Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det finnes det som omtales som helt unike biler – og så har du de som faktisk ER helt unike. Lexus har laget en slik. Sammen med den belgiske bussprodusenten, Carat Duchatelet, brukte de 2000 timer på å bygge om luksusbilen LS 600h L til en slags halvveis cabriolet med helt gjennomsiktig "kuppel" bak.
Ikke så mye som en C-stolpe eller rammer på bakdørene blokkerer ut- og innsynet i bilen.
Og hvis du trodde ombyggingen ble gjort for å kjøre rundt på Paven, så tar du feil.
Den ble bygget for ett helt bestemt bryllup.

Er dette verdens beste brukt-SUV?

På "utstilling" i baksetet

Bilen rullet ut til den ventende folkemassen med brudeparet på "utstilling" i baksetet, i Monaco 2. juli 2011.
Brudeparet var prins Albert II og Charlene Wittstock.
De ante kanskje ikke helt hvilken innsats som måtte til for at de skulle kunne sitte trygt plassert under glasstaket og vinke. Bilen var neppe det som sto i fokus hos de nygifte denne dagen.

Her kan du sitte som en konge - eh, prins var det visst ...
Her kan du sitte som en konge - eh, prins var det visst ...

 

445 hestekrefter

Men for bilinteresserte er det naturligvis viktig å se litt nærmere på hva dette egentlig er.
Utgangspunktet er jo ganske spenstig i seg selv – nemlig flaggskipet til Lexus: LS 600h L: H-en står for hybrid drivlinje – og med en V8 bensinmotor i kombinasjon med en elmotor er effekten på totalt 445 hestekrefter. L-en står for Lang – og innebærer ekstra god plass i baksetet.
Med hjelp av elmotoren kunne bilen kjøres rundt om i Monaco nesten uten utslipp i forbindelse med seremonien.

Millionbilen som konkurrentene bør frykte

20.000 deler plukket av

Da taket ble kappet av fra B-stolpen og bakover, møtte ingeniørene noen utfordringer. Blant annet å få karosseriet stivt nok.
Det ble brukt masse tid med simulator, 3D-modeller og ikke minst avanserte designberegninger. Kevlar og karbonfiber ble brukt for å gjøre bilen mer stødig.
Men for at dette skulle festes skikkelig måtte det "smeltes" inn i selve chassiset på bilen. Og for å få til det, måtte bilen ganske "enkelt" strippes totalt. Over 20.000 mekaniske deler, elektroniske komponenter og interiørdeler ble fjernet.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Kuppen som dekker baksetene er altså fullstendig gjennomsiktig. Her er det ingen som kan gjemme seg noe sted.
Kuppen som dekker baksetene er altså fullstendig gjennomsiktig. Her er det ingen som kan gjemme seg noe sted.

8 mm tykt

Det gjennomsiktige taket i seg selv, som altså er uten stolper i hjørnene, ble laget i Frankrike – og består av et enkelt 8 mm tykt "skjell" som faktisk bare veier 26 kilo.
Det er laget av lettvekt polycarbon.
Etter at bilen hadde gjort nytte for seg i bryllupet, er den blitt oppbevart Oceangrapic Museum. Der står bilen utstilt, slik at nysgjerrige kan få et skikkelig inntrykk av bilen på nært hold.

 

Her er taket nede, og dermed har vi en av verdens mest spesielle cabrioleter.
Her er taket nede, og dermed har vi en av verdens mest spesielle cabrioleter.

Les vår test av Lexus LS 600h L her