Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Ryktene om hva som er i ferd med å skje med italienske Lancia har gått høyt lenge. 

Lancia er en del av Fiat-konsernet og har røtter helt tilbake til 1906. Entusiast-merket har hatt en høy stjerne blant verdens bilinteresserte i flere tiår, men nå spøker det for framtiden.

Det er ikke mer enn fire år siden Fiat la fram svært ambisiøse planer for Lancia. Blant annet gjennom å omdøpe Chrysler-modeller til Lancia og selge dem i Europa, skulle det totale salget komme opp i 300.000 eksemplarer i år.

En modell igjen

I fjor stoppet Lancia på 75.000 biler, og det er ventet at det vil betydelig lavere i år.

Fiat-ledelsen har så langt vært tilbakeholdne med å gi klare svar på hva som skal skje med Lancia, men nå er det klart at modellutvalget kommer til å bli redusert til en eneste bil i løpet av 2015. Dermed er det helt tydelig at Lancia ikke er noe konsernet vil satse på.

Salget av mellomklassemodellen Delta vil bli avsluttet i løpet av 2014. Og neste år skal det også bli slutt på Lancia-versjonen av Chrysler Voyager.

Da står Lancia igjen med en eneste modell: Småbilen Ypsilon. 

Men - her er det vel noe som ikke stemmer..?

Tatt over Chrysler

Dette skjer som en konsekvens av at Fiat-konsernet har tatt over amerikanske Chrysler – og nå er i full gang med å meisle ut strategiene for årene framover.

Fiat-sjefen Sergio Marchionne avslørte tidligere i vår en rekke detaljer rundt hvordan de skal satse – og ikke minst hvordan de ulike merkene innen det nye konsernet skal posisjoneres. Og her er det tydeligvis ikke mye plass til Lancia.

Delta Integrale er en av de mest profilerte Lancia-modellene.  Det ble ikke mye tøffere enn dette på tidlig 90-tall!
Delta Integrale er en av de mest profilerte Lancia-modellene.  Det ble ikke mye tøffere enn dette på tidlig 90-tall!

Tøffing til salgs i Norge: Lancia Delta Integrale 

Må prioritere

Fiat-konsernet har store ambisjoner, men de har langt fra de samme ressursene som mange av konkurrentene. Her handler det både om utviklingskostnader, men også hva det koster å markedsføre ulike merker og modeller.

De kan ikke lykkes med alt, da blir det desto viktig å prioritere.

Slik det ser ut nå, skal Fiat rendyrkes med småbiler. Maserati skal ta seg av de eksklusive modellene – og det skal satses tungt på Alfa Romeo som nå er nede i en skikkelig bølgedal.

Og oppe i dette, faller Lancia tydeligvis mellom stolene.

Et lite håp

Det er ventet av Ypsilon blir faset ut innen 2018. Fram til da skal den kun selges hjemme i Italia.

Hvis ikke strategiene innad i konsernet endres innen da, tyder mye på at det blir den aller siste Lancia-modellen – og at merket deretter går inn i historiebøkene.

Det som likevel gir Lancia-fansen et lite håp, er at merket - i alle fall tilsynelatende - ennå ikke er vedtatt nedlagt. Det blir tolket som om Fiat-sjefene kanskje ønsker å se an utviklingen for særlig Alfa Romeo og Fiat først - før de eventuelt legger Lancia helt ned. 

19 i Norge

Lancia har aldri hatt noen sterk posisjon i Norge, i skrivende stund ligger det 19 eksemplarer til salgs i bruktmarkedet. Her kan du for eksempel sikre deg en 2012-modell Ypsilon som ikke har gått mer enn 14.000 kilometer - til 119.900 kroner. 

Da får du en smekker småbil med mye personlighet - og en bil som naboen garantert ikke har maken til. 

Argenta: Kan en bil bli mer firkantet?

 

Ypsilon produseres i Polen og skal snart bare selges i Italia. Dermed er det ikke mye igjen av det tradisjonsrike bilmerket Lancia.
Ypsilon produseres i Polen og skal snart bare selges i Italia. Dermed er det ikke mye igjen av det tradisjonsrike bilmerket Lancia.

Mini-Ferrari til 50.000 kroner: