Bruktbilsøk på Broommarked:

Søk Detaljert søk
Broommarked
Bruktbilguiden
Biltester
Spør Benny
Eierne mener
Broomguiden
Packard var en tid USAs mest solgte luksusbil. Men de tro feil, ble for små, og forsvant i 1958. I 1999 ble merket forsøkt gjenopplivet - nå er den unike konseptbilen til salgs.
Packard var en tid USAs mest solgte luksusbil. Men de tro feil, ble for små, og forsvant i 1958. I 1999 ble merket forsøkt gjenopplivet - nå er den unike konseptbilen til salgs.

Blir dette historiens siste Packard?

Det finnes bare én – og nå er den til salgs.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Drømmer du om håndbygget luksusbil med særpreg, og en wow-faktor av de helt sjeldne – samtidig som budsjettet ikke er helt ekstremt? Her kan vi ha funnet bilen for deg.
Bildene viser nemlig en 1999-modell Packard. Ja, vi sa Packard – og 1999! Og som du sikkert skjønner, det handler om den ultimate sjeldenheten: En bil som bare finnes i ett eneste eksemplar.

26. juli skal den selges på RM Auctions sin store ”Motor City”-auksjon i Plymouth, Michigan. Og går det slik både bilens eier og enkelte kommentatorer spår, kan sluttprisen på bilen bli forholdsvis beskjeden. Men for all del, folk har tatt feil om slike ting før…

Nytt Cadillac-konsept bygger på mye stolt tradisjon

Men altså, hva er dette for noe? Vi tar litt bakgrunn først:

Kjent blant de eldste

Packard er etter hvert et merke som bare de godt voksne bilentusiastene har noe forhold til. Men en gang var de ganske store, og var i sin tid regnet som jevnbyrdige konkurrenter med Cadillac. Men noe skjedde, og Packard trakk et adskillig kortere strå enn både hovedkonkurrenten fra GM, og Fords prestisjemerke Lincoln, som tok over utfordrerplassen.

Packard var på 1930-tallet blant de ledende V12-produsentene. Selvsagt ble det gjentatt på 1999-modellen. Foto: RM Auctions
Packard var på 1930-tallet blant de ledende V12-produsentene. Selvsagt ble det gjentatt på 1999-modellen. Foto: RM Auctions

Packard Motor Car Company sto til forskjell fra mange andre relativt stødig på egne ben gjennom finanskrisen på 1930-tallet, og opplevde store fremganger med sine tolvsylindrede motorer. Packard Twelve ble et begrep, og de utviklet også en serie billigere modeller for å opprettholde produksjonsvolumet – med stor suksess.

Etter krigen besluttet man dog å satse hardere på de litt billigere bilene, som ga dramatisk mye mindre på bunnlinja enn de dyreste ville gjort. De måtte også rasjonalisere litt på designsiden, noe som gjorde at de dyreste ble vanskelig å skille fra de billigere modellene.

Ble for små i konkurransen

Dermed løp kundene til konkurrentene, og Packard fikk virkelig føle på ulempene ved å være liten i konkurranse med de store. Kanskje var det panikken som fikk dem til å fusjonere med Studebaker omtrent samtidig som historiens siste nydesignede Packard-modeller ble utviklet midt på 1950-tallet: Studebaker var nemlig i realiteten utenfor redning, og dro Packard med seg i dragsuget.

Grillen minner veldig om det svært runde designet som ble starten på slutten for Packard rundt 1950. Foto: RM Auctions
Grillen minner veldig om det svært runde designet som ble starten på slutten for Packard rundt 1950. Foto: RM Auctions

Audi feiret 30 år med Quattro Concept

Slik har det seg at den siste Packarden ble solgt i 1958 – en Studebaker-basert sak med halvhjertede forsøk på å oppnå Packard-særpreg. Kundene gjennomskuet det lett, og Packard ble borte mens Studebaker hanglet videre noen år til takket være sine billigste volummodeller.

Plukket opp rettighetene til navnet

Rettighetene til navnet gikk ut en gang på 1970-tallet, men det ble ikke registrert på nytt før innpå 1980-tallet, da nærsagt alle gamle prestisjenavn så ut til å gjenoppstå i en eller annen form – vanligvis som en customisert variant av en eksisterende bil. Så også med Packard, men noen storskala ble det aldri snakk om.

Bilen er bygget som en ekstremt rommelig fireseter, selv om det nok er fullt mulig å sitte tre i baksetet. Foto: RM Auctions
Bilen er bygget som en ekstremt rommelig fireseter, selv om det nok er fullt mulig å sitte tre i baksetet. Foto: RM Auctions

På 1990-tallet kjøpte Roy Gullickson Packard-navnet, og etablerte på nytt et Packard Motor Car Company. Nå skulle det bli legendarisk luksusbil igjen, med tradisjonelt navn og tradisjonelle designtrekk. Men, alt skulle være utviklet fra bunnen.

1953 Caribbean Convertible - sjelden perle på auksjon

Gullickson hadde tjent en formue på å bygge landbruksmaskiner, og brukte ifølge Hemmings rundt 20 år av livet sitt på å realisere drømmen om å gjenopplive Packard. Det har vært en lang kamp, med lite annet konkret å vise til enn nettopp denne prototypen.
Den ble bygget for hånd mellom 1994 og 1999, til en kostnad av mellom 800.000 og 1,5 millioner dollar.

Aluminium og firehjulsdrift

Bilen er bygget i aluminium, har firehjulsdrift, og drives frem av en Falconer Racing V12-motor på 440 hestekrefter. Automaten er GMs velprøvede 4L80-E-kasse, som er basert på gamle hederskronte TH-400, og godt kjent for de fleste nordmenn som har vært borti en Tahoe eller Suburban.

Svært skulpturerte karosserisider gjør at bilen legges merke til. Resten er en smaksak... Foto: RM Auctions
Svært skulpturerte karosserisider gjør at bilen legges merke til. Resten er en smaksak... Foto: RM Auctions

Ellers er det ikke så mye som er kjøpt over disk. Gullickson fikk hjelp med designet av folkene som sto bak den forholdsvis velkjente, Pontiac Fiero-baserte ”neo-klassikeren” Zimmer Quicksilver på 1980-tallet, og prototypen vakte mye oppsikt da den ble dradd rundt fra show til show på slutten av 1990-tallet, for å forsøke å hanke inn investorer til den forestående serieproduksjonen.

Planla 2.000 biler årlig

Gullickson hadde planer om produksjon på rundt 2.000 biler årlig, men innså ifølge Hemmings snart at de som hadde interesse for prosjektet ikke hadde penger – og vice versa.

Hva man enn måtte mene om bilen, så er den altså for så vidt en ektefødt Packard – produsert fra bunnen av en kar med rettighetene til navnet i sin besittelse. Stilmessig har den også en svært karakteristisk grill, og også noen andre elementer som kan gjenkjennes fra Packard-historien.

Solgte hele beholdningen fra gammel Packard-forhandler

Skinnkvaliteten ser bra ut, men konstruktøren innrømmer at man nok ville dempet lydnivået dersom man hadde fortsatt å utvikle prototypen. Foto: RM Auctions
Skinnkvaliteten ser bra ut, men konstruktøren innrømmer at man nok ville dempet lydnivået dersom man hadde fortsatt å utvikle prototypen. Foto: RM Auctions

Den minner ikke så lite om den svært strømlinjeformede Packard-generasjonen fra rett etter krigen. Selv om nettopp den nok også var enklest å lage en moderne retro-inspirert versjon av, spørs det vel om ikke bilen hadde vunnet på å ha hentet mer designtrekk fra tidligere i historien, og ikke akkurat den modellen som representerte starten på slutten for merket.

Kjøpe hele merket?

Har du egne tanker om hva som burde vært gjort, skal du vite at Gullickson også i flere år har forsøkt å selge hele Packard Motor Car Company og prototypen samlet, før han nå selger bilen separat. Altså kan det være mulighet for å gjøre et nytt forsøk, hvis du kjenner noen med dype lommer.

Packard-entusiastene vil felle en tåre over at denne bilen aldri kom i produksjon. Men kanskje blir den ikke dyrere enn at en vanlig entusiast kan sikre seg den? Foto: RM Auctions
Packard-entusiastene vil felle en tåre over at denne bilen aldri kom i produksjon. Men kanskje blir den ikke dyrere enn at en vanlig entusiast kan sikre seg den? Foto: RM Auctions

Selve prototypen trenger ikke å bli ekstremt kostbar. Den selges uten minstepris, og Gullickson har ingen høye ambisjoner når han nå tar farvel med prototypen sin – uten å ha fått testet den mer enn rundt 450 kilometer.

Ikke ferdig testet ut

Fjæringen viste seg å være litt i strammeste laget for en slik luksuscruiser, og han forteller til Hemmings at man heller ikke fokuserte på lyd under byggingen, slik at videre støydemping nok ville vært et område man måtte jobbet videre med dersom man hadde fått inn penger til å fortsette.

Men nå får noen andre ta over den utfordringen. Hvis de vil.

Svens Packard er helt unik

Siste fra Broom forsiden

Populære klipp fra Broom:

Vis flere