Dette mener flyeksperter kan ha skjedd med det savnede flyet

Myndighetene etterforsker mulig terrorkobling, men forsatt kan ingen gi  svar på hvor det savnede flyet har blitt av.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

24 timer etter at et av deres fly forsvant på vei til Beijing med 239 mennesker om bord, sier Malaysian Airlines at de frykter det verste.

Malaysiske myndigheter opplyser søndag morgen norsk tid at det savnede flyet kan ha snudd like før det forsvant. Det viser radarsignalene.

Overfor nyhetsbyrået AFP sier myndighetene også at de nå etterforsker en mulig terrorkobling i forbindelse med det savnede flyet.

Malaysias transportminister Hishamuddin Hussein uttalte at de sjekker identiteten til ytterligere to passasjerer på Boeing 777-flyet som er forsvunnet. Han har også vært i et møte med amerikanske FBI, som har engasjert seg på grunn av mistanken om terror.

Det var tidligere klart at to av passasjerene har brukt falske pass for å komme seg om bord. Passene er av en italiener og en østerriker meldt stjålet på reise i Thailand.

– Alle de fire navnene har jeg, sa Hishamuddin, som også er forsvarsminister. Han la til at man ikke må ta forhastede slutninger, og at hovedfokus først må være å finne flyet.

Alle de fire som sjekkes, kjøpte billettene sine gjennom China Southern Airways, som Malaysia Airlines opererte ruta sammen med.

Malaysia Airlines har gjort det klart at de foreløpig ikke utelukker noen ting.

Mulige forklaringer

I samarbeid en rekke flyeksperter har Associated Press samlet mulige forklaringer på hva som kan ha hendt med flyet.

Katastrofal teknisk feil: De fleste fly er laget av aluminium, et metall som kan være utsatt for korrosjon over tid, spesielt i områder med høy luftfuktighet. Samtidig mener ekspertene at dette er lite sannsynlig, med tanke på flymodellens lange historie med svært få ulykker.

Dårlig vær: Fly er designet for å tåle ekstremvær, men Air-France ulykken i 2009 hendte da flyet fløy inn i en storm over Atlanterhavet. Pilotene fikk aldri varslet om at de hadde problemer før flyet styrtet. Det er imidlertid klart at det forsvunnede Malaysia Airlines-flyet trolig fløy under klar himmel, uten dårlig vær.

Desorienterte piloter: Pilotene kan ha satt flyet av autopilot og dermed havnet utenfor ruten uten å merke det. Flyet kan ha fløyet i mellom fem og seks timer fra det siste stedet det ble registrert på radaren, men det ville trolig ha blitt observert på en annen radar senere.

Begge motorer har brutt sammen: Dette kan være en mulig forklaring, og skjedde for eksempel da et British Airways fly gikk inn for landing på Heathrow i 2008. Men gitt høyden flyet befant seg på i dette tilfeller understreker ekspertene at pilotene uansett ville hatt rundt 20 minutter til å be om hjelp.

Et terrorangrep: Myndighetene i Malaysia opplyser at de nå etterforsker en mulig terrorkobling. Identiteten til ytterligere to passasjerer på Boeing 777-flyet blir etterforsket, og FBI har engasjert seg i saken. 

Flykapring: Fordi dette som regel innebærer at pilotene blir tvunget til å lande på en flyplass, fordi kaprerne har en form for krav, er dette lite trolig. I dette tilfellet har i så fall pilotene blitt tvunget til å lande i havet.

Rakk ikke varsle noen

Det farligste under en flytur er avgang eller landing, og ulykker skjer sjeldent når et fly ligger på 12.000 meter. Ifølge statistikk fra Boeing er det kun 9 prosent av fatale ulykker som skjer når flyet er i høyden.

Eksperter mener derfor at hva enn det er som har hendt med flight MH370, må det ha skjedd rakst – uten at pilotene fikk tid til å varsle noen.

William Waldock underviser i ulykkesetterforskning ved flyuniveristetet Embry-Riddle i Prescott.

– Dersom det er snakk om en teknisk feil, eller om noe så alvorlig som at begge motorene har brutt sammen, ville uansett pilotene trolig hatt tid til å be om hjelp over radioen, sier han til nyhetsbyrået Associated Press.

 – Enten er det snakk om en katastrofe som har revet flyet i stykker, eller så er det snakk om en kriminell handling, sier Scott Hamilton, direktør for flyrådgiverfirmaet Leeham Co.

Får bistand fra USA

Et team fra det amerikanske byrået for luftfartssikkerhet (NTSB) er på vei til Malaysia for å hjelpe til med etterforskningen, sammen med tekniske rådgivere fra Boeing og amerikanske luftfartsmyndigheter.

Letingen natt til søndag og utover søndag formiddag lokal tid i området der flyet ble borte, har ennå ikke gitt spor av det forsvunne flyet.

Vietnamesiske myndigheter sier de har observert to oljeflak fra lufta, men det er ennå ikke bekreftet at oljen er fra flyet. Det er også kommet ubekreftede meldinger om funn av vrakdeler.