Kjell Elias fra Åmli stilte med selvbygget russebil i år. Bilen er 83 år gammel, han er 18 - og alt er skapt ut fra en haug med gamle deler, forteller han. Foto: Privat
Kjell Elias fra Åmli stilte med selvbygget russebil i år. Bilen er 83 år gammel, han er 18 - og alt er skapt ut fra en haug med gamle deler, forteller han. Foto: Privat

Er dette landets eldste russebil?

Bilen min: Kjell Elias feiret russetiden med bil som er over fire ganger så gammel som han selv.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
annonse

I spalten "Bilen Min" har Broom.no-leserne mulighet til å fortelle litt om sin egen eller sine egne biler, og litt om sin bilinteresse.

De aller fleste som liker gamle biler, gjør det fordi de minner dem om noe. Ikke sjelden er det biler man hadde et forhold til da man var liten - enten at man vokste opp med dem, eller at man vokste opp med å drømme om dem.

Mini Cooper S - en slik ser du ikke hver dag

Her snakker vi "gammelbil" i ordets rette forstand

Men noen har helt andre beveggrunner til å hoppe ut i gammelbil-hobbyen med begge beina. Her skal vi møte én av dem, og her er det virkelig grunn til å bruke ordet "gammelbil-hobby" også.

Alt må starte et sted. Etter 83 år var dette alt som var igjen av Forden. Kjell Elias lot seg ikke skremme. Foto: Privat
Alt må starte et sted. Etter 83 år var dette alt som var igjen av Forden. Kjell Elias lot seg ikke skremme. Foto: Privat

Det vil glede de eldste bilentusiastene, som tradisjonelt har vært de som har svermet mest for de aller eldste bilene - de fra før krigen - at det også finnes ungdom som ser disse som anvendelige veteranbiler, og ikke bare som litt for primitiv garasjepynt. For etter hvert som det tynnes i rekkene av de eldste bilentusiastene, blir det dessverre også mer og mer sjelden å se slike biler langs veien.

Det har selvsagt også med trafikkutviklingen å gjøre: Jo tettere og mer hektisk trafikk, jo mindre egnet er de aller eldste både i forhold til å være smidige og sikre i trafikken.

Ford A-entusiaster møttes på norsk jord

Kan modifiseres og moderniseres

På den annen side trenger ikke disse bilene å oppføre seg helt som fortidsminner, selv om de har rundet 80 år. Modifisering - endog customisering og "rodding" av slike biler er et betent tema, og mange tar sterk avstand fra det. På den annen side er mange av disse bilene fremdeles ganske vanlige, og for de som var dårligst i utgangspunktet kan kreativ gjenbruk sørge for at de tross alt får forlenget livet, og ikke bare kastes og avskrives som håpløse prosjekter.

Komfort er prioritert ned til fordel for å vekke oppsikt. Det var sant å si ikke velig høyt prioritert i 1931 heller. Foto: Privat
Komfort er prioritert ned til fordel for å vekke oppsikt. Det var sant å si ikke velig høyt prioritert i 1931 heller. Foto: Privat

Det ville trolig vært alternativet for bilen på disse bildene. For her startet den energiske bilbyggeren strengt tatt bare med en ramme og en haug løse deler, samt en ikke ubetydelig porsjon pågangsmot. Det har gitt ham en svært særpreget bil som virkelig vekker oppsikt, og som garantert gir ham mye moro - til tross for at bilen er over fire ganger så gammel som han selv, og dermed neppe er noe han husker særlig av fra ungdommen.

Han er 18, bilen er 83...

Tvert imot er han fremdeles å betrakte som en ungdom selv, 18 år gamle Kjell Elias. Dermed har den unike, selvbygde bilen med utgangspunkt i det som var 1930-tallets "folkevogn", Fords A-modell, også fått tjenestegjøre som russebil i år.

Selvgjort er velgjort, konstaterer eieren av det som kanskje er landets eldste russebil i år. Foto: Privat
Selvgjort er velgjort, konstaterer eieren av det som kanskje er landets eldste russebil i år. Foto: Privat

Det tipper vi at de som en gang skrudde den sammen i Detroit for 83 år siden ville hatt veldig moro av, dersom de kunne ant at det ville skje. Og kanskje har Kjell Elias også rukket å gjøre noen andre 18-åringer nysgjerrige på gammelbil-hobbyen, slik at det på sikt blir flere som kan overta de aller eldste veteranbilene og sørge for at de fremdeles blir å se i trafikken fra tid til annen.

Selv en vanlig Boble kan bli unik med litt jobb

Eier: Kjell Elias T. Liane, (18).

Bosted: Åmli.

Litt om meg selv: 18 år gammel, studerer landbruk på Tvedestrand og Åmli videregående skole, avdeling Holt.

Bilen: Ford A, 1931-modell.

Hvor lenge har du eid den? Siden høsten 2011, men den har ikke vært klassifisert som bil før høsten 2012.

Hva har du gjort med den? Da jeg fikk bilen var det bare en ren ramme og litt smådeler, så jeg har samlet deler og montert sammen bilen fra bunnen av.

Liker best med bilen: Motoren, en 3,4 liter sideventilert rekkefirer med magnettenning og forgasser fra en V8 (Holley 94).

Liker minst med bilen: Tja, hva kan det være da? Kansje at jeg har litt problemer med forgasseren, det irriterer meg i hvertfall...

Mercedes SEC - drømmebilen fra 80-tallet er blitt billig

Beste opplevelse med bilen: Det er et par opplevelser som kommer inn i hodet mitt. Den åpenbart beste var jo første oppstarten av motoren, og 1. mai 2013 da jeg hadde første ordentlige kjøreturen og var med på mitt første treff!

Bilen vekker oppmerksomhet også blant den eldre garde. Foto: Privat
Bilen vekker oppmerksomhet også blant den eldre garde. Foto: Privat

Eller bare her for noen dager siden, da jeg fikk til magnettenninga! Det er så fint i motorrommet nå uten coil og all den dritten, hehe... :-)

Framtidsplaner for bilen: Klargjøre den for visning, og håpe på det beste.

Drømmebil: 1912-1915 T-Ford Speedster med en gammel toppventil-konvertering hadde vert gøy å eie og kjøre med!

Annet: Dette må da være en av de eldste russebilene i Norge i år?

Har du en bil du vil dele med oss? Billig, dyr, stygg, pen, gammel, ny, liten eller stor, se info her.

En førkrigsbil kan være en god pensjonsforsikring

Hva synes du om bilen? Noe du vil spørre Kjell Elias om? Bruk kommentarfeltet under!