SKRYTES OPP I SKYENE: Anneli Drecker bruker store ord når hun beskriver Simones versjon av hennes låt «You Don't Have To Change».
SKRYTES OPP I SKYENE: Anneli Drecker bruker store ord når hun beskriver Simones versjon av hennes låt «You Don't Have To Change».

Anneli Drecker: – Simone er et ufattelig, sinnssykt vidunderbarn

Se alle «Hver gang vi møtes»-fremføringene og hva Anneli Drecker synes om låtene.

Anneli Drecker (45) ble hyllet i lørdagens «Hver gang vi møtes» på TV 2 klokken 20.00.

Anneli er kanskje mest kjent som vokalisten i Bel Canto. I 1992 vant de Spellemannpris for albumet «Shimmering, Warm & Bright».

Drecker har gitt ut seks plater med Bel Canto, samt to soloalbum, «Tundra» i 2000 og «Frolic» i 2005.

Lørdag kveld ble sangene hennes tolket av Alexander Rybak, Simone Eriksrud, Samsaya, Lars-Lillo Stenberg, Øivind «ELG» Elgenes og Sigvart Dagsland i «Hver gang vi møtes».

– Det var sjokkerende bra

Sigvart Dagsland åpner showet med Bel Canto-klassikeren «Shimmering, Warm and Bright» fra 1991-albumet med samme navn. Anneli er i ekstase over hans versjon.

– Det var sjokkerende bra. Det var som en film. Det eskalerte så vanvittig. Vi var jo innom heavy metal der en stund. Det var veldig synd at jeg bare fikk høre den én gang, fordi jeg ikke skjønte helt hva som skjedde, rett og slett. Jeg så ikke den komme. Han har gjort en sinnssyk innsats, og jeg så at han virkelig ville jobbe med den sangen. Det var en fin gave å få, sier hun til TV 2.

– Bedre på norsk enn engelsk

Lars Lillo-Stenberg har oversatt Bel Canto-låta «Rumour» til norsk, og Anneli mener deLillos-legenden gjør teksten mer forståelig enn den opprinnelige.

– Det var vanvittig bra. Det var såpass tidlig i innspillingen at jeg ikke trodde han skulle ta en Bel Canto-låt på norsk. Det var helt vanvittig at han fikk en Bel Canto-låt til å høres DeLillos-aktig ut. Dessuten har han løst noen tekstfloker som jeg hadde på den låta. Det ble mye bedre på norsk enn det jeg gjorde på engelsk. Jeg skjønte plutselig min egen tekst bedre, sier hun og ler.

– Jeg sa til alle at vi burde sende de engelske tekstene våre til Lars slik at vi kan få dem i retur og skjønne hva vi har skrevet.

– Kommer du til å ta den på norsk fremover?

– Jeg tror det funker best når han gjør det. Det er hans stil, men jeg kunne gjerne ha sunget duett med ham på den.

Tårevått

ELG har hørt på Annelis samarbeid med Röyksopp, og tolker låta «Sparks» fra 2002. Anneli forteller at det var her hun ikke klarte å holde tårene tilbake lenger.

– Da knakk jeg. Det var da tårene kom. Jeg hadde lovet meg selv at jeg ikke skulle gråte, men jeg tok ikke opp servietten som Lene Marlin gjorde. Det var utrolig rørende, og det er noe med stemmen hans … da skjønte jeg hvilken vei det gikk. Jeg tenkte at hvis det er sånn han kommer til å gjøre det hver kveld, kommer jeg til å bli ødelagt. Det er noe med stemmen hans som lever et liv som treffer meg veldig. Han traff meg hver kveld.

– Simone er et ufattelig, sinnssykt vidunderbarn

Simone velger «You Don't Have To Change» fra Annelis soloalbum «Frolic» fra 2005, og Anneli har bare godord å si om hennes tolkning og arrangement.

– Hun er et ufattelig, sinnssykt vidunderbarn når det kommer til akkorder og harmonier. Jeg synes hun hadde forbedret min versjon akkordmessig. Og så sang hun så nydelig falsett.

– Veldig kul versjon

Bel Canto-platen «Rush» fra 1998 har en sang som heter «Images». Og det er denne Samsaya velger, og låtvalget faller i smak hos Anneli.

– Den var helt riktig for henne, fordi hun er veldig visuell. Teksten er litt småcrazy, spirituell og psykedelisk så jeg likte at hun tok den. Veldig kul versjon. 

– Nydelig spilt og nydelig fremført

Alexander Rybak har også hentet sin låt fra «Frolic» og tar sin versjon av «Strange Little Bird», og får æren av å avslutte kvelden.

– Den så jeg ikke komme! Vanvittig fin versjon av den, og han påstår at det er de samme akkordene som jeg bruker, men han hadde forandret ganske mye på melodien. Det var nydelig spilt og nydelig fremført. Det er en av mine favorittsanger av meg selv. Hvis jeg skal høre på meg selv, så er det den jeg spiller. Det er ett eller annet med den sangen, sier Anneli til TV 2.

– En av de fineste julaftenene

Etter alle hyllestene er fremført, sitter hovedpersonen igjen med en særdeles god følelse.

– Det var som å åpne siste julegave. Litt nedtur. Man håper at det er en liten gave til som har gjemt seg et sted. Jeg var fornøyd. Det var en av de fineste julaftenene jeg har hatt.