Dette er ikke helt ytterlighetene, men Suburban anno 1946 og 2010 illustrerer likevel hvilken enorm utvikling bilmodellen har vært gjennom i løpet av sine snart 80 år på markedet. Foto: GM
Dette er ikke helt ytterlighetene, men Suburban anno 1946 og 2010 illustrerer likevel hvilken enorm utvikling bilmodellen har vært gjennom i løpet av sine snart 80 år på markedet. Foto: GM

Snart fyller denne klassikeren 80 år

Ingen annen bil har vært tro mot originalkonseptet så lenge.
Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Ordet ”klassiker” brukes om mye rart.

Men det er sjelden at det er korrekt å bruke det om noe som fortsatt er i produksjon – eller for den delen er så lite jålete eller ”glamorøst” som en Chevrolet Suburban.

Eldst i verden

Men i dette tilfellet er det helt riktig å bruke det. For om ikke lenge – etter alt å dømme i løpet av 2014 – fyller bilen hele 80 år, og det er liten tvil om at dette er den eldste bilmodellen som fremdeles er i produksjon etter en sammenhengende historie

For at noe slikt skal kunne skje, må man selvsagt treffe blink med konseptet når det lanseres. Og, ikke minst, man må ha kvaliteter som er så universelle at de aldri helt går ut på dato. For historien er full av andre bilmodeller som også har holdt lenge, men som har vært igjennom ganske grunnleggende forandringer underveis – både to og tre ganger.

1935 første årsmodell

Kildene er mange, unøyaktige og til dels sprikende, men alt tyder på at Chevrolet Suburban med det megetsigende tilnavnet ”Carryall” kom som 1935-modell. Den gang var ikke modellskiftene nødvendigvis på høstparten, slik vi er vant med, men årsmodellen fulgte gjerne kalenderåret. Dermed taler det meste for at selve jubileet for produksjonsstarten og/eller introduksjonen vil være en gang på slutten av året vi er inne i. 

Snart fyller denne klassikeren 80 år

Det er flere ting som imponerer når det gjelder seiglivetheten til Chevrolets store folkefrakter. For det første at den som sagt fremdeles er tro mot det originale konseptet. VW Bobla er trolig den nærmeste konkurrenten i så måte – men da Hitler ga Ferdinand Porsche i oppdrag å konstruere den lille folkebilen rullet det allerede nye Suburbans ut av fabrikkene i Detroit.

Startet som militærkjøretøy

”Stasjonsvogn-karosseri på lett lastebilramme” viste seg å falle i smak hos både firmaer og det offentlige da bilen ble introdusert, og etter hvert som den ble mer sivilisert i fremtoningen ble den også til en høyt elsket familiebil.

Apropos ”sivilisert” så finnes det også noen kryptiske opplysninger om at modellen faktisk ble født så tidlig som i 1933, men da som et rent militært kjøretøy med gammeldags tre-stamme i karosseriet. GM selv regner 1935-modellen som den første – og feiret i 2010 75-årsjubileet, om enn med stor beskjedenhet - og bygget en nedtonet jubileumsmodell i svært lite antall.

Merkelig. For er det noe Suburban ikke er, så er det ”beskjeden”.

Innelukket kassebil

Bilen ga i begynnelsen navn til en hel bilklasse, og produsenter som Plymouth, Nash og Studebaker har alle hatt modeller som ble kalt Suburban – GM fikk ikke registrert copyright på det før de var alene igjen på banen rundt 1980.

Fra første stund har den vært grovbygget og enkel, og dermed svært slitesterk. Noe som selvsagt allerede tidlig la grunnlaget for at bilen skulle bli høyt elsket av sine eiere. De første generasjonene av Suburban Carryall var todørsbiler, og som i dag bygget med et forlenget karosseri med samme snuteparti som pickupene.

Tidlige Suburbans hadde sitteplass nok, men ikke mye utstyr. De var strengt tatt lite annet enn en vanlig innelukket kassebil med vinduer, men fylte altså et stort behov.

 Mer allsidig med årene

På 1960-tallet fikk de endelig litt mer passasjer-vennlig fremtoning da det dukket opp to dører på høyre side av karosseriet, mens førersiden som tidligere hadde bare én dør foran. Da hadde bilen allerede siden 1957 vært tilgjengelig med firehjulsdrift, og dermed også fått et utvidet marked mot brukere som trengte å ferdes litt utenfor allfarvei

Da Chevrolet kom med sin første V8 i 1955 dukket også den snart opp i Suburban, dermed kunne man få en både kraftig og terreng-kapabel folkefrakter om man ville. Etter hvert ble den også bygget med rammer godkjent for flere vektklasser, noe som har fulgt den helt til siste generasjon.

 I USA har dog bakhjulsdrevne Suburbans av den letteste kategorien vært de vanligste i all tid, noe som kan være vanskelig for oss i Europa å forstå. Hos oss er det vanlig å tenke at terrengegenskaper eller andre spesielle forhold er grunnen til at man trenger noe så kraftig, men i USA er Suburban minst like mye elsket for sine ”highway-egenskaper” på slett, pen asfalt – gjerne kjørt av en mor med bilen full av barn, hunder og fritidsutstyr.

Flotte seg med  

Generasjonen som kom på markedet i 1973 var Suburban´en som både udødeliggjorde modellen i USA, og som også gjorde at europeere i noen grad – og oss nordmenn i spesiell grad – fikk øynene opp for bilen.

Det var både den første med fire fullverdige dører, og den som i løpet av sine hele 19 modellår på markedet utviklet seg i mange retninger – blant annet mot det mer luksuriøse, for de som ønsket det. De hadde da også en god stund hatt den litt mer påkostede GMC-utgaven å ty til, men med denne generasjonen ble Suburban også en bil man kunne flotte seg litt med.

Dieselmotor og norske smutthull

Den ble også tilgjengelig med dieselmotor, og dermed var nordmenns interesse vakt. Når den i tillegg kunne registreres med svært hyggelige avgifter som lett lastebil var et norsk kjærlighetsforhold tent – og det varte og overlevde til og med at GM droppet dieselmotorene i generasjonen som kom like etter årtusenskiftet – til tross for at mange av de som kjøpte bilene da ikke visste sin arme råd hvordan de skulle få råd til å holde 6-liters eller 8,1-liters V8-motorene med fôr.

Vi har sågar hørt om folk som etter store diskusjoner fikk kranglet seg til en Suburban med bensinmotor som firmabil, men som når de vel fikk den, ikkevåget å fylle mer enn annen hver bensintank på firmakortet...

 De senere årene har smutthullene for å få billig Suburban i Norge blitt tettet igjen, og noen av de som monterte gassanlegg på sine bensinbiler har opplevd problemer som følge av høyere temperatur ved gass-forbrenning, og påfølgende manglende smøring.

Kostbart i dag

Ergo er det i dag bare å betale fulle personbilavgifter, og sikrest å betale det bensinen koster, dersom man vil ha seg en ny Suburban. Og da blir prisforskjellen opp til den svært jålete søstermodellen Cadillac Escalade ganske liten, for de få som fremdeles kjøper slike biler i Norge.

Men fremdeles er det nok av brukte Suburbans å velge i fra gullalderen på 1990-tallet. Biler som nå i de fleste tilfeller begynner å merke alderen, men som fremdeles kan by på brutal styrke i mange år, bare de får sine raust tilmålte dråper diesel som betaling for strevet.

Suburban vil dermed være populær i Norge i årevis fremover, selv når det begynner å tynnes i rekkene av gode biler. Og kun de mest optimistiske tror vel at det en gang i fremtiden igjen vil oppstå smutthull i regelverket som kan gjøre disse bilene like billige og tilgjengelige for de brede lag av befolkningen som de er i sitt hjemland.

 Så om klassiker-statusen føles litt vel høytidelig på en Suburban i Norge i dag, vil det nok føles riktigere om noen år – når de blir mer sjeldne, og prisnivået på de som finnes igjen muligens vil stige.

 Hadde den levd i 80 år også uten et skikkelig navn?