Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Benny Christensen er Brooms bilekspert.

I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei Benny!

Nå er det på tide å finne seg familiebil. Vi har nettopp fått barn nummer to - og min kjære 2008-modell Golf GTI begynner å bli for liten.

Jeg vil imidlertid beholde litt av moroa som GTI-en byr på, men samtidig er budsjettet vårt begrenset. Vi bør ikke gå noe særlig over 200.000 kroner. 

Har du noen forslag som kan passe både meg (sportslig) og fruen (romslig) - og begge barna (trygt)! 

mvh

Robert.

Heisann!

Ja, dette er jo en problemstilling som mange av oss har vært igjennom. Jeg har selv hatt Golf GTI, riktignok første generasjon, og vet litt om hvor vanedannende dens kjøreegenskaper og fraspark kan være.

Men etterhvert som en blir voksen og familielivet begynner å gjøre seg gjeldende, blir disse små og sportslige bilene ofte byttet med en fornuftig og dessverre ofte kjedelig stasjonsvogn.

Egentlig er det litt rart, for det trenger jo slett ikke å være sånn! Hvis en bare kikker seg om litt, så er det mange artige alternativer der ute.

Les også: Her er deres råeste familiebil så langt

Andre generasjon av RS-modellene fikk en Facelift i 2010 - som gir bilen et betydelig friskere utseende.
Andre generasjon av RS-modellene fikk en Facelift i 2010 - som gir bilen et betydelig friskere utseende.

Kjapp, romslig og sterk

Jeg har et helt konkret eksempel til deg: Skoda Octavia RS - Jeg tenker da på 2006-modellen eller nyere. Den kommer både med diesel- og bensinmotor.

Vi ville valgt 2-liters bensinturboen på 200 hk. Her får du 0-100 km/t på 7,5 sekunder, og friske kjøreegenskaper - uten at driftskostnadene er helt uforsvarlige.

Dette er en bil som har mye plass - og et bagasjerom på hele 580 liter. Og selv om du må løfte over en kant for å bruke det, og baksetene ikke blir helt flate når du legger dem ned, så tipper jeg det er små ulemper du er villig til å leve med.

Prisene varierer naturligvis, og det er ikke så mange på markedet, men budsjettet ditt holder uansett i massevis.

Innvendig er det også litt ekstra sprekt på RS-modellene, blant annet med egne, tofargede sportsseter.
Innvendig er det også litt ekstra sprekt på RS-modellene, blant annet med egne, tofargede sportsseter.

Les også: Tre tøffe og billige sommerbiler

Facelift

Jeg ville forsøke meg på en 2010-modell, da fikk den en facelift med betydelig barskere utseende, LED-lys og litt forfinet interiør. Det er også viktig for annenhåndsverdien.

RS-modellene er forresten godt utstyrt alt fra grunnen av, men DSG-automatgiret og navigasjon er ekstrautstyr som kan være smart å sikre seg.

Helt det samme som din GTI blir det naturligvis ikke. Men du verden så mye mer moro enn enn en undermotorisert, grønn Toyota Avensis med stoffseter og stålfelger...

Lykke til med bilhandelen, Robert! 

Les også: Skoda RS: Absolutt ikke noen kjedelig stasjonsvogn

Stort arkiv
Alle spørsmål Benny svarer på, legger seg automatisk inn under de ulike bilmerkene her på broom.no.

Du kan også lese alle svarene i Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!