Firedørs, fireseters bil med motoren bak - det har vi ikke sett på en stund!
Firedørs, fireseters bil med motoren bak - det har vi ikke sett på en stund!

Dette har vi ikke sett siden 1976

Nykommer byr på en gammel nyhet!
Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Den var liten, den var søt og den var sjarmerende. Vi snakker om Renaults aller minste. Nemlig Twingo som kom første gang i 1992. 

Bilen – som forresten aldri kom til Norge på regulær import - var en stor suksess fram til andre generasjon kom i 2007. 

 Med andre generasjon fulgte ikke Renault opp i det hele tatt. Bilen hadde mistet både sjarm og særpreg. 

Første generasjon Renault Twingo var liten og søt, men kom aldri til Norge
Første generasjon Renault Twingo var liten og søt, men kom aldri til Norge

Hekkmotor 

 

Nå er det tid for tredje generasjon. Og – heldigvis – nå leker Renault igjen! Morsom, søt og annerledes er igjen stikkord. 

Ikke minst er motorplasseringen kontroversiell! Den har de nemlig puttet inn i bakenden på bilen. 

 Det er rart med moter og trender. Det som en gang var moderne og smart blir håpløst gammeldags rart og utdatert. For så å komme tilbake igjen for fullt noen år senere som genialt! 

Så også i bilverdenen. 

Renault selv påstår at den siste bilen med motor bak, fire dører og med fire sitteplasser beregnet for voksne ble laget i 1976. Da i form av Hillmann Imp. Undertegnede er dog noe usikker på om Hillmann Imp noen gang kom med fire dører - uten at det er veldig viktig... 

Vi velger å stole på at Renault har gjort jobben sin og lar "tvilen komme tiltalte til gode" denne gangen... 

Slik er den nye Renault Twingo. Ganske frisk! Og med motoren bak!
Slik er den nye Renault Twingo. Ganske frisk! Og med motoren bak!

 

Denne coupeen begynner å bli en skikkelig klassiker:

 

Skikkelige biler har motoren bak? 

 

Den gangen jeg var liten guttunge og løp rundt i Lillehammer-traktene iført kortbukse, hadde far min som ufravikelig krav at bilen vi skulle ha måtte ha motoren bak. Skikkelige biler hadde visst det, ifølge gammer`n. 

Jeg er dermed oppvokst i baksetet – ikke bare på en, men to Fiat 600. Det var voldsomt styr i heimen før vi kjøpte den siste, kan jeg huske. 

Far min prøvekjørte Skoda (de hadde motor bak den gangen ...) og mutter`n var gal som en fele. Noen Skoda skulle vi i alle fall ikke ha. Det sa hun som ikke hadde lappen en gang. Heldigvis, får en kanskje si. (Både for at hun ikke hadde lappen og for at hun nektet Skoda-kjøpet). 

Helt vanlig med motor bak 

Renault 8 og 10 var også uaktuelt. Far min mente ar franske biler ikke var til å stole på. VW Boble var like uaktuelt. Det var kaldt på Lillehammer og en bil uten varmeapparat kom ikke på tale ... 

Biler med motoren bak var vanlig den gang. 

Mor min mente at Opel Kadett, Ford Escort eller Daf 55 var fine biler, men far vek ikke en tomme. Motoren var plassert på feil sted. Alle som hadde greie på bil skjønte det. 

NSU ble prøvd men falt igjennom. Hillman imp ble trolig ikke engang vurdert. Engelsk var vel nesten like ille – om ikke verre - enn fransk bil. Far min var både forutinntatt og sta. 

Det ble etter mye om og men besluttet at en ny Fiat 850 skulle innhandles. Men etter å bladd litt i bankboka ble dette valget relativt raskt omgjort til nok en Fiat 600. Rød istedenfor hvit denne gangen. Da slapp vi å låne penger ... 

Dette er en ekte tidsmaskin

Flashback 

Dette var en aldri så liten digresjon – men jeg fikk bare et kjempe flashback av pressemeldingen til Renault. Hadde ikke far min vært død – så skulle man nesten tro det var han som hadde skrevet den. 

Der den i brede ordelag og med store bokstaver beskriver hekkmotorens fortreffelighet. 

Helt flatt gulv, god plass tross kompakte ytre mål. Vekt over bakhjulene og strålende kjøreegenskaper som følge av bakhjulstrekk loves. Akkurat dette har jeg hørt før! Mange ganger. For mer enn 40 år siden. 

På typisk fransk vis er optimismen nesten arrogant stor. Den nye Renault Twingo er ment å ta opp kampen med et annet fransk bilikon. Nemlig Renault 5. En bil Renault selv – på like fransk vis – beskriver som den ultimate kombibilen. 

Og bevare meg vel – Renault 5 var en stor suksess den. Det er kanskje nettopp derfor man bør være litt forsiktig, tross alt ... 

Men for å holde oss til nykommeren, så har den – i motsetning til nesten alle andre nye modeller – blitt mindre enn forgjengeren. 3,5 meter fra støtfanger til støtfanger. Allikevel har den innvendige plassen økt med 13 centimeter. 

Svingradiusen blir da på svært hyggelige og parkeringshus-vennlige 8,65 meter. Visstnok "rekord" i klassen ... 

Bygger på Smart 

Nye Twingo bygger på Smart - som også har motor bak.
Nye Twingo bygger på Smart - som også har motor bak.

Grunnen er at plattformen som nye Twingo bygges på deles med kommende Smart ForFour. 

Motoren er en gammel kjenning i fornyet utgave. Vi snakker om den tresylindrede 898 ccm, i to versjoner på henholdsvis 89 hk eller 69 hk sammen med 5-tinns manuell girkasse. 

For å spare plass har man valgt i montere motoren 49 graders helling til ene siden. Hele 80 prosent av bilens volum er dermed tilgodesett for førere og passasjerer. 

Frisk og spennende

Renault viderefører med den nye hekkmotoriserte Twingo gamle og stolte tradisjoner for merket. Både CV4 og ikke minst Dauphine var viktige modeller for den franske produsenten – begge med motoren bak så klart. 

Vi synes nykommeren ser både frisk og spennende ut og håper Renault lykkes med modellen også her hjemme. Vi trenger større mangfold på norske landeveier!  

Droppet planene om luksbil

Hva mener du om å ha motoren bak? Skriv inn i kommentarfeltet under: 

Renault Daupine. En stor suksess og den første franske bilen som ble eksportert i mer enn 1 million eksemplarer.
Renault Daupine. En stor suksess og den første franske bilen som ble eksportert i mer enn 1 million eksemplarer.