SKUFFET: Christine Totland er svært misfornøyd med møblene og leveringstiden til infurn.com.
SKUFFET: Christine Totland er svært misfornøyd med møblene og leveringstiden til infurn.com.

Klagestorm mot møbler på nett

Noen få klikk og varene skulle komme rett hjem på døra. Fordi det virket så lettvint la Christine Totland inn en bestilling på seks stoler, et bord og en lampe hos infurn.com i februar i fjor. Men så lett skulle det vise seg å ikke være. 
Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Av Malene Drivenes

– Det var første gang jeg handlet på nett, så jeg ville snakket med dem på forhånd og jeg snakket med de tre ganger. Så jeg følte at jeg var i trygge hender, forteller Totland. 

Men etter fem måneder med venting var det som ble levert på døra en lampe som fikk sikringen til å gå i huset. Så Christine avbestilte ordren og inngikk en avtale med Infurn om å få pengene refundert. Fire nye måneder gikk og ingen penger kom inn på konto, men nå kom fire av de seks avbestilte stolene. 

– Dette er stoler jeg har drømt om, og spart lenge for å få råd til, sier Totland. 

Men de avbestilte stolene bar preg av transportskader. Det var skraper på beina og i lakken, man kunne se skrufestet igjennom, noen var ustødige og en av dem var det heller ikke mulig å sitte på fordi ett av bena ikke kunne skrues fast. 

Tar ikke i mot telefoner

Det å få kontakt med Infurn etter varene hadde blitt levert viste seg å være vanskelig. Det er ikke mulig å ringe direkte til Infurn. For å få snakke med noen fra callsenteret må man gå inn på nettsidene og bestille en oppringing. Christine har ikke tall på hvor mange ganger hun har bestilt en oppringing, og blitt lovd at pengen skal bli betalt tilbake. Uten at noe har skjedd.

Ble trukket for mye

Maud Frydenlund Evensen la også inn en bestilling på infurn.com. Men da hun skulle betale for stolen hun hadde bestilt ble hun trukket mer enn 3000 kroner for mye.

– De ringte og sa at dette ville jeg få tilbake med engang, sier Frydenlund Evensen. 

Men pengene kom ikke, og da leveringsdatoen for stolen ble utsatt gjentatte ganger valgte hun å kansellere ordren og fikk beskjed om at pengene ville bli refundert med engang. Men dette skjedde ikke. Og beskjeden hun fikk gjentatte ganger når hun snakket med infurn var at saken hennes skal bli tatt videre, slik at de skal finne en løsning så fort som mulig.

– Jeg har hørt forklaringen før. At de skal gå videre for da går det fortere denne veien; jeg har hørt det før! Men det er noe her, enten er systemet deres for dårlig eller så er det noe annet, forteller Frydenlund Evensen. 

Men Frydenlund Evensen og Totland er langt fra de eneste som har hatt problemer med bestillingen sin hos Infurn. 

Over 1000 henvendelser

I London, der Infurn sitt callsenter og morselskap er registrert, har UK European Consumer Centre mottatt over 1000 henvendelser fra forbrukere angående Infurn.

– Det er et overraskende høyt antall henvendelser. Og absolutt ikke et antall man forventer å få inn angående et firma, sier Laura Fergusson Consumer Advisor hos UK European Consumer Centre.

Klipp og lim

Per Arne Brænden jobbet i Infurn sitt callsenter i London , og han sier at svaret man sender ut til kunder når de spør hvorfor varene deres blir av er klippet rett ut fra maler. 

– Man tar å ser litt hva som har blitt svart før, om det var produksjonsfeil eller at  produktet ikke har komet igjennom kvalitetskontroll, forteller Brænden.

Brænden jobbet i Infurn i en måned og sier selv at han sa opp fordi han ikke likte måten de arbeidet, mens Infurn sier at han ble sagt opp. Men når det kommer til spørsmålet om han tror folk får møblene sine tilslutt er han klar: 

– Jeg tror mange venter forgjeves, sier Brænden. 

Vil ikke møte oss

Infurn ville ikke møte «TV 2 hjelper deg» til intervju, men sier at selskapet har opplevd en sterk vekst, og at de derfor i perioder i fjor ikke greide å leve opp til den høye standard de har satt for seg selv. De beklager på de sterkeste til de som har blitt berørt av problemene, og sier at de nå leverer nesten alle ordrer i tide.

Se «TV 2 hjelper deg» torsdag klokken 20.30 på TV 2.

Vis flere