Mathias (20) skulle bli far – døde i arbeidsulykke under ulovlige forhold

Like etter at han fikk babynyheten, ble Mathias Fors Olsen én av de 85 som i løpet av de to siste årene har mistet livet på jobb.
Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

20-åringen fra i Rossfjordstraumen mistet livet i en arbeidsulykke i 2012. 

Mathias fikk vite at han skulle bli pappa rett før han fikk jobb på et veiutbyggingsprosjekt på Filefjell. 

– Han dro dit glad og lykkelig. Jeg husker da han ringte for å fortelle den store nyheten om at han skulle til Filefjell for å jobbe på anlegg, sier hans mor, Lill Fors Paulsen, til TV 2. 

Men før han rakk å møte barnet, ble han en del av den dystre statistikken for 2012, da 37 personer mistet livet på jobb.

I 2013 døde 48 personer i arbeidsulykker. 

– Det skulle ikke bli sånn, sier Fors Paulsen og feller en tåre.

Se TV-reportasje øverst i artikkelen.

Kjørte i elven

På den sjette arbeidsdagen gikk det galt. Da Mathias skulle rygge en dumper bort til en gravemaskin for å laste opp stein mistet han kontrollen. Mora og stefaren, Stein-Egil Paulsen, forstår det slik at dumperen hadde en teknisk feil.

KJØRTE I ELVEN: Mathias hadde ikke sertifikat eller lov til å håndtere tunge kjøretøy. Allikevel ble han satt bak rattet, og døde i en ulykke på sin sjette arbeidsdag. (Foto: Privat)
KJØRTE I ELVEN: Mathias hadde ikke sertifikat eller lov til å håndtere tunge kjøretøy. Allikevel ble han satt bak rattet, og døde i en ulykke på sin sjette arbeidsdag. (Foto: Privat)

– Det vi fikk vite var at dumperen kjørte fremover i full fart og havnet i elva, sier mora, som mistet sitt eneste barn i ulykken, og legger til:

– Det skal ikke være mulig at en 20-åring skal reise på jobb glad og lykkelig, og der skal han dø, sier Lill Fors Paulsen.

Hadde ikke førerkort

Ingen av de ansvarlige på prosjektet vil kommentere detaljene i saken, siden den er under politietterforskning. Men Arbeidstilsynet avdekket at han jobbet uten verneutstyr og arbeidstøy. I tillegg håndterte han tunge kjøretøy på anleggsområdet uten å ha sertifikat eller maskinførerbevis. Han hadde ikke en gang førerkort på bil.

– Han hadde ikke arbeidsavtale og ikke lov til å kjøre noen av maskinene. Han hadde ingen sikkerhetskurs som kreves når du går inn på et anleggsområde, sier Fors Paulsen.

Pakket dynamitt

Lill Fors Paulsen ble bekymret over hva sønnen gjorde på sin nye arbeidsplass uten å ha blitt kurset. 

KRITISK: Ingrid Finboe Svendsen fra Arbeidstilsynet mener unge er ekstra utsatt for arbeidsulykker, og mener ung arbeidskraft bør brukes annerledes. (Foto: Anders Mildestveit/TV 2)
KRITISK: Ingrid Finboe Svendsen fra Arbeidstilsynet mener unge er ekstra utsatt for arbeidsulykker, og mener ung arbeidskraft bør brukes annerledes. (Foto: Anders Mildestveit/TV 2)

– Det første han fortalte var at han hadde pakket dynamitt. Jeg stusset på det og tenkte: har du lov til det? Han fortalte at han var imponert over hva dynamitten tålte. Den ene dagen pakket han og en annen 900 kilo dynamitt, forteller hun.

Under etterforskning

Verken Statens vegvesen som eier av prosjektet eller de tre entreprenørene ønsker å si noe konkret om saken så lenge politiet etterforsker den. 

– Vi har hatt en ulykke med et forferdelig utfall og det er med all medfølelse for familien som har opplevd dette. Det beklager vi selvsagt, sier administrerende direktør i Mesta, Harald Rafdal. 

Lill Fors Paulsen håper at sønnens død kan bidra til at andre skal unngå det samme.

– Ingen av dem som har vært med å bygge landet og veiene kjører på fortjener å kostes under teppet. Det er mange nok som har mistet livet, sier hun.

48 mennesker mistet livet på jobb i fjor

48 mennesker mistet livet på jobb i fjor. I 2012 var tallet 37, hvor det er de unge arbeidstakerne som er mest utsatt. Nær 1 av 4 som omkom i fjor var under 27 år. 

– Du skal ikke dø på jobb i Norge. Du skal få nok opplæring, sier Ingrid Finboe Svendsen, direktør i Arbeidstilsynet.

Arbeidstilsynet er kritisk til hvordan ung arbeidskraft brukes. 

– Unge arbeidstakere er ekstra utsatt fordi de har mindre erfaring. De blir også satt til de oppgavene som er mest risikofylte oppgavene, sier Finboe Svendsen.

– Unge kan bli for ivrige

– Du sitter og tenker hele tiden, at du må være forsiktig å følge med, sier gravemaskinfører Kristain Østrådt (24), ved Stangeland Maskin. 

Med en 23 tonn tung gravemaskinen opparbeider han veier og avløp for boliger. 

24-åringen har papirene i orden og mener selv han sitter trygt i den store maskinen. Han mener faren for dem på bakken er større.   

– Det verste måtte være hvis det kommer noen rundt som jeg ikke er oppmerksom på, at jeg klemmer de eller at jeg ja slår dem. Det er fort gjort, sier Østrådt.

– Kan en vær litt for ivrig, hvis en er ung i denne bransjen?

Populære klipp fra TV2.no:

Vis flere

– Ja, en kan vel fort bli litt vel ivrige, og vise de andre at du kan det, men det er lov å spørre de andre – de som har gjort dette før, påpeker Østrådt.