Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Stadig flere nybiler leveres nå uten vanlig reservehjul. I stedet har de et reparasjonssett, som blant annet består av tetteskum og en kompressor.

Dette sparer vekt (og gir dermed mindre avgift på bilen), bilprodusentene sparer store summer på å droppe en ekstra felg med dekk - og dessuten sparer det plass.

Vinn-vinn? Vel, kanskje i teorien, men i praksis er det mange som sliter med dette. 

Måtte ha hjelp

Mange bilister vet nemlig ikke engang hvor reparasjonssettet er plassert i bilen, langt mindre hvordan de skal bruke det når uhellet er ute.

Ferske assistansetall fra NAF etter at piggdekksesongen var over i år, viser at svært mange må ha hjelp i forbindelse med punktering.

I løpet av to vår-uker, var det så mange som 169 utrykninger til bilister som ikke klarte å få reparasjonssettet til å fungere.

Broom har egen seksjon om dekk og felg - se bare her:

Bør øve på det

Dermed måtte de ringe NAF og få veihjelp for å løse dette problemet. 

- Det høres kanskje både banalt og unødvendig ut, men samtidig må jeg si at jeg forstår at mange sliter. Mitt inntrykk er at mange ikke har ofret dette reparasjonssettet en eneste tanke før uhellet plutselig er ute. Man vet rett og slett ikke hvordan man skal bruke det. Og i en stresset situasjon med nødblinken på i veikanten, blir det jo ikke akkurat enklere, sier Brooms bilekspert Benny Christensen.

- Mitt råd er derfor at man "øver" på dette hjemme på gårdsplassen. Da er nok sjansen til å få det til langt større.

Roter du bort låsbolten - da kan det bli dyrt!

Ha med ekstra dekk

-Men det er ikke alltid at det hjelper?

- Nei, det er helt riktig. Det kommer an på hvilken type punktering man har. Hvis skadene på dekket er store, vil tetteskummet neppe kunne løse problemet. Og da er veihjelp eneste mulighet, hvis man da ikke kjører rundt med et ekstra dekk i bilen.

- Jeg vet at det er endel som gjør det også, for å være på den sikre siden, forteller Benny.

 

 Sliter med reservehjulet

Fra statistikken til NAF framgår det også at de må hjelpe mange bilister som har reservehjul, men som sliter med å få det på.

I løpet av to uker assisterte de 127 bilister som hadde reservehjul, men ikke klarte å skifte hjulet selv.

- Det kan være mange årsaker til at man ikke får skiftet hjul selv; jekken kan være fastrustet, bilen kan ha falt av jekken, man kan mangle verktøy, en eller flere hjulbolter kan ha vært skrudd til for hardt eller reservehjulet kan rett og slett ha manglet luft, forteller Jan Ivar Engebretsen i NAF.

 En liten smell her kan ødelegge kjøreegenskapene