Cola sier de bekjemper overvekt - selger like mye sukkerbrus som før

I fjor solgte Coca Cola mer enn 100 millioner liter Coca Cola i Norge. Likevel påstår brusgiganten at de er med i kampen mot overvekt.

Av Erik Molland

I en to minutter lang reklamefilm påstår Coca Cola at de kjemper mot overvekt. Men da «TV 2 hjelper deg» ba om å få påstanden dokumentert hadde Coca Cola problemer med å svare. 

– Må kutte salget av sukker

– Coca Cola selger jo utrolig mye brus med sukker, så det de kan gjøre for å være med å bekjempe overvekt det er å selge mindre brus med sukker, sier Kirsti Bjerkan som er ernæringsfysiolog ved Universitetssykehuset i Oslo.

Bjerkan har sett reklamen til Coca Cola, som handler om hvordan de vil bekjempe overvekt med lettbrus og mindre flasker. At Coca Cola i tillegg til små flasker også har lansert sekspakninger med 1,5 liter Coca, sier reklamen ingenting om. Heller ikke at Coca Cola har lansert brustyper med opptil 25 prosent mer sukker enn Coca Cola.

– Det er litt rart at de i reklamen påstår at de bekjemper overvekt og samtidig har lansert andre drikker med mer sukker enn Colaen, sier Bjerkan.

Som et slags bevis på at tiltakene Coca Cola gjør hevdes det i reklamen at gjennomsnittlig kalorimengde per servering har gått ned med 10 prosent. Men det sies ikke noe om dette kun skyldes at lettbrussalget har økt, eller om sukkerbrussalget faktisk går ned.

Se reklamenfilmen her.

– Coca Cola selger jo utrolig mye brus med sukker, så det de kan gjøre for å være med å bekjempe overvekt det er å selge mindre brus med sukker, sier Kirsti Bjerkan som er ernæringsfysiolog ved Universitetssykehuset i Oslo.
– Coca Cola selger jo utrolig mye brus med sukker, så det de kan gjøre for å være med å bekjempe overvekt det er å selge mindre brus med sukker, sier Kirsti Bjerkan som er ernæringsfysiolog ved Universitetssykehuset i Oslo.

Første forsøk

«TV 2 hjelper deg» ba Coca Cola legge fram salgstall for å kunne kontrollere om innsatsen deres mot overvekt faktisk fører til at vi får i oss mindre sukker. 

– Dessverre, det er tall vi ikke vil dele med konkurrentene våre og derfor ikke offentliggjør, var svaret vi fikk. 

Men Coca Cola bekreftet samtidig at utviklingen for Coca Cola omtrent er som bransjen for øvrig. Dette er offentlige tall, og disse viser at sukkerbrussalget de siste syv årene har vært stabile. Det er med andre ord ikke mulig – ut ifra disse tallene - å se resultater Coca Colas innsats mot overvekt.

Klikk for å endre bildetekst
Klikk for å endre bildetekst

Andre forsøk

Med disse tallene reiser vi til Coca Cola for å be dem forklare hvordan de kan påstå at de bekjemper overvekt. Når vi kommer fram til fabrikken holder de på å lage sekspakninger med 1,5 liter Coca Cola.

– Hvordan passer disse inn i det dere sier om å bekjempe overvekt?

– De store flaskene er laget for å dele med flere, sier kommunikasjonsdirektør Stein Rømmerud.

Coca Colas kommunikasjonsdirektør Stein Rømmerud.
Coca Colas kommunikasjonsdirektør Stein Rømmerud.

I andre enden av fabrikkhallen lages det Cola Zero som er det nest mest populære produktet etter Cola med sukker. Men spørsmålet er om Zero har fått oss til å drikke mindre sukkerbrus eller om den kun kommer i tillegg. 

– Får vi i oss mindre sukkerbrus etter at Cola Zero kom?

– Ja, vi gjør faktisk det. Nordmenn drikker mer av de kalorifrie enn av de sukkerholdige, hvis man sammenligner med for fem eller ti år siden.

– Kan vi få se tallene som viser at sukkerbrussalget har gått ned?

– Det jeg kan gjøre er å hente totaltallene som viser utviklingen mellom vanlig brus og sukkerfri brus, sier Rømmerud.

Tredje forsøk

Etter en god stund kommer kommunikasjonsdirektøren tilbake. Statistikken han har med viser at det selges tre ganger så mye Cola med sukker som light og zero til sammen. Men tallene sier ingenting om Coca Cola selger mer eller mindre sukkerbrus.

– Andelen sukkerbrus går ned, men betyr det at vi får i oss mindre sukker?

– Ja, det gjør faktisk det. Altså hvis man ser på totalen i Norge i dag så…

– Men det er jo de tallene vi trenger å se. Hvis det bare er slik at vi bare drikker mer lightbrus i tillegg til sukkerbrusen så får vi jo ikke bekjempet noe overvekt?

– Det er riktig. Altså, det viktigste er at forbrukere som har for høyt inntak av energi velger andre produkttyper innenfor både mat og drikke.

– Men, nå prøver vi å finne ut om det stemmer som dere sier at dere er med å bekjempe overvekt med lettbrus. Kan vi få se tallene som viser at sukkerbrussalget går ned?

– Vi kan se på de tallene, men jeg har ikke de tallene tilgjengelig her og nå. Men vi kan gjerne se på de tallene litt senere, men da trenger vi litt mer tid. 

– Når kan vi kikke på tallene?

– Da trenger jeg en dag eller to for å hente de ut.

Etterpå sier direktøren at han kan gi oss svar senere samme ettermiddag.

– Jeg tror Coca Cola er redd for strengere reguleringer, sier Karl Fredrik Tangen, som underviser i forbrukersosiologi og PR.
– Jeg tror Coca Cola er redd for strengere reguleringer, sier Karl Fredrik Tangen, som underviser i forbrukersosiologi og PR.

Hva vil Coca Cola oppnå?

Karl Fredrik Tangen, som underviser i forbrukersosiologi og PR, har på oppdrag fra «TV 2 hjelper deg» sett nærmere på reklamefilmen.

– Jeg tror Coca Cola er redd for strengere reguleringer. Se på tobakk som jo var blant de tunge annonsørene i verden. Før stod tobakk framme i hylla, nå er den puttet vekk, sier Tangen.

– Jeg synes Coca Cola skyver folket foran seg. De viser at de informerer og gir folk valgmuligheter. Da er et underliggende budskap at myndighetene ikke trenger å blande seg.

Tangen har ingen tro på at Coca Cola lanserer mindre flasker og lettbrus av ren godhet.

– Jeg tror de ofte kommer med disse produktene som framstår bedre helsemessig for å få plass på nye områder i folks liv. De kommer inn på frokostbordet og i mellommåltider, og det er jo i Coca Cola sin interesse, sier Tangen.

Fjerde forsøk

Vi treffer Coca Cola på nytt. Denne gangen har de med tall som viser hvor mange liter Coca Cola vi drikker i snitt per år.

Statistikken viser at mengden har gått litt opp og litt ned, men først og fremst at nivået holder seg stabilt. For eksempel drakk vi nøyaktig like mye Coca Cola med sukker i fjor som for sju år siden.

Klikk for å endre bildetekst
Klikk for å endre bildetekst

– Det er klart at vi er ikke fornøyd med disse tallene enda, sier Rømmerud.

– Vi flytter oss i riktig retning, men når det gjelder særlig de som burde velge produkter med færre kalorier, så har vi fortsatt en vei å gå.

– Mange vil tenke at det er litt rart at Coca Cola engasjerer seg i et spørsmål som overvekt. Er Coca Cola egentlig interessert i å selge mindre sukkerbrus?

– Vi vet at overvekt er et problem som mange sliter med, og vi ønsker jo å bidra på en positiv måte. Vi er opptatt også av å følge trendene, så hvis markedet etterspør færre kalorier, så er vi veldig gjerne med på det, sier Rømmerud.

TV 2 har også bedt om å få se salgstall for de mange andre typene drikker Coca Cola selger, slik som Urge, Fanta, Burn og Sprite. Dette har ikke Coca Cola ønsket å gi ut.

Se «TV 2 hjelper deg» torsdag klokka 20:30.