Kystverket klar med konklusjon om Fedje-ubåt

Blir ubåten med kvikksølvlast hevet eller dekket til på havbunnen?

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Kystverket anbefaler at kvikksølvlasten i ubåtvraket på havbunnen utenfor øya Fedje nord i Hordaland, bør tildekkes, ikke heves.

– Dette er et godt miljøtiltak på lang sikt, sier Kystverkets beredskapsdirektør Johan Marius Ly.

Kystverket la tirsdag formiddag fram sin anbefaling om hva de mener bør skje med ubåtvraket med 65 tonn kvikksølv som ligger på havbunnen utenfor øya Fedje nord i Hordaland.

Se pressekonferansen øverst.

Det er to år siden Kystverket fikk i oppdrag av den rødgrønne regjeringen å foreta ytterligere utredninger av ulike alternativer, enten å heve kvikksølvlasten eller å dekke til problemubåten fra andre verdenskrig. Siden 2003 har Kystverket anbefalt tildekking av ubåtvraket hele tre ganger.

Den faglige anbefalingen om den tyske ubåten U864 blir overlevert samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) klokka 11.30.

Siden 2003 har Kystverket anbefalt tildekking av ubåtvraket hele tre ganger. Det har vært store lokale protester, og protester fra miljøvernere som mener kvikksølvet som var lastet om bord må fjernes fra fjordbunnen.

Kystverket har benyttet seg av det de betegner som den beste nasjonale- og internasjonale fagekspertise som finnes på disse områdene.

– Det er gjort en ny meget grundig kartlegging av vraket av U864, blant annet for å finne ut hvordan tilstanden til vraket er, hvordan vraket ligger på havbunnen og hvordan forurensningssituasjonen er på havbunnen og i sjøen omkring vraket, opplyser Kystverket.

Totalt har utredningene kostet 150 millioner kroner, skriver Bergens Tidende.

(©NTB/TV 2)