Fikk pris-sjokk da han ladet Teslaen

- Nærmere landeveisrøveri enn dette kommer du ikke, sier Høyre-politiker, Nikolai Astrup.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

– Dette er feil måte å få folk til å ta miljøvennlige valg på, sier Nikolai Astrup, stortingsrepresentant og miljøpolitisk talsmann for Høyre.

Bakgrunnen for stortingsrepresentantens opprørte reaksjon, er et Fredrikstadbesøk i forbindelse med mandagens møte på Litteraturhuset om Norge og norsk klimapolitikk.

Mer enn 100 tilhørere fant veien til debattmøtet, der Nikolai Astrup deltok i panelet sammen med Lars Haltbrekken, Silje Lundberg, Bård Vegar Solhjell og Erik Martiniussen. ,

Fikk sjokk

– Vi klarer ikke omstillingen hvis ikke prisene blir lavere enn dette, sier Nikolai Astrup.

Han kom kjørende fra et oppdrag i Hallingdal og til Fredrikstad, da el-bilen hans trengte lading for den tre mil lange returen etter møtet på Litteraturhuset i Fredrikstad.

Dermed koplet han seg til Fortums lader i Apenesfjellet, og betalte senere med mobiltelefon.

– Jeg trengte strøm til å kjøre tre mil. Det kostet meg hele 148 kroner. En el-pris på en krone i minuttet for å lade er helt uhørt. Nærmere landeveisrøveri enn dette kommer du ikke, sier Astrup.

– Jeg har ingenting i mot å betale, og en avgift for bruk av strøm bør det være. Jeg kunne gjerne betalt en femtilapp, men en så høy pris som jeg betalte hører ingen steds hjemme, mener miljøpolitisk talsmann for Høyre.

– I tillegg til den særdeles høye prisen, trenger Fredrikstad flere ladestasjoner. Det er totalt tre-fire kommunale stasjoner i dette parkeringshuset, mens andre er reservert kommunen selv. Da er ikke dette en ordning for folk flest, mener Astrup.

Lånte av eldre dame

Hans kritikk går ikke bare på prisen på den private ladestrømmen eller mot dårlig tilrettelegging fra politikeres side, men er også rettet mot bedriftsledere.

– Også bedrifter må legge til rette for at vi alle kan ta det riktige valget, sier Astrup, som selv kjører en Tesla el-bil.

– Jeg skulle til Gamlebyen i et intervju med NRK, og der var det ingen muligheter for lading. Jeg måtte låne en skjøteledning av en snill eldre dame i nærheten, sier han.

– NRK og andre større bedrifter burde hatt et slikt tilbud for ansatte og kunder, mener Nikolai Astrup.

 

– Smålig av Astrup

 

Jan Haugen Ihle er "Country Manager" i Fortum Charge & Drive som eier og driver ladestasjonene i Apenesfjellet. Haugen Ihle var selv med under avdukingen sammen med fylkesordfører Haabeth og ordfører Nyggard, og er ikke nådig i sin kritikk av utspillet til Høyres miljøpolitiske talsmann.

Haugen Ihle kjører Tesla selv og har god innsikt i Teslaens lade- og forbruksmønster:

– Når [Astrup] lader i 148 minutter får han mellom 20 og 25 mil på en Tesla med dobbellader på laderen i Apenesfjellet. Det blir omtrent 7,50/mil, noe som er billigere enn med dieselbil i tilsvarende størrelse. Dette er smålig! tordner han.

Fortums mann mener noe av Astrups indignasjon kan skyldes at elbilister har blitt godt vant:

– Elbilister har mange fordeler. Hjemmelading er en av dem. Å bygge opp en offentlig infrastruktur for lading utenfor boligen koster - og den regningen må elbilistene være med på å betale. Ofte er ikke strømmen den dyreste delen av en laderegning - installasjon kan være svært dyr - og den skal også betales. Det koster å grave i asfalt, understreker Jan Haugen Ihle.

– Forstår reaksjonen

– Jeg forstår Astrups reaksjon, for så dyrt bør det ikke være, sier Bymiljølistas Jan-Kåre Fjeld.

– Bymiljølista mener det absolutt burde vært bygget ut flere ladestasjoner for el-biler, men vårt primære standpunkt er at det bør legges til rette for at folk kan slutte å bruke bilen i det hele tatt, sier Fjeld.

– Må koste penger

Det er den private aktøren Fortum, som i sin tid vant et anbud om å etablere slike private hurtigladere, som har bygget ut tilbudet i Fredrikstad.

– Det koster mellom 500.000 og 1 million kroner å etablere én slik ladestasjon som Fortum driver. Slike investeringer har ikke kommunene råd til, sier Rasmussen.

– Når det er så dyrt å etablere slike stasjoner, må jo den som investerer ta betalt for tjenesten. Jeg tror ikke dette er veldig god butikk for de private aktørene, sier miljøvernkonsulent i Fredrikstad kommune, Grete Rasmussen.

Hun opplyser at det er et 30-tall normale ladepunkter for el-biler i Fredrikstad i øyeblikket, de aller fleste foreløpig til gratis bruk for den som ønsker det.

– Antallet vil øke betydelig i tiden som kommer, sier hun.

– Dersom våre planer får gjennomslag i bystyret, er vår ambisjon å etablere cirka 20 slike stasjoner hvert år fremover, sier Grete Rasmussen.

I videoen under kan du møte Fredrikstads første Tesla-eier da han nettopp hadde hentet sin nye bil

Les flere bil- og motorsaker i Fredrikstad Blads motormagasin her

 

SE VIDEO: Nå får MC-kjøreren sjokk - og det er ikke så rart!