Ambassadebil - til under halv pris

Luksus i særklasse - og over 400 hestekrefter!

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det er litt spesielt når ambassadebiler legges for salg på bruktbilmarkedet. En kan jo bare begynne å forestille seg hvem som har tatt plass i baksetet på disse bilene.

Men med den bilen vi har funnet nå er det liksom ikke potensiell kjendishistorikk som betyr noe - her er det den overdådige luksusen og det deilige kraftoverskuddet du kan boltre deg i som gjelder.

Dessuten, her snakker vi godt under halv pris på en bil som bare har rullet drøy 4.000 mil!

LES OGSÅ: De mest ekstreme direktørbilene på bruktmarkedet

Historien bak tallene

La oss først analysere navnet på den aktuelle bilen: BMW 750Li.

7-tallet betyr altså 7-serie -BMWs ultimate direktørbil - mens 50 avslører at vi snakker om en V8er med over 400 hk under panseret.

Li betyr at vi snakker om den ekstra lange versjonen - og at drivstoffet er bensin og ikke diesel.

Ny kostet denne doningen fra 1,7 millioner kroner tilbake i 2010 - mens den nå blir din for 749.000 kroner

LES OGSÅ: Mercedes S-klasse: Spar 1,3 millioner på luksus-Mercedes

5,3 sekunder

annonse

Hvis en bare skal se på ytelsene, kunne en saktens lure på om dette var en banebil og ikke en ambassadebil. 0-100 km/t tar kun 5,3 sekunder - og den vipper lett opp i 250 km/t.

Men sportsbil-egenskapene begrenses naturligvis raskt av både vekt og fysisk størrelse. 750 Li er nemlig knappe to tonn tung - og strekker seg 521 centimeter i lengden.

Selv BMW klarer ikke å gjøre det særlig go kart-aktig i svingene.

Klikk her for å se hele annonsen

Garanti

Men på lange motorveistrekninger er det jo bare fryd og gammen.

Og selv om det er en 2010-modell får du ett års garanti når du kjøper akkurat denne bilen. En hyggelig bonus på en såpass kostbar doning.

For med et forbruk på godt over literen ved blandet kjøring og noen rimelig stive servicepriser, er det greit å slippe kostbare overraskelser underveis det første året i alle fall.

LES OGSÅ: BMW 7-serie: – Fantastisk kjøp til 200.000 kroner?

Mye utstyr

Plassen og komforten i baksetet er naturligvis overlegen - med egne fotskamler på gulvet. Bagasjerommet svelger unna respektable 500 liter.

De som bestilte denne bilen ny, har forøvrig hatt både sjåførens og passasjernes velbehag høyt på prioriteringslista.

Her er det nemlig en hel del snadder: Soft close-dører gjør at du slipper å smelle igjen selv, 4-soners klimaanlegg, stemningsbelysning innvendig, stor navigasjon, utvidet stereoanlegg og annet snadder er også på plass.

Fargekombinasjonen, sort utvendig og beige interiør, er også helt riktig på en slik bil.

LES OGSÅ: Audi A8 W12: Denne har tapt seg to millioner kroner

Men ikke alt ...

Det vi imidlertid savner er sports- eller komfortseter. Dette er nok en av SVÆRT få 750-er som har forlatt fabrikken uten dette.

I tillegg burde den hatt noe av det "fancy" utstyret en gjerne ser etter på såpass eksklusive biler: Adaptive cruise control, head up, night vision og/eller bakseteunderholdning med DVD-spiller.

Men når en kjøper brukt kan en altså ikke velge heeeeelt etter eget hode, og må stole på at noen andre har tatt omtrent de valgene du selv ville gjort ...

LES OGSÅ: Maybach: 600.000 kroner i avslag på nybil