– Brukte diesel for å brenne ut «Scandinavian Star»

Nye datasimuleringer avdekker at noen pumpet store mengder diesel inn i passasjerområdene for å brenne ut dødsskipet.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Om kort tid skal Oslo-politiet avgjøre om det blir ny etterforskning av båtbranntragedien som krevde 159 menneskeliv.

De siste analysene kan bli viktige for politiet:

– Modelleringene indikerer at det kan dreie seg om 20.000 liter diesel. Det oppstår oljebranner i et område der det ikke er olje, forteller branningeniør Håkon Winterseth.

Etter å ha bygget opp en modell av Scandinavian Star i et avansert brannsimuleringsverktøy, er fagfolkene helt sikre i sin sak: Det finnes ingen andre forklaringer til de mange og intense brannene på passasjerferja.

Medbrakt brennstoff

– Dette er et dieseldrevet skip. Tankene inneholder 200.000 liter drivstoff. Ved enkle rørkoblinger og en pumpe, kan man pumpe diesel direkte fra drivstofftanken og ut i ulike deler av skipet gjennom det eksisterende røropplegget, sier Winterseth.

Vitner har også forklart at det luktet diesel om bord i forbindelse med evakueringen.

Simuleringene slår fast at diesel er det eneste som kan forklare hvorfor det brant i flere timer, og at brannene varierte i styrke. Slukkemannskapene kunne ikke forstå hvorfor branner som var i ferd med å dø ut, plutselig økte i styrke.

Stiftelsen som de siste årene har etterforsket Scandinavian Star-brannen i 1990, møtte i fjor vår etterforskere fra Oslo-politiet og presenterte rapporten de har laget. Fra venstre: Tor Kristiansen, Håkon Wintersleth, Gisle Weddegjerde og Erling Hansen.
Foto: Aleksander Andersen / NTB scanpix
Stiftelsen som de siste årene har etterforsket Scandinavian Star-brannen i 1990, møtte i fjor vår etterforskere fra Oslo-politiet og presenterte rapporten de har laget. Fra venstre: Tor Kristiansen, Håkon Wintersleth, Gisle Weddegjerde og Erling Hansen. Foto: Aleksander Andersen / NTB scanpix

I 1990 slo politiet seg til ro med at en dansk trailersjåfør sto bak branntragedien i Skagerrak. 37-åringen døde om bord i skipet, og saken ble derfor henlagt.

Uvanlig utvikling

Politiets åstedsundersøkelser avdekket at det brant lenge med svært høye temperaturer. Dette er uvanlig, da skip er bygget opp med brannhemmende materialer, tette skott, branndører og andre installasjoner for å hindre overtenning.

Det brannskadde interiøret på Scandinavian Star. Foto: PER LØCHEN, SCANPIX
Det brannskadde interiøret på Scandinavian Star. Foto: PER LØCHEN, SCANPIX

Etter at hovedbrannen ble slukket til havs, ble ferja slept til Lysekil i Sverige. Mens ferja lå ved kai, tok det fyr i ulike deler av skipet. Steder som ikke var bundet sammen, og som lå på ulike dekk.

– Det står en voldsom røyksøyle ut forut på båten der det ikke har vært antydning til brann. Plutslelig er det full fyr der brannfolkene faktisk hadde base før de kom inn til Lysekil, sier Gisle Weddegjerde, som er skipsteknisk utreder for stiftelsen Etterforskning av mordbrannen «Scandinavian Star». 

Han legger vekt at det i etterforskningsmaterialet finnes bilder av manipulerte rør. Mannskapet har også forklart seg avvikende og mangelfullt om flere tekniske spørsmål, samt egne bevegelser om bord.

Ikke fulgt opp

TV 2 har tilgang til Oslo brannvesens egen video fra slukningsarbeidet. Der framkommer det at erfarne brannfolk stusset over brannforløpet allerede i Lysekil. Dette støttes også av en erfaren politietterforsker, som oppsummerer inntrykkene etter at all ild er slokket.

Røyken velter ut av skipet på dette bildet av Scandinavian Star tatt ved kai i Lysekil 8. april 1990, dagen etter at brannen brøt ut. Foto: JOAKIM ROOS, AFP
Røyken velter ut av skipet på dette bildet av Scandinavian Star tatt ved kai i Lysekil 8. april 1990, dagen etter at brannen brøt ut. Foto: JOAKIM ROOS, AFP

– Uventet oppblussing, brannen tar en annen kurs, at man faktisk ved midnatt syntes å kunne si at brannen var under kontroll - og så utover natta  en dramatisk retur, forteller den norske etterforskeren på videoen.

Ingen av disse sporene ble videre etterforsket, hevder stiftelsen.

Nærmer seg avklaring

– Hvis det er nye fakta i saken som ikke er vurdert tidligere, må vi etterforske dette på nytt, sa politimester Hans Sverre Sjøvold i Oslo politidistrikt i april i fjor.

I løpet av det siste året har politiets ekspertgruppe på 10-15 personer gjennomgått tidligere etterforskning, og vurdert de nye opplysningene som stiftelsen har levert. 

Om kort tid vil gruppen levere sin innstilling til Sjøvold.

– Hvis man forsikrer en båt for fem ganger den reelle verdien, en uke før en brann påtreffer, hva er det første man bør undersøke da? Kan noen ha hatt et motiv? Det ble aldri undersøkt, sier Weddegjerde.

Riksadvokaten har to ganger avslått å åpne Scandinavian Star-saken på nytt. Også den danske riksadvokaten har gjort samme vurdering.