Benny Christensen er Brooms bilekspert.

I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Jeg husker da navigasjon begynte å komme på de mer eksklusive bilene, da var det plutselig skikkelig nedtur å ikke ha det i bilen. Nå ser jeg at trenden går mot at de ganske små skjermene i dashbordet blir erstattet av skjermer som ofte tar store deler av midtkonsollen og som styrer mange av funksjonene til bilen, fra varmeseter til fastheten på understellet. 

Da ser de "gamle" premiumbilene fort veldig gammeldagse ut inni, synes jeg. Tror du det også vil gjøre at de faller raskere i pris framover? 

 

Benny svarer:

Det er ikke tvil om at vi akkurat nå står ved et lite "vannskille" når det gjelder skjermstørrelse og funksjonalitet i bilene. Tesla tok nok store deler av bilbransjen på senga da de kom med den digre skjermen i Model S.

Da hadde mange eksperter allerede ganske lenge etterspurt en mer innovativ holdning fra bransjen. Når folk er vant til å ta med seg store nettbrett overalt ellers, blir det jo temmelig merkelig at man i bilen skal bli avskrevet med en liten og ofte kronglete skjerm.

Tesla har gjort mye smart, inkludert å få med seg dette - og siden har en rekke av bilprodusentene kommet etter i stor fart.

Ett eksempel er interiøret på nye Volvo XC90 som vi akkurat har fått de første bildene på. Skjermen i dashbordet her, ville neppe vært så stor - hadde det ikke vært for Tesla.

Det nye nå hos mange andre produsenter, er at man går bort fra å bygge inn skjermen i midtkonsollen. Nå er den i stedet frittstående, noe som gjør det mye enklere å designe dashbordet - også å reparere/bytte ut selve skjermen hvis det skulle bli nødvendig. 

 Visst kan du få luksusbil til 100.000 kroner

Ting tar tid

Hva så med bilene fra før dette begynte å ta av? Her tror jeg vi må skille mellom "hverdagsbilene" og de mer eksklusive bilene. For de førstnevnte vil det neppe få veldig mye å si. I dette markedet er ikke kjøperne generelt så opptatt av å ha siste nytt på bilen. Her handler det mer om praktiske bruksegenskaper.

På luksus- og premiumbilene derimot - der tror jeg dette absolutt vil slå ut. En tre-fire år gammel bil i dette segmentet, risikerer å framstå som gammeldags og litt utdatert i forhold til mange nyere konkurrenter nå.

Her er kjøperne gjerne også at det kresne slaget. De rynker fort på nesa hvis noe ikke er helt som de ønsker - og velger en annen bil i stedet. 

For bilbransjens del er nok problemet for mange nå at man har en viss responstid. Det er ikke bare å snu seg rundt og endre i full fart. Det tar tid å utvikle bilmodeller og mange ting må spille sammen. Verst er det nok for de som ganske nylig har kommet med nye modeller som ikke er på linje med det beste - og dermed ikke får gjort mye før det er klart for facelift eller ny modell.

Jeg tror nok også at dette også vil påvirke prisene i bruktmarkedet. Negativt for de som eier en av disse bilene - positivt for de som skal kjøpe og som ikke må ha nyeste nytt.

Luksusbil med luksusnavn: Denne heter Vision Future Luxury Concept

Stort arkiv

Alle spørsmål Benny svarer på, legger seg automatisk inn under de ulike bilmerkene her på broom.no.

Du kan også lese alle svarene i Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

Dette er luksus-SUV på billigsalg