Om et halvt år må nybilene ha smarte dekk

Mange bileiere er i villrede om hva det betyr.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Fra 1. november må alle nye biler som selges på det norske markedet ha såkalte smarte dekk – det vil si dekk påmontert utstyr som måler dekktrykket elektronisk.

Kravene om at biler skal utstyres med dette systemet følger av EU-regler som også Norge er pålagt å innføre.

Bakgrunnen for den nye regelen er hensyn til både sikkerhet og miljø. Sensorene skal påse at det ikke er feil trykk i dekkene, noe som kan bidra til høyere drivstoff-forbruk, ekstra slitasje på dekket og lengre bremselengde.

Mange spørsmål

Hos dekkbransjen opplever man at mange bileiere er i villrede om hva de nye reglene vil bety for dem. Og innføringen er altså ikke langt unna:

– Påbudet fra 1. november gjelder bare helt nye biler, som fra da av må ha overvåkingssystemet Tyre Pressure Monitoring System (TPMS) på plass. Vi får mange spørsmål om dette, så det hersker åpenbart en viss forvirring, sier Katrine Køste, produktsjef i dekkjeden Vianor, i en pressemelding.

Krasjtest: Sjekk disse livsfarlige nybilene

Resten i 2017

TPMS er sensorer som måler lufttrykket i dekkene elektronisk. Hvis noe er galt, får føreren beskjed fra kontrollpanelet på dashbordet.

– Bilforhandlerne vil passe på at nye biler oppfyller kravet. For resten av bilparken vil ikke pålegget gjelde før i 2017. For folk flest er det naturlige overgangstidspunktet neste gang de skal kjøpe nye dekk, sier Køste.

Vil at cruise control skal bli påbudt i alle biler

Færre vil gjøre det selv

Selskapet Panvulk leverer TPMS til dekkjeder og bilverksteder i hele Norge.

Produktsjef Bjørn Neuberth regner med at elektronisk trykkmåling vil forsterke tendensen til at bileiere benytter seg av dekkhotell og profesjonelle tilbydere av hjulbytte.

– På noen biler vil det være behov for kalibrering hver gang man skifter hjul, og da behøves det kostbart utstyr. Og hvis man endrer hjulenes innbyrdes plassering kan sensorene gi feilmelding. Færre enn hittil vil nok velge å gjøre jobben selv, sier han.

– Positivt tiltak

annonse

Statens vegvesen mener de nye reglene er positive – og vil bidra til reduserte utslipp og bedre trafikksikkerhet.

– Vi ser at noen vil kunne få økte kostnader som følge av dette, for eksempel fordi noen biler får sensorer som koster penger og som må kalibreres ved hjulbytte. Men det er avhengig av hvilken teknisk løsning bilprodusentene har valgt for å imøtekomme kravet.

– Folk bør ta med dette i regnestykket når de kjøper ny bil, og eventuelt spørre bilforhandlerne hva det vil koste å bytte hjul på bilene de vurderer å kjøpe. Noen tekniske løsninger fører ikke til økte kostnader, påpeker Espen Andersson, leder ved seksjon for kjøretøy.

Hva mener du – trenger vi dette? Si din mening i kommentarfeltet under.

Denne lille dingsen kan redde livet ditt