Volga: En gang var dette et vanlig syn på norske veier

Nå er de sjeldne – denne er til salgs.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det er ikke hver dag det dukker opp en Volga til salgs her i Norge.

Det er sant å si ikke hver dag vi ser en i trafikken heller. Men for noen tiår siden var Volga blant annet svært populær som taxi i Norge.

På slutten av 1950-årene var hver fjerde norske drosje en Volga. Bilen var stor og rommelig, den tok seg godt fram – og varmeapparatet var kjent for å være særdeles bra.


Typisk arbeidshest

Etter frigjøringen av bilsalget i 1960, var imidlertid storhetstiden over. Utover på 1970-tallet ble det solgte noen eksemplarer, men til slutt var det kroken på døra i 1980. Da ble også noen biler re-eksportert til daværende Sovjetunionen.

Volga var en typisk arbeidshest, med fint lite statusfaktor. Derfor var det nok heller ikke mange som så verdien i å ta vare på disse bilene.

De fleste har derfor for lengst endt livet sitt hos en eller annen høgger. Men det finnes fortsatt eksemplarer der ute – og ett av dem ligger nå til salgs på finn.no.

Rolf har 140 biler – og ett jagerfly

Tykt stål

annonse

Ut fra bildene i annonsen, ser det ut som dette eksemplaret egentlig har blitt forlatt for å dø. Det ser nemlig ut som det har stått parkert på et jorde temmelig lenge, ut fra tilstanden på selve bilen og ikke minst hjulene.

Noen har også vært og forsynt seg med grillen og karosseriplatene har fått et solid skjær av rust over seg.

"Mye overflaterust, men ingen kritisk rust", forteller selger Lars fra Løten. Her kommer det nok også godt med at Volga var kjent for å bruke svært tykt stål i bilene sine. Det rustet, ja – men det tok tid før stålmarken klarte å tygge seg helt gjennom.

Klikk her for å se annonsen på bilen:

Mangler motor

Annonseteksten er for øvrig svært sparsom. Men vi snakker om en 1974-modell, altså da Volga-importen til Norge begynte å gå mot slutten.

Kilometerstanden er tydeligvis ganske uviss, og bilen mangler slik den står motor. Men å skaffe en ny bør verken være særlig vanskelig – eller koste store penger.

Prisantydningen er på beskjedne 3400 kroner.

Mye pågangsmot

De russiske bilene har en liten, men trofast menighet i Norge. Derfor kan det nok være håp for dette eksemplaret også.

Det gjelder nok å ha en stor dose pågangsmot og gjerne også god tid, for her er det en stor jobb som må gjøre.

Men da har man til gjengjeld en veteranbil som skiller seg fra mengden – og som er en del av norsk bilhistorie.


Denne Volgaen sto i en garasje i Ski i 25 år