Ane (30) ble lurt - kjøpte råteskadet leilighet i Bergen

Selgerne tiet om de alvorlige skadene, likevel klarte ikke Anes forsikringsselskap Help å hjelpe henne. Se hvor glad Ane blir når «TV 2 hjelper deg» løser saken. 

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Av Lene Dreyer

– Jeg føler at Help til tider har vært mer motstander enn medhjelper, sier Ane Kristensen. 

Når Ane kontakter «TV 2 hjelper deg» har hun bodd på sofaen hos venner i nesten ett år og skal føde sitt første barn om to måneder. 

– Jeg var desperat, forteller Ane, som betalte nesten to millioner kroner for den alvorlig fuktskadde leilighet sentralt i Bergen. 

Selgerne klaget selv på fukt og sopp

Ane har astma og bare etter noen uker fikk hun intens hodepine og pustevansker av å være i leiligheten. Samtidig dukket det opp kondens og svartsopp rundt vinduene. Senere skulle det vise seg at leiligheten hadde fuktskader for opptil 750.000 kroner. 

Når Ane begynte å grave i leilighetens historie fant hun fort ut at selgerne, en mor og en datter fra Oslo, måtte ha visst om fuktskadene. 

En takstrapport fra 2008 viser at det er store fuktskader i hele bygården, og i 2009 gikk datteren og flere andre beboere til sak i Forliksrådet mot firmaet som solgte dem leilighetene, bl.a. på grunn av store fukt- og råteskader. Disse skadene ble aldri utbedret. 

I sameiets årsmøtereferat fra 2010 kan man: «Det er fremdeles mye sopp i leilighet 9», som er leiligheten Ane kjøpte høsten 2012.
I sameiets årsmøtereferat fra 2010 kan man: «Det er fremdeles mye sopp i leilighet 9», som er leiligheten Ane kjøpte høsten 2012.

I sameiets årsmøtereferat fra 2010 kan man også lese: «Det er fremdeles mye sopp i leilighet 9», som er leiligheten Ane kjøpte høsten 2012. I tillegg hadde mor vært bokfører for sameiet, og datteren hadde hatt flere sentrale styreverv. 

– Helps jobb er kritikkverdig

– Det er kynisk og jeg føler meg skikkelig lurt, sier Ane.

For selv om selgerne hadde hatt store problemer med leiligheten, skrev de i salgsprospektet at de ikke kjente til noen problemer med sopp og råte, og at «gården ble totaloppusset i 2006, herunder nye bad».

Advokat og eiendomsekspert Ketil Krohn Venås i Dæhli Bull & Co sier at det er lovstridig av selger å holde tilbake negativ informasjon, og mener Helps innsats i saken har vært for dårlig.  

– Ane har på et veldig tidlig tidspunkt dokumentert at selgerne holdt tilbake opplysninger. Da er det kritikkverdig at Help ikke har klart å løse saken tidligere, sier Venås, som mener Ane bør få hevet kjøpet.   

Takstmann målte feil

Ettersom Ane hadde kjøpt en boligkjøperforsikring i Help, fikk hun full juridisk bistand i klagesaken mot selgerne. Men saken fikk en dårlig start da Help sendte en takstmann som ikke dokumenterte skadene godt nok. 

– Jeg ga ham dokumentasjon som viste at det har vært fukt og sopp i leiligheten over flere år, men det tok han ikke hensyn til, sier Ane. 

I tillegg brukte takstmannen feil fuktmåler. Takstrapporten hans ble dermed ikke godkjent av eierskifteselskapet Protector, som representerer selgerne i saken. 

Det er Protector som må utbetale en eventuell erstatning til Ane, men de ga henne avslag blant annet på grunn av den dårlige skaderapporten fra Help.     

Uoversiktlig og kaotisk

Selv om Ane har bevist at selgerne har holdt tilbake negativ informasjon, må også skadeomfanget dokumenteres for at hun skal ha krav på erstatning. Help leide inn flere sopp- og fukteksperter, men etter nesten ett år er skadeomfanget ennå ukjent og saken kaotisk.  

«TV 2 hjelper deg» mener at en ny takstmann må samle de løse trådene, og får inn Karsten Oma. Han avdekker at flere gulvbjelker er så råtne at gulvet på sikt kan falle ned på naboene. I tillegg finner han sopp- og fuktskader for opp mot 750.000 kr. Oma skriver en skaderapport som blir avgjørende i saken.     

Help beklager 

Dag Are Børresen i Help: – Jeg er veldig lei for at dokumentasjonen som var tilstrekkelig for å løse saken ikke kom på bordet raskt nok.
Dag Are Børresen i Help: – Jeg er veldig lei for at dokumentasjonen som var tilstrekkelig for å løse saken ikke kom på bordet raskt nok.

– Det er en fortvilet situasjon å være høygravid og ikke ha noe klart til babyen kommer eller vite hvor vi skal bo, sier Ane, som etter ett år flyttet hjem til sin mor i Stavanger da Help ikke kom noen vei.  

Hos Help møter vi advokat og informasjonssjef Dag Are Børresen, som ikke er enig i at saken har tatt spesielt lang tid. Men når vi spør om det ikke har tatt for lang tid å innhente god skadedokumentasjon, svarer han:  

– Jeg er veldig lei for at dokumentasjonen som var tilstrekkelig for å løse saken ikke kom på bordet raskt nok, og jeg skulle ønske at vi tok initiativet til den siste takstrapporten som viste seg å være avgjørende.  

Help beklager også at Ane tidvis har opplevd dem mer som en motstander enn en medhjelper.  

Endelig en løsning 

Direktør Merete Christensen Bernau i Protector bekrefter at saken hadde løst seg tidligere om Help hadde klart å fremskaffe samme skadedokumentasjon som «TV 2 hjelper deg» tidligere.
Direktør Merete Christensen Bernau i Protector bekrefter at saken hadde løst seg tidligere om Help hadde klart å fremskaffe samme skadedokumentasjon som «TV 2 hjelper deg» tidligere.

Men til slutt skjer det endelig noe positivt i saken: Bare to uker etter at «TV 2 hjelper deg» sendte Karsten Omas nye skadetakst til selgers forsikringsselskap Protector, bestemmer de seg for å heve kjøpet.   

Direktør Merete Christensen Bernau i Protector bekrefter at saken hadde løst seg tidligere om Help hadde klart å fremskaffe samme skadedokumentasjon som «TV 2 hjelper deg» tidligere.

Når vi ringer til Ane i Stavanger med denne gladnyheten, tar følelsene fullstendig overhånd.

– Kødder du? sier hun overrasket, før hun tar til tårene. 

Etter ett års kamp får hun tilbake hele kjøpesummen på 1.950.000 kroner. I tillegg får hun en erstatning for tapte utgifter på hele 300.000 kroner. Og bare 12 dager senere føder hun datteren Luna under fullmånen i Stavanger.  

SISTE: Etter at reportasjen ble vist på TV har Protector reparert skadene på leiligheten. De hevder at dette var mulig å gjøre på en langt enklere måte enn først antatt. I følge Protector kostet utbedringen om lag 60.000 kroner.