MED KULEMAGE: Meghan Umphres Leatherman tar et realt magadrag før hun presser den tunge vektstanga opp. Like etter bildene ble tatt, ble hun mamma for første gang. Foto: Barcroft Media/Bulls Press
MED KULEMAGE: Meghan Umphres Leatherman tar et realt magadrag før hun presser den tunge vektstanga opp. Like etter bildene ble tatt, ble hun mamma for første gang. Foto: Barcroft Media/Bulls Press

Meghan (33) løftet 100 kilo bare timer før fødselen

– Gravide må ikke bruke svangerskapet som en unnskyldning for å bli late, sier CrossFit-entusiasten.

I begynnelsen av mai ble Meghan Umphres Leatherman (33) mamma for første gang.

Samme dag som hun fødte, løftet den treningsglade kvinnen fra Phoenix i den amerikanske delstaten Arizona tunge vekter.

SAMMEN PÅ TRENING: Meghan trener gjerne sammen med ektemannen Chad (34). Foto: Barcroft Media/Bulls Press
SAMMEN PÅ TRENING: Meghan trener gjerne sammen med ektemannen Chad (34). Foto: Barcroft Media/Bulls Press

Meghan tar nesten 100 kilo i markløft, og svippet innom treningssenteret på vei til fødeavdelingen.

Meghan forteller bilde- og nyhetsbyrået Barcroft Media at hun hadde én centimeter åpning da hun trente for siste gang før fødselen.

Meghan og ektemannen Chad (34) er begge CrossFit-instruktører, og trener sammen fire ganger i uka. Treningsformen kombinerer styrke og kombinasjon. 

– Så fort jeg begynte med CrossFit, var jeg avhengig. Jeg vurderte aldri å slutte med treningen under graviditeten, sier hun til byrået.

– Du skal ikke kritisere en kvinne som ønsker å være aktiv og sunn under graviditeten. Treningen har gjort at både graviditeten og fødselen gikk som en drøm. Jeg mener at kvinner skal omfavne graviditeten, og ikke bruke den som en unnskyldning til å bli lat, sier hun. 

FØR FØDSELEN: Meghan demonstrerer CrossFit for publikum. Foto: Barcroft Media/Bulls Press
FØR FØDSELEN: Meghan demonstrerer CrossFit for publikum. Foto: Barcroft Media/Bulls Press

Raskt tilbake i treningsstudio

Under graviditeten har hun fortsatt å trene fire ganger i uka, samt å gå tur med hunden fem kilometer om dagen. Hver helg har hun gått turer på minst ti kilometer. 

– Jeg har ikke mistet motivasjonen bare fordi jeg er gravid - tvert imot, sier hun, og forteller at treningen blant annet har hjulpet mot morgenkvalme.

– Dessuten er jeg helt sikker på at treningen var gunstig både for det å bli gravid, og det å føde, sier hun.

Tre dager før termin, satte hun nye rekorder på treningssenteret. Hun klarte blant annet å ta 97 kilo i markløft, og 75 kilo i knebøy. 

Artikkelen fortsetter under bildet...

TUNGE TAK: Meghan poserer for fotografen med den tunge vektstanga på skuldrene. Foto: Barcroft Media/Bulls Press
TUNGE TAK: Meghan poserer for fotografen med den tunge vektstanga på skuldrene. Foto: Barcroft Media/Bulls Press
PÅ SYKEHUSET: 3. mai kom lille Florence Germaine til verden i Phoenix i Arizona. Foto: Barcroft Media/Bulls Press
PÅ SYKEHUSET: 3. mai kom lille Florence Germaine til verden i Phoenix i Arizona. Foto: Barcroft Media/Bulls Press

Hjelper mot morgenkvalme

GODT TEAM: Meghan og Chad smiler etter å ha kommet hjem med den nyfødte datteren.
GODT TEAM: Meghan og Chad smiler etter å ha kommet hjem med den nyfødte datteren.

Meghan sier også at hun har holdt «brusende hormoner» i sjakk med trening.

– Jeg har ikke vært dårlig i det hele tatt. Noen ganger dro jeg på trening fordi hormonene bruste i kroppen min. Treningen har hjulpet meg med å være ekstra fokusert. Så lenge legen min sier at det er ok å trene som jeg gjør under graviditeten, kan ingen stanse meg. 

3. mai fødte Meghan datteren Florence Germaine, og hun forteller at hun kommer til å være tilbake på trening så fort det lar seg gjøre. 

– Jeg har pratet med legen min, som sier at det ikke er noe problem å trene tre uker etter fødselen, sier hun.

TRENINGSEKSPERT: TV 2s Anne Marte Sneve.
TRENINGSEKSPERT: TV 2s Anne Marte Sneve.

– Fødsel er det tøffeste

Fysisk aktivitet anbefales under graviditet, men man skal unngå overopphetning.

Gravide kan trene gjennom hele svangerskapet bare intensiteten og varigheten av treningen tilpasses utviklingen av graviditeten og egen opplevelse av hvordan man føler seg under treningen.

– Hadde jeg hatt problemer med blodtrykket eller hjertet, hadde jeg selvsagt ikke trent som jeg har gjort under graviditeten. Men så lenge alt står bra til med meg og barnet, er trening bare bra, sier Meghan. 

Gravide skal unngå aktiviteter der man kan falle, lagspill med ball samt andre kontaktidretter. Dykking og stuping anbefales heller ikke, og man bør droppe øvelser som medfører stor buktrykksøkning som for eksempel benkpress.

TV 2s treningsekspert Anne Marte Sneve har trent mange gravide. Hun sier til at hun råder gravide til å ta det med ro de siste ukene før fødselen.

 – Det er større forskjeller enn likheter på gravide. Før jeg trener en gravid, må jeg vite litt om bakgrunnen hennes, om hun har trent før, og hvordan hun har trent. Noen gravide, slik som denne kvinnen, har ingen problemer med å fortsette treningen som vanlig, sier hun.

Sneve, som jobber som personlig trener, sier at hun likevel anbefaler alle gravide til å roe seg ned de siste ukene før graviditeten.

 – Det blir akkurat som om man skal forberede seg til Birkebeineren eller et mesterskap – da tar man ikke de tøffeste treningsøktene like før det smeller. En fødsel er det tøffeste du kan utsette kroppen din for, og da må du ta det med ro like før, sier hun.