Uøkonomiske økonomipakker hos dagligvarekjedene

Mange av oss ender opp med å slenge de store pakkene oppi handlekurven på butikken. For det er vel billigere å kjøpe stort?

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Av Malene Drivenes

– Forbrukeren tror det lønner seg å kjøpe stort fordi de er lært opp til å tro det. Store pakker får navn som forbrukerpakke, familiepakke og økonomipakker. Og da ligger det en opplæring her at det er rasjonelt og at det er en økonomisk besparelse å kjøpe stort, forteller Ragnhild Silkoset professor og instituttleder på institutt for markedsføring på BI Oslo.

Men er dette tilfelle?

Nesten 10 kroner billigere for små pakker

Etter en handletur hos Rema 1000, Rimi og Kiwi viste det seg at det ikke alltid er mest lønnsomt å kjøpe de store pakkene. Og her er noen av eksemplene vi fant der du ikke sparer penger på å kjøpe stort:

  • For en stor pose Friele filtermalt frokostkaffe på 500 gram er prisen 46,90 kroner, mens du sparer nesten ti kroner på å kjøpe to poser på 250 gram da prisen her ble 37,60 kroner.
  • 1000 gram Sopps spagetti kostet 20,4 kroner mens prisen for to pakker på 500 gram ble 18,20 kroner
  • Et stort glass på 750 gram Dolmio Pastasaus hadde en kilopris på 42,23 kroner, mens kilopris for glasset på 500 gram var 29,60 kroner. Nesten 13 kroner billigere for kiloen.
  • For en stor pakke med Olw Cheez Doodles på 250 gram var prisen 34,90 kroner, mens prisen for to pakker på 130 gram ble 34,80 kroner.
  • For Tine Yoghurt naturell 850 gram var kiloprisen 32,82 kroner, mens kiloprisen for boksen på 420 gram var 30,48 kroner.
  • Pakken på 50 stk. Yellow Lipton Tea kostet 51,20 kroner, mens prisen på to små pakker på 25 stk. per ble til sammen 47 kroner.
  • På Idun ketchup var kiloprisen 29,56 kroner på flasken på 910 gram, mens den lå på 29,44 kroner for flasken på 540 gram.

Priskrig

Butikkene seier at hovedregelen er at det skal lønne seg å kjøpe stort, men at det er en forklaring på disse merkelige prisene. 

– Det er en daglig priskrig i det norske dagligvare markedet, sier Kristine Aakvaag Arvin, kommunikasjonsrådgiver i Kiwi. 

Pakken på 50 stk. Yellow Lipton Tea kostet 51,20 kroner, mens prisen på to små pakker på 25 stk. per ble til sammen 47 kroner.
Pakken på 50 stk. Yellow Lipton Tea kostet 51,20 kroner, mens prisen på to små pakker på 25 stk. per ble til sammen 47 kroner.

Ofte er priskrigen bare på de små pakkene og ikke på de store. Dette fører til at prisen på disse produktene krymper så mye at det ikke lenger lønner seg å handle stort.

– Dersom vi ser at en konkurrent gir bedre pris enn oss, så skrur vi prisen på denne varen ned, sier Aakvaag Arvin.

– Og det ender jo med at kjedene kuttes for å være billigst på disse varene. Og det fører til et kontinuerlig prispress og prisene senkes til ekstremt lave prise, forteller kommunikasjonssjef i ICA Bjørnar Mickelson. 

Men dette er ifølge kommunikasjonssjef i Rema1000 Mette Fossum Beyer ikke priser som vil holde seg slik. 

– Dette vil vare i en periode. Men er en midlertidig forskjell i pris, fortell Fossum Beyer

Bytt butikk

Men dersom kundene ikke er fornøyd med måten kjedene priser produktene, så er Ragnhild Silkoset på BI sitt råd klart.

– Så får de bytte butikk. Og de bør de gjøre mye oftere. Det er det eneste virkemiddelet man har for å få kjedene til å skifte adferd, sier Silkoset.