også lese alle svarene i Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

Dette er luksus-SUV på billigsalg