Litt mindre outrert, men likevel med skarpere personlighet enn tidligere. Det virker de fleste å mene om 2015-modellen av Dodge Charger. Men hvordan står den seg mot klassikeren fra 1960-tallet?
Litt mindre outrert, men likevel med skarpere personlighet enn tidligere. Det virker de fleste å mene om 2015-modellen av Dodge Charger. Men hvordan står den seg mot klassikeren fra 1960-tallet?

Her snakker vi råtøff familiebil 

Du kjenner kanskje igjen opphavet? 
Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

En av de virkelige klassikerne fra USA er Dodge Charger. Helt fra den kom på midten av 1960-tallet var det snakk om en ubeskjeden bil for et ubeskjedent publikum, og spesielt andre generasjon – 1968 til 1970 – ble muskelbil-ikoner for en hel verden.


Ikke minst takket være skurkene i filmklassikeren ”Bullit” fra 1968, som kjørte en slik bil. At de måtte se seg slått (for ikke å si drept) av helten i en grønn Mustang gjorde intet for Chargerens popularitet.


Nå er faktisk Bullit-Chargeren solgt på auksjon. Dyrt!


Muskelbil, luksusbil og kompaktbil...


Men etter at Charger først la på seg litt for mye og ble en søstermodell til eksklusive Chrysler Cordoba på 1970-tallet, og senere ble redusert til en ganske uinteressant kompaktbil på 1980-tallet, har det vært kleine greier. Da den til modellåret 2006 gjorde comeback i sterkt revidert utgave kunne den riktignok leveres med ganske sportslig karaktér, men fire dører rimet liksom ikke helt med det vi forbant med navnet.

I Chrysler-konsernet er man åpenbart svært fornøyde med den faceliftede Chargeren, og man trekker paralleller til 1969-modellen. Det er vågalt...
I Chrysler-konsernet er man åpenbart svært fornøyde med den faceliftede Chargeren, og man trekker paralleller til 1969-modellen. Det er vågalt...

Den moderne Chargeren har imidlertid blitt en suksess i USA. Ikke minst er den blitt en populær politibil, og mange vanlige familiefedre og –mødre har også satset på en Charger, til tross for at mange mente designet på den første moderne utgaven i 2006 hadde noen litt vel utradisjonelle og brutale designgrep.

Comeback i 2006 - men noe manglet


En skarp ”hofteknekk” bak på siden og en ganske vulgær, fremskutt grill med Chryslers korsformede forsterkning i midten ga bilen voldsomt særpreg. Men selv om den etter hvert dukket opp i ganske tøffe utstyrsvarianter som førte tankene tilbake mot glansperioden på 1960-tallet, føltes det ikke som at det var sjelen fra den gamle Chargeren som hadde blitt vekket til live igjen.

Det hjalp med siste generasjon, som kom som 2011-modell. Da ble designet litt mykere sett fra siden, men ikke så mye at det monnet.

Inspirasjon fra 1969

Om utsiden er djerv og påstått retro-inspirert, er innsiden desto mer pregløs og trist. Dette interiøret kunne vært plukket ut av en hvilken som helst bil i 2014.
Om utsiden er djerv og påstått retro-inspirert, er innsiden desto mer pregløs og trist. Dette interiøret kunne vært plukket ut av en hvilken som helst bil i 2014.


Men NÅ – ja, nå skal det bli greier. Med den faceliftede 2015-modellen, som tidligere i år vakte begeistring på New York-utstillingen, hevder man fra Chryslers side å ha hentet inspirasjon fra 1969-modellen, altså en av de tre ganske likt utseende årsmodellene som altså har satt størst spor etter seg i historien. Og man har klart kunststykket å gjøre et eksisterende design litt mindre outrert, og likevel fått det til å bli tøffere.


Synes vi. Og, etter rapportene å dømme, svært mange andre også.

Grillen er blitt langt mindre fremtredende, men samtidig mer harmonisk. Lyktene, som kan fås med LED-armatur, er også blitt smalere og mer elegante, og om man ser i andre enden av bilen er også baklysene blitt litt mykere i designet. Det er kanskje også her man ser den påståtte retro-inspirasjonen fra 1969 klarest, med sammenhengende lysstripe som går litt opp på midten i underkant.

Funker det?

Baklys-stripen som går opp på midten er en relativt tydelig design-homage til klassikerne fra slutten av 1960-tallet. Selv om de den gang var "bøyd" for å gi plass til skiltet i støtfangeren, mens den i dag er helt umotivert.
Baklys-stripen som går opp på midten er en relativt tydelig design-homage til klassikerne fra slutten av 1960-tallet. Selv om de den gang var "bøyd" for å gi plass til skiltet i støtfangeren, mens den i dag er helt umotivert.



Så er spørsmålet: Er bilen tøff nok til å trekke folk til butikkene? Og, for oss som bryr oss om slikt; er den en verdig oppfølger til den klassiske Chargeren fra nesten 50 år tilbake? Eller den litt brutale bilen som pustet liv i det gamle navnet i 2006?

annonse

Det skal bli spennende å se hva publikum mener om det når den dukker opp i butikkene. Om det fremdeles føles litt uvant å snakke om en Dodge Charger med fire dører, så er den i hvertfall tøff nok til å skille seg ut, tipper vi, selv om det bare måtelig oppgraderte interiøret fremdeles er verken fugl eller fisk, og mangler fullstendig det særpreget og dynamikken som bilen har på utsiden.

Men du er kanskje uenig? Er denne bilen Charger-navnet verdig? Si din mening i kommentarfeltet under!

Norske Sveinungs foreldre kjøpte ny Charger i USA i 69!