Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

VW Passat CC (Comfort Coupe), Volkswagens folkelig svar på firedørscoupeen CLS fra Mercedes, er en linjelekker bil. Den bygger riktignok på høyst ordinære Passat, slik navnet tilsier, men noen justeringer her og der gjør underverker for utseendet.

Nå har dessuten VW droppet Passat-navnet i modellbetegnelsen fra 2013-modellen - den heter kun CC.

Sikkert smart å brande som et helt eget produkt, som skal være mer premium enn mange av de andre modellene.

Første generasjon har imidlertid vært med oss helt siden 2008 - og det ligger massevis av disse på bruktmarkedet. Det er imidlertid svært få som har 300 hk originalt fra fabrikk - servert fra en heftig 3,6-liters motor.

Men en har vi funnet én ...

Innvendig er det lite forskjell fra en vanlig Passat. Akkurat det skulle vi ønske at VW gjorde noe med - CCen burde få sitt eget preg også her ...
Innvendig er det lite forskjell fra en vanlig Passat. Akkurat det skulle vi ønske at VW gjorde noe med - CCen burde få sitt eget preg også her ...

LES OGSÅ: Passat CC og Mercedes CLS: Se så billige de er blitt!

Nesten millionbil

Bilen det er snakk om er en 2009-modell - som har gått 97.000 kilometer. Forhandleren krever 395.000 kroner for den - og det er godt under halv pris av det denne kostet da den ble solgt ny i Norge.

Med 300 hk koblet til en DSG-automatgirkasse og 4Motion firehjulstrekk, er denne god for 0-100 km/t på imponerende 5,6 sekunder.

Her kan du lese vår test av Passat CC

Billig og billig ... 

Ifølge annonsen er den nå priset gunstig med tanke på en rask handel.

En Passat med 300 hk dukker ikke ofte opp på bruktmarkedet.
En Passat med 300 hk dukker ikke ofte opp på bruktmarkedet.

Om det er billig kommer jo an på hva du sammenligner med. Du kan for eksempel på en "vanlig" CC med 170 hk dieselmotor, 4x4, omtrent tilsvarende km-stand og av samme årgang - til rundt 70.000 kroner mindre. 

Men da mangler du jo skyvet som V6-eren i verstingen har å by på. Og det er formidabelt!

Klikk her for å se hele annonsen

God historikk

Forøvrig opplyses det i annonsen at bilen kun har hatt en eier, og at all oppfølging er gjort hos merkeforhandler siden bilen var ny.

Siste service ble utført ved 93.000 km. Da ble det et samtidig skiftet bremser rundt baut og foretatt EU-kontroll uten feil.

Bilen kommer med to sett hjul og fremstår ifølge annonsen som meget velholdt. 

LES OGSÅ: Praktisk og lekker - og potensiell tapsbombe!

Trygt valg 

Passat CC er forøvrig et rimelig trygt valg med tanke på driftssikkerhet. Det er ikke avdekket noen spesielle eller store feil eller mangler. 

Bakseteplassen er mer enn god nok - så lenge passasjerene ikke strekker seg over 180 cm. I starten var det kun mulig å få den i 2+2-løsning, men senere ble Passat CC også tilgjengelig med tradisjonell 3-seter bak.
Bakseteplassen er mer enn god nok - så lenge passasjerene ikke strekker seg over 180 cm. I starten var det kun mulig å få den i 2+2-løsning, men senere ble Passat CC også tilgjengelig med tradisjonell 3-seter bak.

Det som er viktig på disse bilene er god historikk, mye utstyr (Carat) og riktige fargekombinasjoner.

Når det gjelder det siste vil kanskje noen mene at den grå lakken er litt vel kjedelig - men det finnes jo foliering ...

LES OGSÅ: VWs luksusbil får en ny sjanse

Praktisk

Rent praktisk duger dette helt greit som familiebil. Det er rikelig med plass - til fire vel og merke, og bagasjerommet tar unna over 500 liter.

Men takhøyden i baksetet er ikke den beste, men for de under 180 går det stort sett greit.

VW Passat CC er en familiebil - som byr på spenstig design.
VW Passat CC er en familiebil - som byr på spenstig design.

Ellers er det jo det å si at forbruket og miljøalibiet ikke er det viktigste for de som lurer på å kjøpe denne bilen. Den bruker vel en liter på mila ved blandet kjøring - og mye mer om du kjører slik du egentlig har lyst til i en slik råtass. 

Men så får du betalt i mange brede glis da - det er vel verdt noe?

LES OGSÅ: Kan gammel luksusbil være smart bruktbil-kjøp?