Mercedes V-klasse: Startprisen går ned med nesten 300.000 kroner

Prisene er klare på helt nye V-klasse.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

I sommer kommer det helt ny utgave av den største familiebilen til Mercedes.

Nå er det nemlig straks klart for en helt ny V-klasse – og vi i Broom har allerede vært i Tyskland og kjørt den.

Her byr Mercedes på plass til inntil åtte – og mye bagasje. Kombinasjonen plass, komfort og luksusfaktor gjør V-klasse til en ny ener i denne klassen.

Vesentlig lavere

I forkant av lanseringen har Mercedes nå gått ut med prisene, og det er interessant lesning for dem som vurderer nykommeren.

Sammenlignet med bilen den erstatter, nemlig Viano, er startprisen på V-klasse vesentlig lavere. Ja, det er snakk om en prisreduksjon på nesten 300.000 kroner!

Rimeligste Viano per i dag, starter på 918.300 kroner. Da har den en 2,1-liters dieselmotor på 163 hestekrefter og 4 Matic firehjulstrekk.

Innstegsmodellen på V-klasse heter V200, den har en dieselmotor på 136 hestekrefter, sjutrinns automatgir er standard. For den må du bla opp 639.900 kroner – før ekstrautstyr.

Også svigermor ser at denne begynner å bli gammel

annonse

Ikke direkte sammenlignbart

Vi må understreke at bilene dermed ikke er direkte sammenlignbare. Utgående Viano har altså både mer krefter og firehjulstrekk inne i prisen. Til gjengjeld er nye V-klasse en vesentlig mer moderne bil på alle områder.

Det gjelder ikke minst interiørmessig, der den nå er på høyde med påkostede personbiler.

Pristillegget opp til V220 med 163 hestekrefter er heller ikke veldig stort. Den modellen starter på 659.900 kroner.

Topp 10: De beste nybilene

Imponerende forbedring

Mercedes tilbyr helt fra starten også utstyrsnivået Avantgarde. Med det innabords starter V200 med 136 hestekrefter på 699.900 kroner. For 163-hesteren med Avantgarde må du ut med 719.900 kroner. Automatgir er altså standard på alle disse.

En av årsakene til at startprisene blir såpass hyggelige på nye V-klasse, er moderne motorteknologi. Viano med 163-hester har i dag et Co2-utslipp på 234 gram/km.

V-klasse med like mange hester (V220) har på sin side et Co2-utslipp på 149 gram/km. Det er en imponerende forbedring som også betyr veldig mye mindre avgifter her hjemme.

750.000 er realistisk

I kjent tysk premium-stil må du som kjøper ta høyde for at det sluttsummen fort blir en god del høyere enn startprisen.

Mercedes tilbyr veldig mye fint ekstrautstyr også til V-klasse. For en noenlunde godt utstyrt bil, må du nok regne med å bruke 750.000 kroner. Det er også fullt mulig å gjøre det langt dyrere, hvis du går litt amok underveis i utvelgelsen.


Les testen av Viano: Snakk om å koste skjorta!

Fleksibelt interiør

Som Viano, er også nye V-klasse basert på varebilen Vito. Det synes godt utenpå, der du ikke er i tvil om varebilopphavet. Men innvendig har Mercedes gitt den en eksklusiv overhaling.

Under lanseringen ble vi imponert over kjøreegenskapene, støydempingen er meget god, og komforten ligger ikke mye tilbake fra personbiler.

I tillegg er interiøret svært fleksibelt. Her kan du ha inntil åtte sitteplasser. Mange kommer nok til "nøye seg" med seks. Da har man til gjengjeld seks separate seter som kan skyves i lengderetningen, og et lite hav av bagasjeplass.

Klikk her for å lese hele testen vår av nye V-klasse

Er denne stasjonsvogna fortsatt kongen på haugen?