JAKTEN: Været er blitt bedre, og søket etter vrakdeler sør i Det indiske hav er onsdag tatt opp igjen. Et av flyene som deltar i letingen, tar her av fra basen i Perth i Australia. Foto: Ap
JAKTEN: Været er blitt bedre, og søket etter vrakdeler sør i Det indiske hav er onsdag tatt opp igjen. Et av flyene som deltar i letingen, tar her av fra basen i Perth i Australia. Foto: Ap

Flymysteriet: – Vi vet mer om månens overflate, enn havbunnen i søkeområdet

Været i søkeområdet har bedret seg, og letingen etter vrakrester fra det savnede Malaysian Airlines-flyet er tatt opp igjen onsdag. 

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
OBSERVERT: Disse hvite gjenstandene ble mandag observert i sjøen. De er ikke funnet i overflatesøk fra båt. Foto: Reuters
OBSERVERT: Disse hvite gjenstandene ble mandag observert i sjøen. De er ikke funnet i overflatesøk fra båt. Foto: Reuters

Den desperate jakten på Flight MH370 er onsdag i gang igjen, etter at arbeidet måtte innstilles tirsdag på grunn av dårlig vær. 

Tilsammen tolv fly og to skip fra USA, Kina, Japan, Sør-Korea, Australia og New Zealand deltar i søket, melder nyhetsbyrået Ap. Håpet er å finne vrakdeler, og bare en liten bit som beviselig stammer fra flyet, vil hjelpe.

SØK: Tilsammen tolv fly og to skip deltar nå i søket etter vrakrester i sjøen. Foto: Afp T
SØK: Tilsammen tolv fly og to skip deltar nå i søket etter vrakrester i sjøen. Foto: Afp T

Klamrer seg til håpet

Tidligere i uken sa malaysiske myndigheter at flyet har styrtet sør i Det indiske hav, og ingen av de 239 personene om bord har overlevd. Konklusjonen om styrt kom på bakgrunn av matematiske analyser, basert på siste satellittsignaler fra flyet. 

Men så lenge det ikke finnes vrakrester tviler flere pårørende. Enkelte klamrer seg også til håpet om at deres kjære på en eller annen måte skal ha overlevd.

– Vi vil ha sannheten, men vi frykter også at de finner vrakrester. For gjør de det, så vaskes vårt siste håp bort, sier kinesiske Wang Chunjiang, som hadde sin bror på det savnede flyet.

Søkeområde på størrelse med Alaska

På en pressekonferanse tirsdag sa den malaysiske transportministeren at de konsentrerer søket i et område sør i Det indiske hav. Dermed er søkeområdet betydelig innsnevret, men likevel er det på størrelse med Alaska. 

Oseanografen David Ferreira, fra Universitet i Reading i Stor Britannia, sier det finnes lite detaljert kunnskap om hvordan det ser ut på havbunnen i området hvor man antar flyet har gått ned.

– Vi vet mye mer om overflaten på månen, enn hvordan det ser ut på havbunnen i deler av Det indiske hav, sier Ferreira til Ap. 

Ifølge Kerry Sieh, direktør ved Earth Observatory i Singapore, er havbunnen i området relativt flat, med fall og sprekker som ligner området hvor Air France-flyet styrtet i Atlanterhavet. 

Han mener det ikke er kraftige strømmer i området, og tror derfor større deler av flyvraket kan være intakt - på havets bunn. Men Sieh tror havdypet og de røffe forholdene med vind og dønninger på overflaten kan skape utfordringer.

– Dette er et røft område. Jeg er bekymret, for en redningsaksjon kan bli farlig, sier Kerry Sieh.

Kamp mot klokken

Søket etter flyvraket, den svarte boksen og flyets taleregistrator kan ta flere år. Enkelte steder i søkeområdet er nærmere 7000 meter dypt. Da Air France, på vei fra Rio de Janeiro til Paris, styrtet i Atlanterhavet i 2009, gikk det to år før flyets svarte boks ble funnet - til tross for at etterforskerne i løpet av få dager visste hvor flyet hadde gått ned. 

Det er også en kamp mot klokken å finne flyets svarte boks. Den er batteridrevet, og kan i verste fall stoppe å sende ut signaler i løpet av de to neste ukene.

Det er observert flere gjenstander i sjøen fra fly, men det er ikke bekreftet at disse stammer fra det savnede flyet.

Det savnede flyet fra Malaysia Airlines tok av fra Kuala Lumpur i Malaysia, og var på vei til Beijing i Kina, da flykontrollen mistet radarkontakt mens flyet befant seg over Sørkinahavet. I siste radiokontakt svarte annenpilot i cockpit: «All right, good night».