Denne bilen skal bestille service selv

Nye Volvo XC90 har nytt kontrollsystem som gjør inntil 30 knapper overflødige.  

Slik blir «kommandosentralen» i nye Volvo XC90 seende ut når
bilen kommer til høsten
Slik blir «kommandosentralen» i nye Volvo XC90 seende ut når bilen kommer til høsten

Høy sikkerhet er et av Volvos aller viktigste salgsargumenter.

Slik har det vært lenge. Helt siden Amazon kom på 50-tallet.

Når Volvo presenterer en av sine aller viktigste biler til høsten – nemlig nye XC90 – så har sikkerhet igjen vært et viktig satsingsområde.

Denne gangen går det veldig mye på hvordan bilen faktisk betjenes. Det skal være enkelt,intuitivt,og kunne gjøres uten at blikket flyttes fra veien.

Denne gir også en smak av Volvo-framtiden
Kvitter seg med knapper og brytere

Resultatet er at man kvitter seg med tradisjonelle knapper og brytere. Ikke overraskende flyttes veldig mange funksjoner til en stor berøringsskjerm.

Resultatet blir det mest moderne kontrollsystemet på markedet,  som er betydelig enklere å bruke, sier Volvo i en pressemelding.

- Det sørger for at føreren holder øynene på veien i størst mulig grad ved betjening eller justering av systemet.

Apper

- Det bruker også bilens interiør atskillig mer effektivt, og tilbyr en rekke tillegg som integrerte skybaserte apper for strømming av musikk, andre tjenester som verdens første integrerte Park and Pay-app, og muligheten til å speile og bruke Apple iOS-enheter fra berøringsskjermen i bilen.

- Ettersom Internett kan brukes i stadig flere sammenheng i bilen, og siden bilen kan tilby mange flere funksjoner og underholdningstjenester, blir samspillet mellom føreren og bilsystemene stadig viktigere.

- Det er viktig at disse tjenestene leveres på en måte som ikke reduserer sikkerhetsnivået, og på en måte som er lett å forstå og godt tilpasset kjøreoppgavene, sier Dr. Thomas M. Müller, leder for Electrics/Electronics & E-propulsion engineering i Volvo Car Group.

Et typisk førerkontrollsystem som finnes i mange andre biler i premiumklassen, kan omfatte 30 knapper eller mer spredt over hele dashbordet. Det gjør det til en utfordring for sjåføren både å finne og betjene disse knappene, og det kan også forstyrre oppmerksomheten.

Sensus 

Volvos nye grensesnitt, som er en del av "Sensus-systemet", omfatter den mest oppdaterte programvaren og maskinvaren for berøringsskjermer – og gjør at førerne kan utvikle en intuitiv forståelse av hvordan systemet fungerer, hvor kontrollene befinner seg og hvordan de betjenes.

- Et godt samspill uten forstyrrende elementer har vært rettesnoren for våre designere og ingeniører. Kontrollsystemet er utformet for å holde førernes øyne på veien og hender på rattet i størst mulig grad – sier Thomas Ingenlath, leder for design i Volvo Car Group.

Det nye bilkontrollsystemet er bare ett av mange eksempler på hvordan den helt nye XC90 er utformet rundt behovene til menneskene som skal kjøre den.

Volvo 850 T-5R: Denne bilen ble et vendepunkt for Volvo

Ryggmargsreflekser

Berøringsskjermen erstatter det tradisjonelle utvalget av knapper og kontroller i midtkonsollen, og gjør dette med et elegant kontrollpanel.

Dette midtpanelet fungerer sammen med et adaptivt, digitalt instrumentbord foran føreren, mens viktig informasjon projiseres nede på frontruten – såkalt frontruteprojeksjon.

Brukergrensesnittet omfatter også tommelknapper på rattet, og det siste innen stemmestyringsteknologi.

- Å bruke skjermen er så logisk at det raskt blir en del av ryggmargsrefleksene – forteller Dr. Peter Mertens, leder for forskning og utvikling i Volvo Car Group.

- Informasjon, navigasjon og media er plassert høyt oppe, og er lett å sjekke. Telefonkontrollene, ikonene for appene og klimaanlegg-kontrollene sitter lenger nede og er lette å nå og å berøre.

All denne logikken er basert på omfattende forskning på brukervennlighet og brukererfaring, og det siste innen teknologi.

"Klosser"

Skjermen i høydeformat har et oppsett som kan beskrives som en stabel med fleksible «klosser», hver med en viktig funksjon.

Navigeringen er plassert øverst, deretter følger media og telefon. Et smalt meldingsbånd ligger over klossene, mens de digitale klimakontrollene utgjør "fundamentet" i stabelen.

Når du berører en av klossene på berøringsskjermen, utvider den seg. De andre forminskes, men de er fortsatt synlige og du får umiddelbar tilgang til dem. Dette gjør berøringsskjermen utrolig brukervennlig, og du trenger ikke å gå til hovedmenyen når du skal bytte mellom funksjoner.

Bestiller servicetime selv


- XC90 vil ikke bare fortelle deg når det er på tide å dra på verkstedet, men setter også opp forslag til avtale for deg hos din Volvo-forhandler. Appen "Connected Service Booking" er første trinn i å gjøre forhandler og verksted fullt integrert i det oppkoblede Eco-systemet – forteller Dr. Müller.

- Det adaptive digitale instrumentpanelet og frontruteprojeksjonen sørger for at den mest relevante informasjonen alltid er tilgjengelig når føreren trenger den – sier Thomas Ingenlath.

Sømløs integrering av smarttelefon

XC90 blir også den første bilen fra Volvo som tilbyr Apple CarPlay, som gir deg utvalgte funksjoner og tjenester som er velkjente for brukere av iPad, iPhone og iPod - direkte i bilen gjennom den store berøringsskjermen i midtkonsollen.

Brukerne vil umiddelbart kjenne igjen de velkjente ikonene fra de grunnleggende Apple-applikasjonene, som telefon, meldinger, musikk og navigasjon.

 - Apples oversiktlige og intuitive brukergrensesnitt passer perfekt til Volvos skandinaviske tilnærming til design og vårt fokus på fleksible funksjoner, Ingenlath til slutt. 

Bit for bit lansering

Volvo har valgt å offentligjøre den nye XC90 bit for bit. Så langt har vi blitt godt kjent med interiøret, men har ennå ikke fått se noen bilder av hvordan den ser ut utvendig.

Vi i Broom kommer selvfølgelig tilbake med mer om nykommeren så fort den offentligjøres.

Denne bilen blir også en viktig nyhet: