Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Trond Kristiansen (33) fra Mandal stusset da han fikk en regning fra DNB i postkassen.

Kravet fra storbanken var nemlig på 39 øre.

– Jeg syns det er merkelig at man ikke har et minstebeløp for slike utsendelser. Porto og papir koster jo mer enn selve kravet, sier Kristiansen.

Kravet på 39 øre er valgt ut som en av kandidatene når «TV 2 hjelper deg» skal kåre «Norges latterligste faktura».

Kom ett år etter bankbytte

Kristiansen var kunde i DNB i snaut to år og hadde boliglånet sitt der. Ett år etter at han byttet fra DNB til en annen bank, kom brevet som sa at Kristiansens konto var overtrekt og han måtte betale inn de 39 ørene som manglet for at kontoen skulle gå i null.

– Det er nok kun en rente på noen øre som har blitt stående etter at bankene har flyttet lån seg i mellom, men jeg syns nå det var merkelig å sende brev i posten med krav om 39 øre, når egentlig kontoen skulle vært gjort opp, sier han.

Teipet en 50-øring på brevet

Kristiansen valgte en kreativ måte å betale for seg.

– Jeg teipet en 50-øring til brevet, og sendte det i retur til DNBs hovedkontor i Oslo og ba dem sette inn 11 øre på min nye konto. Siden hørte jeg aldri noe mer. Dette er nå litt over tre år siden, så regner med at 50-øringen gjorde susen og at de så humoren i det, sier han. 

DNB gjennomgår rutinene

DNB hevder at kravet på 39 øre egentlig ikke var en faktura. De påstår at brevet ble sendt kun ble sendt for å sjekke om kunden ville beholde en konto som ikke lenger var i aktiv bruk.

Likevel innrømmer de:

– Vi ser imidlertid at dette ikke er optimal kundekommunikasjon og gjennomgår nå rutinene våre.

Har du opplevd lignende?

«TV 2 hjelper deg» skal kåre «Norges latterligste faktura» og er på jakt etter lignende eksempler. Har du mottatt et urimelig, latterlig eller tullete krav? Send en epost eller skriv et brev til TV 2 hjelper deg, postboks 2, Grünerløkka, 0505 Oslo.

Vis flere