KRITISK TIL DELEN AV PRESSEN: Knut Nystad håper journalister er kritisk til egen presentasjon av fakta. Foto: Heiko Junge / NTB scanpix
KRITISK TIL DELEN AV PRESSEN: Knut Nystad håper journalister er kritisk til egen presentasjon av fakta. Foto: Heiko Junge / NTB scanpix

Smøresjefen snakker ut om Sotsji-nedturen

Den norske smøresjefen retter kritikk mot norsk presse. 
Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Under OL blåste det til tider friskt rundt smøresjef Knut Nystad og resten av det norske teamet. Norge slet med dårlige ski på begge stafettene, noe flere av utøverne ikke la skjul på.

I et lengre innlegg på sin egen blogg forteller Nystad om hvordan han opplevde kritikken fra media, og samtidig er han ikke redd for å innrømme at han selv er skuffet over det som skjedde i Sotsji. 

– OL ble en nedtur for smørebua. Det ville vært lett å aksepterer medaljefangsten om vi hadde levert best ski i alle renn. 5 gull, 2 sølv og 4 bronse er tangering av rekorden både for antall gull og antall medaljer – vi har aldri vunnet mer i tidligere OL, vi nådde målsettingen om å være beste langrennsnasjon, men også vi ville så mye mer – da er det lov å være skuffet.

Han fortsetter:

– Ja det ble en smørebom, men jeg har, og hadde, 110% tillit til våre smørere, testere og slipere! Det ble lansert mange teorier om våre sliper ikke var gode nok – det stemte ikke. Ski som vi slipte om ble bedre! Det ble stilt spørsmål om vi hadde fått alle nye smøreprodukter – jeg sa at vi velger heller å konsentrere oss om de produktene og utfordringene som vi har enn fantomprodukter som alle har hørt om men ingen har sett og som vi ikke har peiling på om ville gitt et bedre resultat (dog det skal sies at 2 leverandører kom raskt med nye produkter – som forøvrig ble testet og som ikke var bra nok).

– Topp at Kaggestad har meninger
Han ser ut til å fortsette som smøresjef til neste år, noe Johan Kaggestad har vært kritisk til. Kaggestad mener det kan være på tide med nye koster på toppen. 

Johan Kaggestad.Foto: Heiko Junge / NTB scanpix
Johan Kaggestad. Foto: Heiko Junge / NTB scanpix

– Smøresjefen har levert gode ski i de årene han har jobbet for Skiforbundet. Han har et godt team under seg med mange dyktige fagfolk, men jeg tror det hadde vært lurt å skifte smøresjef nå. Toppidrett er ikke noe man skal pensjoneres i. Hvis han ikke har veldig klare tiltaksplaner på hvordan han skal unngå lignende bommer i fremtiden, ville jeg vurdert å skifte, sa Kaggestad for noen uker siden.

Nystad synes det er bra at Kaggestad er kritisk. 

– Johan Kaggestad er en utrolig flink person. Han er oppegående og har veldig mye informasjon. Det er nettopp det som er bra med fellesskapet Norge. Alle har rett til å ha en mening. Kaggestad har vært i toppidretten i hele sitt liv. Det er veldig bra at han har den meningen. Jeg har ikke pratet med ham, men jeg synes det er helt topp at han har meninger. Det er veldig bra at han også tør å tenke den tanken. Den tanken må jo også jeg tenke. Er jeg rett mann for denne jobben? Men jeg ansetter eller sparker ikke meg selv. Meningen innenfor det idrettslige og faglige er viktigere for meg enn spørsmålet som blir stilt av Kaggestad, men spørsmålet er jo helt rett. Jeg tror ikke Johan Kaggestad eller Davy Wathne trenger å være eksperter på skismøring for å stille spørsmålene. Men mange trenger kanskje mer faglig bakgrunn for å forstå svarene. Da kan man selvsagt spille ballen tilbake til meg - at jeg forklarer meg for vanskelig. Og det kan jo godt være tilfelle, sier Nystad.

Retter kritikk mot norsk presse

I samme innlegg tar også Nystad et oppgjør med norsk presse, men han presiserer at dette kun handler om noen få og ønsker ikke å greie alle under én kam.  

– De fleste veteranene i media er fantastiske mennesker som gjør en strålende jobb, men det er noen få som alltid ødelegger, og det er KUN disse få dette handler om. 

Han utdyper: 

– Når endelig ordet SMØREBOM kunne brukes med fete kursiver på enhver ledig strimle avispapir og pixel på internet – ja da koste media seg. Hadde jeg ikke vist bedre, og hadde jeg vært en uskyldig liten flue på veggen, da hadde jeg trodd på konspirasjonsteorien om at norsk media var betalt av andre nasjoner for å gjøre vår arbeidshverdag til et sant helvete. 

– Verden sto stille, det var ingen hendelser på denne planeten som var viktigere enn fenomenet SMØREBOM. Over natten var jeg og laget mitt portrettert som den mest forhatte gruppen i Norge. Et ny vri i det tidløse mystiske kjærlighetsforholdet til langrennssmørerne utviklet seg i media – alle elsket å hate oss og alle hatet å elske oss. Vi ble beskyldt for å ødelegge for utøverne. Før OL ble vi beskyld for å sole oss i glansen av gode resultater. Slikt er vanskelige å forstå og forklare, annet enn at langrenn vekker urinstinktet hos nordmenn. Langrenn engasjerer så til de grader, skriver Nystad.

– Patetisk og meningsløst
TV 2s Davy Wathne skjønner ikke Nystads kritikk.

– Det blir noe litt selvmedlidende og halvpatetisk over det. Jeg synes det er stakkarslig å bli sutrete over kritikk når du beviselig har bommet da det gjaldt som mest å treffe. Han må skjønne mekanismene. Han lever og ånder for dette, og da må han ta det sure med det søte. Sånn er denne bransjen, sier Wathne. 

Nystad sier han er 100 prosent enig med Wathne. Det smøresjefen reagerer på er hvordan svarene hans blir fremstilt i media.

– Davy har absolutt rett i at man må stille de spørsmålene folk lurer på. Enhver kritikk vi får når vi ikke lykkes er berettiget. Det jeg synes er utfordringen er presentasjonen av de svarene vi gir. Svarene vi gir til media blir ikke presentert, for svarene ser ikke ut til å være interessante nok. Jeg har ikke noen problemer med at det stilles kritiske spørsmål, og jeg har ikke problemer med at det ikke gis ros. Absolutt null problem. Det er hvordan media formidler de svarene vi gir som er utfordringen, utdyper Nystad overfor TV 2.

Wathne mener smøresjefen ikke kan la seg overraske av negative oppslag. 

– Det er større interesse for det flyet som ruller utenfor rullebanen enn det som lander etter rutetabellen. Folk som vanligvis ikke har med journalister å gjøre, som lever sine liv utenfor medienes søkelys, reagerer når de plutselig befinner seg i rampelyset. Da synes de det er negativt, at det er problemorientert og at det er urettferdig. Det er utrente menneskers møte med media, men dette er en person som lever i pressens flomlys hele tiden. Jeg synes det er underlig at han reagerer, sier Wathne.   

– Pressen er jo bare seernes og lesernes forlengede arm. Pressen opptrer på vegne av lesere og seere. De tar utgangspunkt i det de tror er lesernes og seernes virkelighet. Det kan verken forbause eller sjokkere en så drevet mann. Interessen for norsk langrenn er enorm. Det ser vi på seertallene. At noen av ytringene er preget av sinne, frustrasjon og skuffelse må han klare å analysere seg frem til. Jeg har ikke lest alle aviser, så det kan godt være at noen journalister har vært unyanserte og lite presise i gjengivelsene av hans svar. Men svarene er jo egentlig løpernes prestasjoner. De var i realiteten sjanseløse. De hadde ikke ski som gikk på det føret den dagen stafetten gikk. Det er sannheten, og det er virkeligheten. Det er noe som er galt når fire så gode løpere ender så langt ned på listen. Da må de som har ansvaret stå opp og ta den, sier Wathne.     

Mener klikkene styrer
Nystad understreker at blogginnlegget først og fremst omhandler det gode samholdet i smøreteamet.  

– Det er viktig i denne historien. Min rolle er ikke å fornekte det alle kunne se med det blotte øye. Vi hadde ikke gode nok ski. Ferdig med det. Men det er en del av jobben og sjarmen med å drive utendørsidrett. Det er ikke alltid vi treffer, og det så vi på de to stafettene, sier Nystad.   

– Spørsmålet er hvor grensen mellom kritikk og hets går. Jeg skal ikke angripe en spesiell person eller ett spesielt medium. Hvordan skal en historie formidles? Er sannheten viktig? Eller er det viktigst å få klikk og folk til å lese? Så lenge kritikken er på et saklig nivå er det helt greit. Men jeg reagerer når man går over en grense og en historie ikke lenger er den fulle sannheten, sier Nystad.    

– Men det du kaller hets og forfølging skjer ofte i kommentarfelt og på sosiale medier? I kjølvannet av artiklene?

– Det tror jeg er både og. Det er mange kommentarfelt og blogger som tar av. Men samtidig er det som høna og egget. Hva kom først? Er det kommentarfeltet som driver artiklene, eller er det artiklene som driver kommentarfeltet? Det er en synergieffekt. Han man levert en historie, må man følge opp med en annen historie for å få klikk og likes. For media er det lett å se hvilke historier som selges. Det er bare å se på antall klikk på nettet. Jeg håper bare folk er i stand til å være kritisk til sin egen presentasjon av fakta, sier Nystad.

– Kvinnestafetten et kjempenederlag
Smøresjefen mener det er tilfeller der fakta er blitt forvrengt.

– Du ønsker å bli gjengitt på det du faktisk har sagt. Det blir som når man spiller «Telephone». Der gir man en beskjed gjennom ti ledd. Da forandrer historien seg ganske kraftig. Det er det man føler. Selv om man har en nærhet til media, selv om man trenger media, selv om media stiller gode spørsmål, så er det presentasjonen av fakta som legges frem som blir forvridd til en virkelighet vi ofte ikke kjenner oss helt igjen i. Men media har én jobb, og vi har en annen jobb. Da kan det bli litt knuter på tråden. Ut i fra det jeg er blitt forklart var det et veldig jag rundt smørebommen. Mer enn det kanskje tidligere har vært når det har vært smørebom. Det er ok så lenge det er rett og reelle ting manifestert i sannheten, ikke bare en snutt av sannheten, sier Nystad.

– Men var det et større jag fordi dere bommet på øvelser der vi aldri tidligere har vært større favoritter?

– Helt klart. Vi skulle jo vinne de distansene. På kvinnestafetten skulle de andre ut og kjempe om sølvmedaljen. Gullmedaljen skulle vært vår. Det var et kjempenederlag for oss i smøreboden. Men det viser at det også er spenning på damesiden og at det er små marginer som avgjør, sier Nystad.