SER DU HVA DET ER?: Selv om du stirrer lenge på den hvite og blå tingen, skal det godt gjøres å skjønne hva det er. Foto: Liverpool University
SER DU HVA DET ER?: Selv om du stirrer lenge på den hvite og blå tingen, skal det godt gjøres å skjønne hva det er. Foto: Liverpool University

Du gjetter aldri hva denne dingsen egentlig er

 – Mange tror at det er Viagra, og får sjokk når jeg sier hva det er.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Arion1 Velocipede heter den blå og hvite kapselen du ser øverst i saken.

Det er ikke lett å se at det faktisk er en sykkel.

I seks måneder har åtte designstudenter ved Liverpool University utviklet doningen som kan minne litt om et lyntog.

Studentene påstår at den vil kunne nå en hastighet på utrolige 144 km/t. Den høyest målte sykkelhastigheten har frem til nå vært på 133,78 km/t.

Rekorden ble satt i 2012, av studenter ved TU Delft og VU University i Amsterdam.

Teamleder ved Liverpool University, Ben Hogan (22) sier lattermildt til Metro at folk tror at de ser noe helt annet på bildet over.

– Mange tror det er et bilde av en Viagra, og får sjokkk når jeg sier hva det egentlig er, sier han og ler.

– Dette er ikke en vanlig sykkel du ser i gatene. Denne er liggende, og skal være nærmest mulig bakken. Hemmeligheten er den bisarre formen på sykkelen, som gjør den mest mulig aerodynamisk. 

BAK: Slik ser Arion1 Velocipede ut bakfra. Sykkelen skal vises frem i september neste år. Foto: Liverpool University
BAK: Slik ser Arion1 Velocipede ut bakfra. Sykkelen skal vises frem i september neste år. Foto: Liverpool University

Slik virker den:

Den liggende syklisten er omsluttet av et aerodynamisk skall som minimerer luftmotstanden.

Det er flere kameraer montert utenpå kapselen, slik at syklisten følge med på omgivelsene via skjermer.

Prototypen skal vises frem under World Human Powered Speed Challenge i Battle Mountain i den amerikanske delstaten Nevada i september 2015. 

Før utstillingen, hvor studentene ønsker å sette verdensrekorden, kommer de til å gjøre om på sykkelens farger for å unngå flere Viagra-sammenligninger. 

– Vi er klare for utfordringene som ligger foran oss, sier teamleder Hogan. 

Han påstår at sykkelen er hele 40 ganger mer aerodynamisk enn råtassbilen Bugatti Veyron.