Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

I høst kommer bilen som for alvor skal sette fart på Lexus-salget i Norge.

Da lanseres nemlig kompakt-SUVen NX 300h. Med denne modellen går Lexus inn i en for dem helt ny bilklasse. Og det er samtidig en klasse som er svært populær blant norske bilkjøpere - og der både utvalg og salg stadig øker.

Broom var nylig i London for å se på nykommeren. Lexus inviterte nemlig til en eksklusiv presentasjon - som ledd i lanseringen av bilen.

En real utfordring

Her fikk vi se en bil som absolutt har gode forutsetninger for å hevde seg mot konkurrentene. Lexusen har også en avgiftsfordel i og med at dette er en hybridbil. Prisene er ennå ikke klare - men det bør være gode muligheter for at disse absolutt blir konkurransedyktige.

Men samtidig vil NX 300h gi den norske Lexus-importøren en real utfordring i starten. 

Her ligger det nemlig an til at etterspørselen vil bli vesentlig større enn antall tildelte biler - det betyr igjen ventelister.

Slik avslørte Lexus den store nyheten:

Stor respons

- Forhandlerne våre har i dag lister med over 200 kunder som har sagt at de vil ha bil, bare basert på bilder og forhåndsinformasjon. Vi har aldri opplevd maken til respons i lang tid før en lansering, forteller den norske Lexus-sjefen Jan Christian Holm.

- Kan du si noe om hvor mange biler dere får i år?

Høy kvalitet preger interiøret i NX 300h.
Høy kvalitet preger interiøret i NX 300h.

- I utgangspunktet er vi tildelt totalt 180 biler, men av disse trenger vi også utstillingsbiler og demobiler. Vi beregner cirka 140 kundebiler. Derfor jobber vi også hardt mot fabrikken for å få økt kvotene, forteller Holm.

Må vente

Produksjonen av NX-modellen starter i Japan i sommer. Ufordringen her er at mange markeder skal ha biler kjapt, samtidig som det tar tid å komme opp i full produksjonstakt. Dermed blir det også kamp om bilene i starten.

- Jeg regner med at vi har rundt 300-400 kontrakter før bilen er på plass hos våre forhandlere i slutten av september. Det vil nok nødvendigvis bety at noen kunder må vente på bilen sin, sier Jan Christian Holm.

- Hvor lenge?

- Det er litt vanskelig å si noe konkret om nå, men vi håper i alle fall at tilgangen vil normalisere seg utover våren neste år.

Den blir 90.000 kroner billigere på grunn av teknikken:

Nye forhandlere

Samtidig som de skal lansere NX 300h, ruster Lexus opp Norges-satsingen sin betydelig. I løpet av 2014 skal helt nye forhandlere være på plass både på Romerike og Asker/Bærum.

I sommer åpner ny forhandler i Ålesund. I tillegg skal Lexus være representert i Stavanger, Vestfold, Bergen, Ålesund, Trondheim og Tromsø.

Med 2014-salget av NX 300h er salgmålet i år på totalt 750 biler. I 2015 økes dette til 1200 biler.

Mye tyder på at Lexus får et aldri så lite luksusproblem når de til høsten lanserer NX 300h i Norge. Her vil etterspørselen etter alt å dømme bli langt høyere enn de klarer å dekke i starten.
Mye tyder på at Lexus får et aldri så lite luksusproblem når de til høsten lanserer NX 300h i Norge. Her vil etterspørselen etter alt å dømme bli langt høyere enn de klarer å dekke i starten.

Slik får du diger luksusbil til under 100.000 kroner: