Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

I spalten "Bilen Min" har Broom.no-leserne mulighet til å fortelle litt om sin egen eller sine egne biler, og litt om sin bilinteresse.

Små og utpreget kjappe biler har alltid vært populære, og ikke minst blant de mange som fikk med seg utviklingen av slike GT- og GTI-biler på det sorgløse 1980-tallet. Her hjemme regnes Golf GTI som den helt store klassikeren, og som ikonet som "alle" drømte om den gang. Men utvalget var langt bredere, og Escort XR3, Ritmo Abarth, 205 GTI og Kadett GSI er alle for klassikere å regne i dag.

Fiesta er kvinnenes favorittbil

Viltre biler også i klassen under GTIene

Men det fantes også biler som ville opp og frem, og det litt faderlig fort, i klassen under disse populære kompaktbilene. Da snakker vi om det som ble omtalt som direkte "småbiler", og dermed biler med enda mindre størrelse og vekt - og med enklere utstyr og oppbygning.

Det har vært mye jobb med bilen, selv om den var et urørt utgangspunkt. Foto: Privat
Det har vært mye jobb med bilen, selv om den var et urørt utgangspunkt. Foto: Privat

Volkswagen hadde sin Polo GT i denne klassen, en ganske sjelden bil både da og nå. Litt oftere kunne man se en bil maken til den på disse bildene, men det var ikke ofte det heller. Og svært få er blitt bevart for ettertiden.

Logisk nok, i forhold til Escorten, fikk den mindre Fiestaen i moro-utgave betegnelsen XR2, og den ble introdusert mens Fiesta i sin opprinnelige form sang på siste verset. Men "ur-Fiestaen" kunne leveres i XR2-utgave i et drøyt års tid før det var tid for en real facelift, som blant annet gjorde den litt mer avrundet og tettet igjen den åpne grillen på typisk 1980-tallsvis.

Fiestaen gikk i stykker - men var det ikke litt tidlig?

Første generasjon står høyest i kurs

Blant Ford-entusiaster i dag er det gjerne de første årsmodellene av Fiesta som står høyest i kurs. Og med kort produksjonstid er XR2-utgaven av denne generasjonen vanskelig å oppdrive.

Egentlig er Julian BMW-entusiast, men akkurat Fiesta har likevel en spesiell plass i hjertet. Foto: Privat
Egentlig er Julian BMW-entusiast, men akkurat Fiesta har likevel en spesiell plass i hjertet. Foto: Privat

Her blir vi presentert for en Fiesta-entusiast som har funnet drømmebilen sin. Ikke én, men faktisk to ganger. Den andre gangen ble det endelig handel, og klenodiet skal nå få en real make over for å komme tilbake til fordums glans igjen.

Egentlig BMW-entusiast - med ett unntak...

For denne har Julian drømt om siden tidlig i barndommen, og da er det ingen vei utenom å realisere drømmen når sjansen endelig byr seg. Selv om interessen i mellomtiden har svingt litt, og det egentlig er BMW som gjelder.

Noen litt sære avvik fra hovedinteressen vår har vi vel alle, om vi tenker etter?

Nå begynner det å ligne noe. Originalmotoren er borte, men bilen blir seende helt original ut. Foto: Privat
Nå begynner det å ligne noe. Originalmotoren er borte, men bilen blir seende helt original ut. Foto: Privat

Ole Christian skal lage noe helt spesielt av sin klassiske Fiesta

Eier: Julian Svarliaunet, (26).

Bosted: Trondheim.

Litt om meg selv: Bilinteressert BMW-entusiast, som har denne bilen som en skikkelig "guilty pleasure". Bruker mye av fritiden i garasjen, hvor jeg kan koble ut jobb og stress mens jeg bringer denne 80-tallsperlen tilbake til sin opprinnelige stand.

Bilen: Ford Fiesta XR2, 1982-modell.

Hvor lenge har du eid den? Siden oktober 2013.

Hva har du gjort med den? Plukket den ned og startet med restaurering.

Liker best med bilen: At det er en sjelden bil i Norge, med 80-talls GT-look, og at akkurat denne ble brukt i en reportasje i Bladet Bil i 1982.

Faksimile: Bladet Bil, 1982.
Faksimile: Bladet Bil, 1982.

Liker minst med bilen: At den mangler originalmotoren, som er nærmest umulig å oppdrive i Norge. Og at det er så vanskelig å finne deler her til lands.

Nå er Golf GTI også blitt veteranbil

Beste opplevelse med bilen: Da jeg fikk se den for første gang, etter mange års leting, nedstøvet i en låve etter lang tids lagring. Et ekte låvefunn!

Fremtidsplaner for bilen: Få restaurert den helt med originalt utseende og interiør, og med motor fra Escort RS-Turbo.

Drømmebil: BMW M6.

Annet: Jeg vokste opp med en 1983 Fiesta 1,1 liter som nr. 2-bil i familien, og begynte å skru på den i ung alder. Fikk derfor en forkjærlighet for dette karosseriet og drømte lenge om en XR2. Har lett i mange år etter en, og til slutt dukket denne opp på Finn, kun 20 minutter hjemmefra. Måtte bare ha den! Kom faktisk over samme bilen for ti år siden, forlatt et sted i Trondheim, og forsøkte å spore opp eieren den gangen for å kjøpe bilen. Mislyktes med det, så det var utrolig moro å finne den igjen til salgs nesten ti år senere.

Har du en bil du vil dele med oss? Billig, dyr, stygg, pen, gammel, ny, liten eller stor, se info her.

BMW M6 - dette råskinnet er plutselig begynt å bli "billig"

Hva synes du om bilen? Noe du vil spørre Julian om? Bruk kommentarfeltet under!