Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Ladbare hybridbiler ble spådd en lysende framtid. Mange mente at dette var framtiden og at disse bilene var dømt til suksess. Mange mener fortsatt det. 

Men tallenes klare er krystallklar. Noen suksess er de ikke. Så langt der ifra. 

Ved inngangen til 2014 var det registret så mye som 4.980.051 kjøretøyer i Norge. 

Kun 688 av disse kjøretøyene er ladbare hybrider, også kalt plug-in hybrid. 

Beste av to verdener

Fordelen med ladbare hybrider kontrak elbiler er at de førstnevnte kan kjøres over lengre strekninger, uten at du trenger å få rekkeviddeangst. 

Her har man altså her en biltype som henter det beste fra to verdener. Det med rekkevidde er intet problem så lenge det finnes bensinstasjoner – og det gjør det jo de fleste steder. 

Volvo V60 er et eksempel på en populær bil, men som plug-inhybrid selger den dårlig.
Volvo V60 er et eksempel på en populær bil, men som plug-in hybrid selger den dårlig.

Les vår test av Volvo V60 Plug-in Hybrid

Kan brukes som elbil 

Man kan også bruke bilen som elbil til småkjøring slik som til butikk, trening, barnehage eller i bysentrum. 

Det vil med andre ord si at man kan klare seg med kun en bil, i motsetning til de fleste elbileiere som har minst en bil i tillegg. 

De fleste er dermed enige om de ladbare bilenes fortreffelighet. Uten at det hjelper en døyt på verken salg eller registeringsstatistikk. 

To i en

Det er nok flere grunner til det. For det første er disse bilene dyre å produsere, ettersom de har to motorer og opplegg for ladning. Dette er jo nærmest to biler i ett. 

Et annet viktig argument mot er at de ladbare hybridene ikke har noen av de gode insentivene som elbilene har i form av gratis bomring, kjøring i kollektivfelt, gratis parkering og momsfritak.

Dette på tross av at det totale miljøregnskapet trolig er vel så bra som på elbilene – som det for øvrig finnes ca. 30.000 eksemplarer av i skrivende stund i Norge. 

Elbiler øker raskt

Dette er forøvrig et tall som øker raskt. Vi snakker om ca 4.000 biler hver eneste måned. Tesla Model S og Nissan Leaf er to suksesser her, og flere kommer til.

Både VW e-Golf og BMW i3 er elbiler med store ambisjoner. Problemet akkurat nå er ikke å få solgt bilene, men å skaffe mange nok til elbil-hungrige nordmenn.

For de som steller med ladbare hybridbiler derimot, er det langt stillere i butikkene. Selv om tendensen også her er positiv - tar det absolutt ikke av.

Mitsubishi Outlander PHEV.SUV med firehjulstrekk, automatgir og et forbruk på bare 0,19 l/mil.
Mitsubishi Outlander PHEV. SUV med firehjulstrekk, automatgir og et forbruk på bare 0,19 l/mil.

Mitsubishi suksess

Den modellen som har lyktes klart best er den sist ankomne - nemlig Mitsubishi Outlander PHEV. Den kom på tampen av fjoråret, og har rekordlavt EU-målt drivstofforbruk på bare 0,19 l/mil - og er kjøpt av 622 nordmenn første kvartal i år.

Den kan dermed kalles en suksess - tross alt. 

Les vår test av Mitsubishi Outlander Plug-In Hybrid her: 

Disse selger dårlig 

Da er det er verre med konkurrentene. Toyota Prius Plug-In er solgt i 18 eksemplarer, Volvo V60 i 15 eksemplarer, mens Opel Ampera så langt er valgt av bare 13 nordmenn.

Med det så kan vi vel fastslå at framtiden kommer langsomt til Norge. I alle fall inntil myndighetene finner ut også disse bilene fortjener noen goder i miljøets ånd.

Så billig kan du få alle elbil fordelene: