TEST Jaguar XF Sportbrake: Klassens vakreste - og minst kjente

Denne familiebilen byr på et par utfordringer.

Stasjonsvogn trenger ikke å være enbetydende med kjedelig design - det har Jaguar vist oss med XF Sportbrake. Vi har testet for å se om outsideren i klassen for store premiumbiler har mer enn en vakkert ytre å by på ...
Stasjonsvogn trenger ikke å være enbetydende med kjedelig design - det har Jaguar vist oss med XF Sportbrake. Vi har testet for å se om outsideren i klassen for store premiumbiler har mer enn en vakkert ytre å by på ...

Hva er dette?

Jaguars indiske eiere stilte inn siktet på noen veldig tøffe konkurrenter, da de lanserte XF i 2008.

Men så la de også lista for hvor elegant designet av en stasjonsvogn kunne være. Det finnes nok de som kjører et par runder ekstra rundt parkeringsplassen, for å slippe ydmykelsen av å stå parkert ved siden av en XF. 

I tillegg til å være vakker, er den rimelig romslig, rimelig sportslig og rimelig rask. Men den er IKKE rimelig å kjøpe. Jaguar er et premiummerke, og de gir ikke ved dørene.

Spørsmålet er om den kan forsvare prisen, som ligger høyere enn de tyske konkurrentene. Det ville vi finne ut ...

LES OGSÅ: Her er stasjonsvognene med mest plass

Hvordan er den å kjøre?

Opplevelsen starter alt før du har satt deg bak rattet. Det er gleden av å se den på parkeringsplassen, går mot den og vite at det er du som er privilegert nok til å bære på nøkkelen som gir deg innpass.

Best blir opplevelsen i skumringen - når det kalde, blå lyset i bilen lyser opp detaljene i det du setter deg inn. Den sylinderformede girspaken som lydløst glir opp, dysene på klimaanlegget som går rundt. Joda, Jaguar vet hvordan de skal trykke å de rette knappene for å skape en unik følelse.

Så trykker du på startknappen - og sparker i gang dieselen. Kanskje ikke heeelt ideelt - for mange er det fortsatt feil med diesel i et slikt vakkert kattedyr.

Når du kjører er bilen hovedsaklig komfortorientert, med mindre du bestilles spesialutgaver med sportsunderstell. Og det er egentlig bra, for det er begrenset hvor ofte du får frie tøyler av resten av familien til å leke deg når dere er på tur.

Men det er likevel et lite savn. BMW klarer jo å kombinere både komfort og sportslighet i en og samme bil. Så det er mulig ...

Forøvrig er forbruket høyst akseptabelt - 0,51 l/mil ved blandet kjøring er omtrent på nivå med konkurrentene.

LES OGSÅ: Her er en annen lekker, og ufornuftig, stasjonsvogn

Hvordan er plassen?

En bil som skal hamle opp med noe så romslig som Mercedes E-klasse stasjonsvogn, med et bagasjerom på klasseledende 695 liter, har nok litt komplekser når den bare kan vise til 550 liter.

Men trøsten får være at det ikke er så langt unna det BMW 5-serie og Audi A6 har å by på.

Med andre ord, plassen er absolutt ikke dårlig, men likevel på papiret mindre enn alle de tre tyske.

I baksetet kan to sitte helt fint, takhøyden er ikke problematisk - og foran er det mer enn nok armslag.

Det er også greit med oppbevaringslommer, selv om koppholderne er plassert slik at flaskene som eventuelt blir plassert der kommer litt i veien.

LES OGSÅ: Det er en grunn til at vi anbefaler stasjonsvogner

Penest utenpå eller inni?

Det blir som å svare på hvem du helst ville gått til sengs med - Angelina Joly eller Katy Perry. To helt forskjellige typer, men som begge har sine forser.

Vi har alt tatt for oss eksteriøret. Med unntak av når vi ser bilen rett bakfra, synes vi den er vakker fra absolutt alle vinkler. Vi tviler ikke på at den er vakker fra undersiden også...

Interiøret med sine blå lys er også stilig. Men hverken skjermen mellom speedometer og turteller, eller touchskjermen i midtkonsollen holder mål, sammenignet med de tyske konkurrentene. Den er faktisk milevis unna.

Derfor er dette en relativt lett seier for de som har stått ansvarlig for det utvendige på bilen ...

Topp 20: Her er nybilene som holder seg best i pris

Går den bra? 

Vi har testet den modellen som flest velger - nemlig dieselmotoren på 163 hk koblet mot en ypperlig automatkasse.

En stor og relativt tung Jaguar krever med enn det for å bli like spenstig som kattedyret i logoen. Og dieslemotoren har på ingen måte snerret vi forbinder med en fullvoksen Jaguar - av typen med poter.

Men det er ikke så lite at den virker undermotorisert. 0-100 km/t er gjort på 10 sekunder blank. Men både BMW, Audi og Mercedes fikser samme øvelse på minst ett sekund mindre. Og da er det sånn at det begynner å merkes ...

XF har trygge og gode kjøreegenskaper, spesielt hyggelig er det på motorveien og på langturer, når du kan cruise og ikke måtte forholde deg til byens kjas og mas.

Bakhjulsdrift er forøvrig utgangspunkt for mye moro, men denne blir litt for myk og upresis til å fungere godt som "leketøy" på svingete småveier. Da bør du få en som har sportsunderstell...

LES OGSÅ: Er det smart å kjøpe to år gammel bruktbil?  

Konklusjon:

Det er noe spesielt med å kjøre Jaguar. Og det noe litt ubestemmelige er ikke mulig å gjenskape i BMW, Audi eller Mercedes. Her har britene, med indiske eiere, klart å få til noe helt spesielt.

Det at ikke så mange kjøper den, gjør den også mer eksklusiv. Men problemet er at det er en grunn til at ikke så mange kjøper den. Kort sagt: Prisen.

La oss sette det litt i perspektiv: Innstegsmodellen til Jaguar har 163 hk, og koster fra 558.000 kroner. BMW 5-serie, som byr på klassens beste kjøreegenskaper, koster med tilsvarende motor faktisk 46.100 kroner MINDRE. E-klasse med 170 hk, som dessuten har klassens største bagasjerom og best komfort, koster 21.500 kroner mindre!

Du får ganske enkelt ikke nok plass, nok ytelser, nok kjøreegenskaper eller et tidsriktig infotainment-system sammenlignet med hva du får for pengene hos konkurrentene. Hvis en skal se objektivt på det.

Når det er sagt, er vi veldig glad for at noen har pung (type penge) nok til å la disse rasjonelle argumentene seile sin egen sjø - og bare la seg lokke av sjarmen, følelsen og utseendet som stråler fra XF Sportbrake. Vi trenger simpelthen den berikelsen disse bilene sørger for i den norske bilparken ...

LES OGSÅ: Slik kjøper du bil til lavest mulig pris