Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Mercedes R-klasse på hvite skilter er virkelig ingen bil du snubler over på en hvilken som helst parkeringsplass. Det er da også et litt spesielt konsept.

Det er rett og slett en uvanlig stor stasjonsvogn - med firehjulstrekk og stor motor. En blanding av SUV og flerbruksbil - på steroider. Ny koster den skjorta.

Men, som alltid, dyre biler har stort verditap. Modellen vi har funnet var faktisk en av de aller dyreste R-klassene du kunne få tak i i 2006.

Moroa kostet FRA 1,3 millioner tilbake. "Vårt" eksemplar har dessuten raust med ekstrautstyr, og det betyr at du lett kan legge på 300.000 kroner til.

Åtte år og 160.000 kilometer senere kan bilen bli din for litt mer enn det bare ekstrautstyret kostet da den var ny.

LES OGSÅ: Storfamiliens drømmebil

R-klasse er tilgjengelig både som seks- og syvseter."Vår" bil har seks seter.
R-klasse er tilgjengelig både som seks- og syvseter."Vår" bil har seks seter.

Et hav av plass

Prisantydningen er nemlig 399.000 kroner. Hva får du for denne prisen? Jo R-klasse med en relativt hysterisk motor på 306 hk, sitteplass til seks og komfort du knapt finner maken til noen steder.

Dette er dessuten den forlengede versjonen, som gjør at du har plass til mer eller mindre akkurat det du måtte ønske deg. 

LES OGSÅ: Tre SUVer som bare forsvant

Endelig oppnåelig

Da Benny testet R-klasse, konkluderte han slik: "Det er ikke mange 27-åringer – nybakte tvillingforeldre – og med et lite barn fra før, i litt for liten OBOS-leilighet og med sprengt bleiebudsjett, som har råd til denne. Det er kanskje de som burde hatt den, men de må nok kjøre en tilårskommen Opel Zafira en stund til..."

Kanskje er tiden endelig blitt moden for at de som denne bilen passer aller best til, endelig kan få kjøpt den.

Les hele testen til Benny av R-klasse her

R-klasse.
R-klasse.

God kunde

Det er imidlertid greit å vite at dette ikke er en bil som er gratis å eie, heller. Kjøper du denne bør du snarest skaffe deg en oversikt over hvilke bensinkort som gir best avslag, og skaffe deg det.

For selv om denne V8-eren KAN kjøres til like over literen på mila, så vil du ikke gjøre det i praksis. Med 300 hk tilgjengelig, så kan du banne på at det fristende å bruke dem innimellom.

LES OGSÅ: Hvilken stasjonsvogn har størst bagasjerom

Stort og dyrt

Dessuten er service og deler at det kostbare slaget. Og selv om det blant annet er skiftet parkeringssensorer, bremser både foran og bak og bilen blir levert nyservet og EU-godkjent, så vil det nok dukke opp saker og ting på en slik bil - med slik kilometerstand.

Denne har på toppen av det hele 22" toms sommerfelger, så når du skal bytte dekk kan det hende du må pantsette huset.

Og husk, sjekk nøye for rust.

Klikk her for å se hele annonsen

Slik er interiøret i R-klasse.
Slik er interiøret i R-klasse.

Kongelig komfort og luksus

Men når disse "små" utfordringene er tatt hånd om, så har du en familiebil som de fleste i barnehagen vil misunne deg.

Ja, selv mange kongelige vil måtte se seg slått på komforten du får med luftfjæringen og nivået på luksusutstyr og benplassen i andre seterad.

Så hvis du lurer på å ta med familien på bilferie i sommer, så er dette et godt alternativ ...

LES OGSÅ: Denne luksusbilen har tapt seg 200.000 kroner - i året