Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Laster inn forumet...

Over 13.000 norske bileiere har gitt sin mening om bil og bilhold i den store undersøkelsen AutoIndex 2014.

De har svart på en rekke spørsmål innen fire kategorier: Bilmerket, forhandleren, verkstedet – og lojalitet. Bilene som er omfattet, er registrert i perioden 2007–2013.

Dette er en undersøkelse som gir mye prestisje for dem som gjør det bra – mens bilmerkene i bunnen får en klar beskjed om at de har en jobb å gjøre.


Fiat sist – igjen

Dårligst i 2014-undersøkelsen går det for Fiat. De er sist, for andre år på rad. Totalscoren er riktignok litt bedre enn i fjor, men resultatet like fullt svakt.

Fiat ender på 771 poeng av 1000 mulige.

Nest sist finner vi Mitsubishi som faller fra 16. plass i fjor til 23. plass i år. Med 787 poeng ender Mitsubishi på ett mindre enn Hyundai på plassen over. Også Hyundai faller fra fjoråret, ned tre plasser fra nummer 19 den gangen.

De har halvert salget så langt i år

Velge samme merke

– Dette er en "topp 3" ingen bilmerker har lyst til å være på. Eiernes egne oppfatninger om bilmerket sitt er et viktig parameter i forhold til hvor bra produktene er – og hvordan servicen hos forhandler og på verkestedet oppfattes, sier Brooms bilekspert Benny Christensen, og legger til:

– Fornøyde kunder har langt større tilbøyelighet til å velge samme merke igjen, kontra de som ikke er fornøyd. Dessuten er det naturligvis viktig for bilmerkene å ha kunder som opptrer som gode ambassadører for merket de kjører. Det smitter gjerne over på andre også.

Disse familiene er mest fornøyd med bilen sin

Rope varsku

– Er det noen fellesnevner for merkene som gjør det svakt i år?

– For å ta de tre i bunnen, opplever både Mitsubishi og Hyundai en kraftig svikt i salget så langt i år, mens Fiat har svært lave volumer. Det er nærliggende å tro at det er en sammenheng her. Det er nå engang tungt å jobbe i motgang, både for importør, selgere og de som bemanner verkstedene. Det kan fort bli fokus på de negative tingene – og det merker nok også kundene etter hvert.

– Jeg må si det overrasker meg at Mitsubishi gjør det så svakt, de faller faktisk mest av alle merker i undersøkelsen. Her er det nok grunn til å rope varsku gjennom hele organisasjonen.


Japanske merker

– Tradisjonelt tenker man jo gjerne at de japanske merkene har svært fornøyde eiere. Her hjemme er det en sannhet med noen modifikasjoner. Foruten Mitsubishi, finner vi også Nissan langt nede. De bedrer resultatet fra 2013, men er likevel fjerde sist her. Suzuki og Mazda er også inne blant de ti merkene med lavest score.

– Til gjengjeld finner vi Lexus helt på toppen, og Toyota på tredjeplass. Subaru og Honda er også inne blant de ti beste, forteller Benny.

De er mest fornøyd – les mer om Lexus i undersøkelsen her

Saab-økning

– Ett merke gjør et skikkelig byks oppover i år?

– Ja, den største forbedringen i år kontra i 2013 står faktisk Saab for. Det må trygt kunne sies å være oppsiktsvekkende. Merket som vi kjente det er altså konkurs og ute av markedet. Men Saab-eierne er svært fornøyde med bilene sine. Her har vi nok å gjøre med en betydelig entusiastfaktor. Dessuten tyder dette resultatet på at servicen ved verksteder og de tidligere forhandlerne er god. Det er jo betryggende for alle som vurderer å kjøpe en brukt Saab. I mange tilfeller er det nå svært mye bil for pengene, sier Benny.

En pekepinn

– Men for potensielle nybilkjøpere – hvor viktig er en undersøkelse som dette?

– Mest av alt synes jeg man skal bruke dette som en pekepinn. Det er slett ikke noen fasit og det er mange faktorer som spiller inn her, ikke minst egne forventninger i utgangspunktet. Men tallmaterialet er så stort, at resultatene skal være representative.

– Det er betydelig avstand fra topp til bunn, mellom Lexus og Fiat. Ikke minst er en undersøkelse som dette viktig for bransjen, som får en grundig tilbakemelding på både produkter og jobben de selv gjør. Her er det nok mange som allerede er i gang med å planlegge hvordan de skal klatre på rankingen neste år. Og det er naturligvis positivt for alle oss kundene, avslutter Benny.

Kvalitetsundersøkelse: De er mest fornøyd med bilen

Disse gjør det dårligst i AutoIndex 2014

Plassering i 2014, og i 2013

Poeng

Endring i prosent

24. Fiat (23)

771

1,2

23. Mitsubishi (16)

787

-1,7

22. Hyundai (19)

788

-1,0

21. Nissan (20)

794

0,7

20. Opel (18)

799

0,1

19. Suzuki (21)

800

1,5

18. Ford (14)

802

-0,3

17. Mazda (15)

811

0,9

16. Saab (22)

812

3,3

15. Renault (10)

813

-1,2


LES OGSÅ: Kanskje er dette verdens beste bil