Dette har faktisk vært en brannbil
Egentlig er Caddyen ganske stygg. Men det kan man gjøre noe med, konstaterer eieren.
I spalten "Bilen Min" har Broom.no-leserne mulighet til å fortelle litt om sin egen eller sine egne biler, og litt om sin bilinteresse.
Å kjøpe førstebil er ofte en enerverende øvelse i å kombinere høye krav om kulhetsfaktor med skikkelig lavt budsjett. Og så vil man jo gjerne at greiene skal holde en stund, også.
Ikke greit det der.
Mange ønsker på én gang
Skal man fokusere på det siste, og det er det unektelig lurt å gjøre, er lav kjørelengde og samvittighetsfullt vedlikehold viktige suksessfaktorer. Er det så mulig å få til på lavbudsjett?
Joda, det kan det være. En av mulighetene som da peker seg ut er å se etter biler som har vært "på vakt" mye av tiden, og med store krav til å fungere når det gjelder.
Ford Transit - dette er den sikreste arbeidsplassen på veien
Utrykningsbiler, rett og slett. Og da utpeker brannbiler seg i forhold til både vedlikehold og kjørelengde.
Men ikke akkurat med kulhetsfaktor. For hvor kul er det egentlig mulig å få en gammel brannbil?
Kan være muligheter - om man ser etter dem
Tja, så lenge vi ikke snakker om stigebiler eller digre tankvogner så dukker det faktisk opp en og annen mer normal bil i slik tjeneste også. Og hvis man har et åpent sinn, kan det være muligheter for å gjøre en slik bil ganske kul også. Slik eieren av den brannbil-røde eks-brannbilen på disse bildene.
Volkswagen Caddy har vært en populær arbeidshest helt fra den kom: Først som en åpen pickup-versjon av Golf 1, og senere som en innelukket varebil bygget på Polo-chassis.
Ny Caddy er en av Norges mest solgte biler
Brukt hardt, og forfalt fort
De aller, aller fleste av dem gikk i næring hos første og kanskje andre eier, før private eiere tok over restene og brukte dem som billig transportmiddel mellom punkt A og B, eller så langt de kom før dørhåndtakene falt av eller rusten tok dem for alvor.
For kvaliteten var nok ikke dimensjonert ut fra et evighetsperspektiv. Og derfor var det heller ingen som klaget over at det svært praktisk innrettede designet gjorde at de lignet mest på en vanlig småbil som var i ferd med å kjøre ut av garasjen sin.
Men så var det dette med å se mulighetene, da. Eieren av denne innrømmer at han synes bilen i utgangspunktet er direkte stygg, men både forrige eier og han selv har gjort ting for å rette på det. Og planene er der for ytterligere finpuss, som skal gjøre dette til en enda kulere og mer særpreget ungdomsbil - i tide til førerkortet er på plass.
Seter i gammel varebil? Her kan det være penger å spare
Kan haste, selv om det ikke brenner
At den ble sparsomt kjørt og godt vedlikeholdt av brannvesenet som kjøpte den ny, lover godt for fremtidig driftssikkerhet. For selv om det ikke akkurat brenner, er det sjelden viktigere å kunne stole på at redskapen virker enn når man er ung og rastløs.
Eier: Sigve Tveit, (17).
Bosted: Ørje.
Litt om meg selv: 17 år gammel, og har ventet på lappen i 17 år og 9 måneder. Kjører og skrur mye moped, og alt som durer og går. Er stor fan av VW, men også litt Volvo.
Bilen: Volkswagen Caddy, 2003-modell.
Hvor lenge har du eid den? Jeg har kun eid den siden september 2013, og trives med det.
Hva har du gjort med den? Bilen er senket med justertbart senkesett, BBS-felger, har fått fjernet lister på sidene og litt annet som ikke er tøft. Har prøvd å få det så "rent" og strøkent som mulig. Denne jobben ble gjort av den forrige eieren, men jeg har oppgradert lydanlegget og montert litt andre godsaker.
Hyundai H1 - billigere nummer 2-bil skal du lete etter
Liker best med bilen: Rødfargen, og helheten på en varebil som egentlig er veldig stygg, men som blir rå av litt stæsj.
Liker minst med bilen: Skulle vært en diesel 1,9 liter, men det får gå...
Beste opplevelse med bilen: Har dessverre ikke lappen ennå, men har trua på å få mange fine opplevelser med denne bilen.
Framtidsplaner for bilen: Skal få den enda lavere, muligens valse hjulbuer, sote bakrutene og muligens montere litt større felger.
Drømmebil: Volkswagen Boble fra 1960-tallet. Helt strøken, med senking, bredda originale stålfelger, takgrind og gangstercap.
Annet: Caddyen har gått som brannbil i Eidsberg kommune i Indre Østfold. Har stått mye inne, så det er veldig lite rust på den. Har kun begynt å komme litt nå i det siste. Den er jevnlig polert, kanskje til og med litt for ofte, og vasket.
Har du en bil du vil dele med oss? Billig, dyr, stygg, pen, gammel, ny, liten eller stor, se info her.
Torstein kjører Caddy type 1 - og den blir lagt merke til
Hva synes du om bilen? Noe du vil spørre Sigve om? Bruk kommentarfeltet under!