Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Denne uken slapp Volvo de aller første offisielle bildene (og video) av en bil som blir svært viktig for merket de kommende årene. Vi snakker andre generasjon av SUV-en XC90 - en bil Volvo har tatt seg svært god tid med å utvikle.

Første generasjon kom helt tilbake i 2002 og var i mange år både en salgssuksess, og en svært innbringende modell for Volvo. Nå er det altså klart for en helt ny utgave - og den kan komme til å bli interessant på mange måter.

Ikke minst gjelder det prismessig. Det vil nemlig overraske oss mye om ikke neste generasjon XC90 blir en prisgunstig bil i sin klasse.

Koster 875.000,-

Viktige parametere som vekt og ikke minst utslipp, peker mot at prisene kan komme til å gå betydelig ned. Det samme har skjedd med flere konkurrenter de siste årene.

I dag må du bla opp ikke mindre enn 875.900 kroner for å bli eier av en ny XC90. Da får du en bil som veier over to tonn og som har et Co2-utslipp på hele 215 gram/km. Her er det ventet store endringer på den nye modellen.

Dyr i Norge - men sjekk hva den koster i Sverige!

Vekten skal ned

Volvo har så langt vært ganske tilbakeholdne med informasjon rundt den nye modellen. Men Volvos norske informasjonsdirektør Rune Gutteberg Hansen bekrefter at det blant annet blir store endringer under panseret.

Volvos infomasjonsdirektør Rune Gutteberg Hansen bekrefter at nye XC90 skal ned i både utslipp og vekt.
Volvos infomasjonsdirektør Rune Gutteberg Hansen bekrefter at nye XC90 skal ned i både utslipp og vekt.

- Ja, nye XC90 drives av Volvos egne, helt nye og miljørettede Drive-E motorkolleksjon - bestående av firesylindrede bensin og dieselmotorer med lavt forbruk og lave utslipp. Bensin plug-in hybrid vil være ett av drivlinjealternativene XC90-kundene kan velge mellom,sier Gutteberg Hansen.

- Hva med vekten?

- Vektreduksjon har vært en viktig premiss under utviklingen av  XC90, og dette er den aller første av Volvos modeller som bygges på den fleksible produktplattformen SPA – Scalable Product Architecture, forteller Gutteberg Hansen.

XC60 - nå er den oppnåelig for mange

Bedre plass 

Selv om vekten skal mye ned, er det ventet at XC90 vokser, særlig innvendig. Volvo har også utviklet nye seter som er plassbesparende, og sørger for best mulig beinplass i bilen.

Setene i andre rad kan skyves i lengderetningen, det gjør det enkelt å utnytte plassen best mulig.

Alle setene i andre og tredje rad kan også legges ned hver for seg, noe som gir meget fleksible lastemuligheter. Setene i tredje rad kan også bestilles med elektrisk justering.

Stor investering

For Volvo er dette en stor satsing. Både fordi XC90 er en svært viktig modell for dem, også fordi den er første modell ut på den nye plattformen som skal danne utgangspunkt en rekke nye modeller i årene som kommer. 

- Plattformen gir mulighet for utvikling av nye Volvo-modeller i en helt annen takt enn tidligere. Volvos investeringer i fremtidens bilproduksjon er på svimlende 75 milliarder svenske kroner, tilsvarende prisen på hele Øresundsbroen mellom Sverige og Danmark. Utvikling av nye fabrikker, nye motorer og nye drivlinjer gjøre dette til Sveriges i særklasse største industriprosjekt akkurat nå, forteller Rune Gutteberg Hansen. 

Gigantisk steg oppover - det mener de som allerede har kjørt nye XC90

 

Nye XC90 blir en av de største sjuseterne på markedet. For Volvo er dette også en svært viktig imagebygger. Med første XC90 klarte de i mange år å hamle opp med både BMW, Audi og Mercedes.
Nye XC90 blir en av de største sjuseterne på markedet. For Volvo er dette også en svært viktig imagebygger. Med første XC90 klarte de i mange år å hamle opp med både BMW, Audi og Mercedes.

Se flere bilder av nye XC90 - klikk her: