Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

To av de tre mest solgte personbilene her til lands så langt i år er elbiler. Salget har tatt helt av - og mindre blir det ikke etter hvert som stadig flere modeller kjører inn på markedet.

Volkswagen er for eksempel rett rundt hjørnet med sin elektriske Golf. Den har solgt i rekordhøye antall før den i det hele tatt kom til landet - og VW har aldri hatt forhåndssolgt mer av noen modell her hjemme.

 Total flopp

Men ikke alle elbiler er med på festen. En av dem som har ramlet tvers gjennom i markedet, er Ford Focus Electric.

Da den ble lansert i fjor, hadde Ford store ambisjoner for bilen. En lunken mottagelse og pris godt over hovedkonkurrent Nissan Leaf, gjorde det imidlertid ikke enkelt for Focus Electric. Salgsmessig har den blitt en total flopp, og nå tar Ford grep for å få ut bilene de har på lager.

Mener elbiler er ren skattelette for de rike

Ikke hverdagslig 

Da Focus Electric ble lansert, sto det 268.000 kroner på prislappen. Nå har Ford akkurat satt ned prisen til 219.000. 

Vi snakker altså priskutt på 49.000 kroner, over natten.Noe sånt er ikke hverdagslig, og viser til fulle hvor dårlig bilen har truffet markedet.

 Blir mindre verdt

- Ford gjør nok dette med ganske tungt hjerte, særlig fordi det neppe blir godt mottatt av forhandlere med bruktbiler på lager og de kundene som tross alt har kjøpt Focus Electric. Plutselig er bilene deres langt mindre verdt, sier Brooms bilekspert Benny Christensen og legger til:

- Ford presiserer selv at dette gjelder lagerbiler, men i praksis tror jeg det vil være helt umulig å skru opp prisen igjen. 219.000 er gjeldende pris på ny Focus Electric fra nå av. Hvis prisen skal endres igjen, tror jeg nok det heller er nedover, sier Benny.

Norge først i Europa med gratis ladestasjoner 

Ikke hurtiglades

Focus Electric har først og fremst fått kritikk for to ting. For det første at ombyggingen til elbil helt tydelig har gått fort. Når du åpner bakluka, finner du  en stor kasse med batterier, midt i bagasjerommet. 

Dessuten kan ikke bilen hurtiglades, det kan de aller fleste konkurrentene. 

Til gjengjeld har både kjøreegenskaper og komfort fått tommel opp. Men det er tydeligvis ikke nok.

 Tungt i bruktmarkedet

Det er nok også grunn til å vente en kraftig korreksjon for Focus Electric på bruktmarkedet framover. 

Rimeligste modell på finn.no akkurat nå, ligger på 189.000 kroner. Det er en USA-modell som har gått 12.500 kilometer.

I motsatt endel håper/drømmer Ford-forhandlere i Tromsø, Stord og Bodø om å få 259.000 kroner for sine biler. Der vil vi tro det er rom for en god runde med pruting!

Ladbar hybrid: Dette er et smart kjøp!

219.000 kroner er fra nå av prisen på Ford Focus Electric. Så gjengstår det å se om dette er nok til å få fart på salget av Fords elbil.
219.000 kroner er fra nå av prisen på Ford Focus Electric. Så gjengstår det å se om dette er nok til å få fart på salget av Fords elbil.

 

 

Stor nykommer: Dette blir mye elbil for pengene