Audi A3 clubsport quattro concept: Familiebilen som kan flise en Ferrari

Versting-Audi med startknapp på rattet – og luftbrems!

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Audi-salget går historisk bra om dagen. De utvider modellprogrammet sitt i alle retninger, og ikke minst har de nå et komplett utvalg av A3-familien.

Blant annet får du den som vanlig tredørs, femdørs sportback, cabriolet, sedan – eller Sportsedan som Audi kaller den – og som S3.

Sistnevnte er noe av det mer sporty på markedet – med 300 hk. Vi mangler egentlig bare RS-varianten. Den sterkeste av dem.

Men den er ikke såååå langt unna, og nå kan vi vise dere en forsmak på hva vi har i vente. Og vi fryder oss allerede!

Det er nemlig ikke hver dag du får en bil med fire dører som fikser øvelsen fra 0 til 100 km/t kjappere enn mange superbiler!

Dette er sporty sedan – for dem som tør å skille seg ut

Fliser superbilene

Den helt spesielle sedanen, som kanskje bærer med seg noen signaler om hva vi kan forvente at neste RS3, har nemlig en 2,5-liters TFSI-motor.

Totalt sett er det faktisk 525 hk i denne kompakte motoren – som gir svært så imponerende litereffekt på 211 hk/liter.

Hver hestekraft trenger faktisk bare å drasse på 2,9 kilo – og resultatet er at denne blå raketten fliser for eksempel BMW M3, storebror Audi RS6 og ikke minst en rekke biler med Ferrari, Lamborghini og Porsche-emblemer på panseret.

Dette samme gjelder toppfarten – her butter det ikke før du når 310 km/t. Innen den tid har du ristet de fleste andre av deg for lenge siden ...

Broom-Benny testet verdens raskeste sedan – les mer om den her:

annonse

Luftbrems

Ikke verst det, med tanke på at A3 Sportsedan faktisk kan romme fem personer, har et bagasjerom på over 400 liter og fire dører.

Det er ikke så mange familiebiler med luftbremser heller. Men det har altså Clubsport-konseptet.

Den kan heves på et øyeblikk i høye hastigheter – og skal dessuten bidra til med stabil nedbremsing og trykker bakenden mer ned ved innbremsing.

Hvorfor har disse bilene nesten ikke bagasjerom?

Banekjøring og barnehage-henting

Kreftene blir for øvrig tøylet best mulig av Haldex firehjulstrekk – som sørger for å plante hjulene i bakken.

Men om du vil og tør, så kan du slå av ESPen helt eller delvis. Vi ser for oss at det bør være ganske greit å legge denne ut i en bred, røykfylt firehjulssladd på banetreff, før du kanskje kjører samme bil hjem for å hente poden i barnehagen.

Dette er altså en konseptbil – hvilket betyr at vi neppe får se akkurat den i serieproduksjon.

Vi tipper at RS-modellen blir noe mer sivilisert – men for all del, vi heier på galskapen og ser gjerne at også den serieproduserte får 525 hk.

Dette er en ulv – i Skoda-klær

Styling

Stylingen er vi imidlertid sikker på at vil bli ganske lik det du kan se på bildene her. Det vil si at RS-versjonen får brede hjulbuer, karbondetaljer, fete felger, fanger med store luftinntak foran og diffusor og diskret spoiler bak.

Kanskje får produksjonsmodellen til og med Audi-ringene opp på panseret i stedet for i grillen. Slik som på R8 og nye Audi TT.

Og en morsom detalj – merk startknappen på rattet! Dette er racinginspirert så det holder ...

LES OGSÅ: Her er en annen heftig og blå familiebil