Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Pris og kjøreegenskaper er det som betyr mest ved kjøp av nybil, viser Norges største bilundersøkelse, AutoIndex 2014.

Undersøkelsen avslører også at det er stor forskjell mellom bileierne, alt etter hvilket merke de har kjøpt. Med hele 13.344 bileier-svar sier AutoIndex mye om personen bak rattet, skriver siste.no.

Foruten kjøreegenskaper og pris, er det sikkerhet, bilens rykte og dens utseende som teller mest når kjøpsavgjørelsen tas.

Les også: Denne forsøkte 9.300 å kjøpe under CL-finalen

GARANTIER: Det store flertall av bilkjøpere legger liten vekt på de garantiene som følger med bilen. Men det er forskjell. For Kia-kjøpere spesielt, men også for dem som kjøper Hyundai, har merkenes gode garantier vært et avgjørende moment for valget av nettopp disse merkene. De to merkene har Norges lengste nybilgarantier – sju år.

GODE KJØREEGENSKAPER: Den egenskapen som alt i alt settes høyest når bilvalget tas. Mest opptatt av dette er BMW- og Audi-eiere, mens det betyr minst for Fiat- og Kia-kjøpere.

PRIS: Skoda-kjøpere er dem som har sterkt søkelys på pris. Det gjelder også Kia.

FORBRUK: Forbruket betyr mye for valg av bil for Lexus-eiere, og det samme gjelder for Citroën og Peugeot. Men faller valget på Subaru eller Hyundai er det ikke lavt forbruk som teller mest.

SIKKERHET: Svenske biler har et solid rykte med hensyn til sikkerhet. Derfor kjøper folk Volvo og Saab, mens Mini og Fiat kjøpes uten at det er dette det spørres først om.

GODT RYKTE: Dette trekker mange kjøpere til Lexus- og Toyota-butikkene. De som har kjøpt de tre franske merkene, Renault, Citroën og Peugeot, sier selv at det ikke skyldes merkenes gode rykte.

Autoindex-fakta

13.334 norske bileiere har deltatt i AutoIndex 2014, og besvart rundt 120 spørsmål.

For alle 24 merkene som deltar i AutoIndex foreligger det minst 100 svar, med 50–50-fordeling på eiere med nye og brukte biler (årgangene 2010–2013 og 2007–2009).


Svarene er delt inn i fire hovedkategorier: Selve bilen og kjøreopplevelsen (teller 40 prosent), forhandleren (20 prosent), service på verkstedet (20 prosent) og lojalitet til merket (20 prosent).

Undersøkelsen ert utført av konsulentfirmaet Loyalty Group. (ANB)

DESIGN: Mini-eiere faller pladask for bilens utseende. Ikke noe annet merke har eiere som er så begeistret for bilens form. For Toyota-kjøpere betyr dette svært lite.

EKSTRAUTSTYR: Mange kjøper Skoda, Mazda og Kia på grunn av tilbud om ekstra utstyr. Minst påvirket av slikt er Subaru- og Fiat-eiere.

LAVT STØYNIVÅ: Kjøper du Lexus, forventer du å slippe hjulstøy og andre forstyrrende lyder. Mini-kjøpere ofrer ikke støy i kupeen mange tanker.

MILJØ: Lexus-eiere oppgir at miljøvennlighet er en vesentlig årsak til valget av nettopp Lexus. I den andre enden viser AutoIndex at verken Hyundai eller Suzuki-kjøpere har dette som et viktig moment.

Les også: Dekkene som tenker for deg

Grunner til bilvalget prosent

1. Kjøreegenskaper 43,3

2. Pris 43,3

3. Sikkerhet 39,7

4. Rykte 34,6

5. Design 31,6

6. God inn/utstigning 27,6

7. Sittekomfort 27,3

8. Ekstra utstyr 25,0

9. Godt utsyn 24,4

10. Lavt forbruk 21,7

11. Gode garantier 17,2

12. Lavt støynivå 16,0

13. Lavt prisfall 13,1

Dårlig rykte

Bileierorganisasjonene har hatt sterkt søkelys på viktigheten av garantier, men denne undersøkelsen kan tyde på at forbrukerne ikke synes det teller like mye.

– Ingen kjøper bil fordi de tror den går i stykker, og garanti er noe kjøperen forventer. Men for Kia, et relativt nytt merke fra Sør-Korea som ble møtt med en god porsjon skepsis, har det vært viktig å imøtegå denne mistroen med markedets beste garanti. Det viser kunden at Kia tror på eget produkt, sier adm. dir. Mikkel Korntved i Loyalty Group.

Nok en gang ser det ut til at franske biler er offer for «at evig eies kun et dårlig rykte»?

– Jeg tror det er i ferd med å snu. Citroën i Frankrike erkjenner i sin markedsføring at de har hatt et rykte på seg for å ha tekniske problemer, men at dette er et tilbakelagt stadium. Og se på Skoda som har gjort en kvalitetsreise i forbrukernes bevissthet, og likevel klart det kunststykke å opprettholde et inntrykk av god kvalitet til en rimelig penge, sier Korntved.

Les flere bilsaker i siste.nos motormagasin her

Les også: Topp 10: De beste nybilene