NEKTER SVERTING: Den kinesiske ambassaden benekter at de har hyret pr-byrået First House for å sverte Thorbjørn Jagland og Nobelkomiteen. Bildet er fra Dalai Lamas besøk hos Nobelkomiteen 7. mai. Foto: Heiko Junge / NTB scanpix
NEKTER SVERTING: Den kinesiske ambassaden benekter at de har hyret pr-byrået First House for å sverte Thorbjørn Jagland og Nobelkomiteen. Bildet er fra Dalai Lamas besøk hos Nobelkomiteen 7. mai. Foto: Heiko Junge / NTB scanpix

Kina til TV 2: – Stanghelles rykter er absolutt grunnløse

Kinesiske myndigheter benekter at de har hyret pr-byrået.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

I en kronikk på onsdag gikk Aftenpostens politiske redaktør Harald Stanghelle langt i å antyde at kinesiske interesser hadde hyret pr-byrået First House for å svekke Thorbjørn Jagland og nobelkomiteen.

«Imidlertid kan gode, men ubekreftede rykter fortelle at «kinesiske interesser» har leid inn First House til kampanjen mot Thorbjørn Jagland og Nobel-komiteen», skrev Stanghelle i kronikken.

Det førte til at First House samme dag publiserte en pressemelding hvor de benektet at de hadde Kina som kunde.

Folkerepublikken Kinas ambassade på Vinderen i Oslo.   
Foto: Håkon Mosvold Larsen / Scanpix
Folkerepublikken Kinas ambassade på Vinderen i Oslo. Foto: Håkon Mosvold Larsen / Scanpix

Nå støtter også Kinas ambassade i Oslo First House sin versjon.

I en e-post til TV 2 Nyhetene skriver ambassaden at de ikke er kunder av noe norsk pr-byrå.

– Grunnløse rykter

Videre kommenterer den kinesiske ambassaden Stanghelles kronikk slik:

– Mr. Stanghelle innrømmet selv at hans kilder er gode, men ubekreftede rykter. Vi vil gjerne bekrefte at hans beskyldninger absolutt er grunnløse rykter.

I kronikken til Stanghelle antyder han at motivasjonen til First House-partner Morten Wetland, tidligere FN-ambasassadør, for å fortelle om hvordan en norsk embetsmann fikk en overhaling av Obamas stabssjef etter fredspristildelingen til president Obama, kan ha vært å svekke Jagland og Nobelkomiteen på oppdrag for kinesiske interesser.

E-posten fra den kinesiske ambassaden i Oslo.
E-posten fra den kinesiske ambassaden i Oslo.

I e-posten til TV 2 skriver den kinesiske ambassaden at de ansatte ved ambassaden i likhet med mange andre nordmenn først fikk vite om episoden gjennom norsk media.